شهر خبر

مراقب باشید، انجام دادن این کارها در دبی عواقب دارد!

مراقب باشید، انجام دادن این کارها در دبی عواقب دارد!

آیا قصد سفر به دبی را دارید؟ همه می‌دانیم که پایانی برای تفریحات و زیبایی‌های این سرزمین شگفت انگیز وجود ندارد، اما برای لذت بردن از سفر‌های تفریحی یا داشتن تجربه‌ای مطلوب از سفر‌های کاری، لازم است قبل از حرکت اطلاعاتی را درباره شهر یا کشور مقصد کسب کنیم. شاید در جهان امروز زمانی که صحبت از سفر می‌شود، عده‌ای به دنبال کسب اطلاعات در مورد آب و هوا، هزینه‌ها و اماکن دیدنی شهر خود باشند. اما کمتر کسی به فرهنگ و هنجار‌های اجتماعی مردم محلی مقصد سفر خود فکر کند و این موضوع ممکن است در طول سفر مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

سفر به دبی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به طور کلی فرهنگ مردم دبی نسبت به کشور‌های اروپایی و آمریکا کمی محافظه کارانه‌تر است؛ برای داشتن تجربه‌ای دلپذیر از سفر خود به دبی باید از کار‌های ممنوعه دبی آگاه باشید که در سفرتان به دبی آن کارها را انجام ندهید. فرقی هم نمی‌کند با تور دبی سفر می‌کنید یا به صورت شخصی، این قواعد را باید در هر سبک سفری به دبی رعایت کنید. در این مطلب از لست سکند، مهمترین کار‌های ممنوعه در دبی را معرفی خواهیم کرد.

پوشیدن لباس‌های نامناسب

اگرچه دبی از شهر‌های مدرن دنیا به حساب می‌آید، اما فرهنگ سنتی و اسلامی زیر پوست آن جریان دارد. ممکن است در نوشته‌های گوناگونی که دبی را معرفی می‌کنند، خوانده باشید که در این شهر می‌توانید هر نوع لباسی را که می‌خواهید، بپوشید. درست است که در کلاب‌ها و برخی از تفریحگاه‌های خاص در دبی پوشیدن لباس‌هایی که پوشیده نیستند، ایرادی ندارد. اما به طور کلی باید به یاد داشته باشید که شما در یک کشور مسلمان هستید و بهتر است که به فرهنگ محلی و سنت آن احترام بگذارید، بنابراین پوشیدن لباس‌های نامناسب از کارهای ممنوع در دبی محسوب می‌شود. برخی از پیشنهاد‌های مهم در انتخاب نوع لباس بانوان در دبی به شرح زیر است:

  • از پوشیدن لباس‌های بسیار جذب، نیمه برهنه و بدن نما خودداری کنید.
  • پوشیدن لباس‌های مخصوص شنا فقط در اماکنی همچون ساحل جایز است.
  • به هنگام بازدید از اماکن مذهبی و مساجد، از روسری استفاده کنید.
آداب و رسوم دبی
لباس مناسب در دبی

نوشیدن الکل بیرون از اماکن مخصوص

همانطور که می‌دانید نوشیدن الکل در مذهب اسلام حرام است. به همین دلیل نوشیدن الکل از مواردی است که به ندرت بین محلی‌های دبی مشاهده می‌شود. به دلیل وجود شمار بالایی از مهاجرین، نوشیدنی‌های الکلی به وفور در کلاب‌های شبانه، رستوران‌‌ها و هتل‌‌های دبی دیده می‌شود. اما این موضوع بدین معنا نیست که گردشگران در هر جایی که می‌خواهند، الکل مصرف کنند. مصرف الکل تنها در اماکنی مجاز است که از قبل بر لیست قوانین آن‌ها نوشته شده باشد. بنابراین نوشیدن الکل بیرون از اماکنی خاص از کارهای ممنوع در دبی محسوب می‌شود.

 

مصرف دارو‌های غیر قانونی

این قانون نیز در راستای قانون ممنوعیت مصرف الکل در تمام اماکن دبی حاکم است. مصرف دارو‌های غیرقانونی یکی از سختگیرانه‌ترین عواقب را در بین کار‌های ممنوعه در دبی در پی دارد. سیاست‌های این چنینی که در امارات متحده عربی حاکم هستند، به منظور جلوگیری از قاچاق دارو انجام می‌شود. اگر ردی از مواد مخدر در وسایل یا مواد مصرفی شما دیده شود، باید منتظر مجازاتی همچون زندان، تبعید یا سایر موارد باشید. ممنوعیت مواد مخدر در دبی علاوه بر شهروندان و افراد محلی، توریست‌ها را هم دربرمی‌گیرد. حتی مسافران ترانزیتی که وارد فرودگاه‌های دبی می‌شوند، اگر مواد مخدر یا دانه‌های خشخاش به همراه داشته باشند، توبیخ خواهند شد. بهتر است قبل از سفر به دبی از طریق وبسایت‌های رسمی دارو‌های غیر مجاز در این کشور را بررسی کنید. اگر نیاز شما به مصرف یک قلم دارو بسیار ضروری است، باید حتما نسخه معتبر آن را به همراه داشته باشید.

کارهای ممنوع در دبی
همراه داشتن مواد مخدّر از کارهای ممنوع در دبی

ابراز علاقه و رفتار‌های رمانتیک در ملأ عام

زمانی که در خیابان‌های دبی در حال رفت و آمد هستید، به ندرت شاهد رفتارهای رمانتیک توسط زوج‌ها هستید. ابراز علاقه در معرض دید عموم، به طور وسیع و جدی از کارهای ممنوعه در دبی به شمار می‌رود. پلیس‌های دبی نیز از این رفتار‌ها استقبال نخواهند کرد. خوب است بدانید که حتی برخی از هتل‌های این شهر از اجاره دادن اتاق به زوج‌هایی که ازدواج رسمی نداشته اند، اجتناب می‌کنند. اگر چه این مورد در طی 6 الی 7 سال گذشته کمرنگ شده است. اما هنوز هم در مناطق سنتی شهر دبی همچون شارجه، موضوعات این چنینی دیده می‌شود. علاوه بر آن پخش کردن آهنگ با صدای زیاد و رقصیدن در خیابان‌های دبی نیز از جمله کار‌هایی است که با واکنش منفی افراد محلی همراه خواهد بود.

 

 

بی احترامی به زنان

در امارات متحده عربی شما با تعداد زیادی از زنان که در هتل، بانک‌‌ها و فروشگاه‌‌ها کار می‌کنند، گفتگو خواهید کرد. امروزه اشتغال زنان در دبی بسیار رایج شده و مصاحبت کاری با زنان شاغل این شهر از امور بدیهی به شمار می‌رود. فرقی نمی‌کند که شما مرد هستید یا زن، اما باید به خاطر داشته باشید که زندگی افراد محلی در این شهر بسیار خصوصی است و شما حق نزدیک شدن به شهروندان زن در خیابان‌‌ها را ندارید. به هنگام گفتار مراقب زبان بدن خود باشید، زمانی که در دبی با یک زن صحبت می‌کنید، تحت هیچ شرایطی نباید او را لمس کنید؛ زیرا حتی اگر قصد خاصی نداشته باشید، این رفتار بی احترامی تلقی خواهد شد. برای مثال از زبان بدنی همچون دست گذاشتن بر شانه‌‌های بانوان به هنگام صحبت کردن با آن‌‌ها به شدت پرهیز کنید زیرا از کارهای ممنوعه در دبی تلقی می‌شود. 

 

بی احترامی به دین اسلام

از آن جایی که دین اکثر مردم محلی دبی اسلام است، ذکر این مورد کاملا بدیهی است که کوچکترین بی احترامی و تضعیف دین اسلام واکنش‌‌های منفی از طرف مردم این شهر را در پی خواهد داشت. لازم به ذکر است که اگر در ماه رمضان به دبی سفر می‌کنید، باید رعایت حال روزه‌داران را بکنید. خوردن، نوشیدن و استعمال دخانیات در ملأ عام توسط گردشگران در ماه رمضان از مواردی است که از آن استقبال نمی‌شود و حتِّ جریمه به همراه دارد. علاوه بر بی احترامی نکردن کلامی و رفتاری به اسلام، به طور کلی در شهر دبی باید به شدت از نوع گفتار خود مراقبت کنید؛ خصوصا زمانی که در اماکن عمومی هستید یا با مردم محلی صحبت می‌کنید. استفاده از کلمات رکیک، زننده و فحش را تا حد ممکن در دبی کنترل کنید. همچنین از اظهار نظر‌هایی که حالت تهاجمی دارند نیز خودداری کنید.

ماه رمضان در دبی
بی احترامی به ماه رمضان از کارهای ممنوع در دبی

بی احترامی به خاندان سلطنتی دبی در ملأ عام

زمانی که به یک شهر یا کشور جدید سفر می‌کنید، نکات و اطلاعات زیادی را در مورد آن منطقه کسب خواهید کرد. برای مثال اگر برای بار اول به دبی سفر کنید، ممکن است در مورد فرهنگ، قوانین، سیاست‌‌ها، حکومت و در نهایت خاندان سلطنتی این شهر عقایدی داشته باشید؛ این موضوع کاملا طبیعی است اما بدان معنا نیست که به صورت آشکار عقاید خود را در این موارد بیان کنید. مسخره کردن، انتقاد کردن و استفاده از گفتار تهاجمی بر علیه خاندان سلطنتی در دبی در اجتماع این شهر وجه خوبی ندارد و ممکن است با برخورد‌‌های تند و شدید مواجه شود.

 

دست دادن با دست چپ

این مورد نیز از نکات مربوط به زبان بدن در دبی است. تحت هیچ شرایطی از دست چپ خود برای غذا خوردن، باز کردن در و خصوصا غذا دادن به کسی استفاده نکنید. دست دادن با دست چپ هنگام سلام و احوال پرسی هم از کار‌های ممنوع در دبی به شمار می‌رود. در کشور‌هایی مثل هندوستان و دبی قبل از رواج استفاده از دستمال توالت، برای طهارت از دست چپ و آب استفاده می‌شد. به همین دلیل دست چپ در فرهنگ دبی تا به امروز ناپاک تلقی می‌شود. بنابراین اگر شما دست چپ هستید، باید سعی کنید از تعارف کردن غذا و دست دادن با دست چپ خودداری کنید.

 

 

بی اجازه عکس گرفتن

یکی مهمترین کار‌های ممنوعه در دبی، عکس گرفتن ناگهانی و بدون اطلاع از افراد است. از آن جایی که شهر دبی از مناظر بسیار زیبا و متنوعی برخوردار است، افراد بسیاری وسوسه می‌شوند و در تمام شرایط از گردش خود عکاسی و فیلم برداری می‌کنند. اما شما به عنوان یک گردشگر باید به یاد داشته باشید که امنیت و محجوبیت در دبی بسیار مهم است و شما نباید از مردم این شهر (خصوصا زنان و کودکان) بی اجازه عکس بگیرید. خوب است بدانید عکس گرفتن از صحنه‌‌های تصادف هم در دبی ممنوع است. به طوری که عکس گرفتن و فیلم برداری کردن از صحنه‌‌های تصادف درست به اندازه تصویر برداری از مناطق نظامی و دادگاه‌‌ها منع شده است و انجام این کار در دبی ممکن است جریمه و دیپورت شدن را به همراه داشته باشد.

عکس گرفتن در دبی
عکس گرفتن در دبی

به همراه داشتن کالا‌های غیرقانونی

در امارات متحده عربی نیز مانند هر کشور دیگری به همراه داشتن برخی از کالا‌ها غیر مجاز است. هنگام جمع‌آوری وسایل سفر به دبی بهتر است دقت داشته باشید که به همراه داشتن کتاب‌‌هایی که محتوای بزرگسال (مانند مجله‌‌های فشن زنانه) دارند، در دبی ممنوع است. علاوه بر آن مصرف غذا‌های تهیه شده از گوشت خوک و محصولات اسرائیلی هم از جمله کار‌های ممنوع در دبی است. بر اساس قوانین دبی به همراه داشتن هرگونه سلاح و مهمات در این شهر غیر مجاز است و مجازات‌‌هایی مثل پرداخت جریمه مالی و چند ماه زندان را در پی خواهد داشت.

 

آتش بازی کردن

آتش بازی کردن یکی از مواردی است که در دبی اکیداً ممنوع اعلام شده است. به همراه داشتن وسایل آتش بازی هم در این شهر ممنوع است و قوانین سختگیرانه‌ای در مورد خرید و فروش آن وجود دارد. اگر شخصی به هنگام حمل مواد محترقه در دبی دستگیر شود، شش ماه زندان و جرایم نقدی در انتظارش خواهد بود. این قوانین به منظور ارتقاء امنیت شهروندان دبی و پیشگیری از حوادث احتمالی تنظیم شده‌اند. تنها شرکت‌‌هایی که از مجوز برخوردار هستند می‌توانند در بعضی مراسم، نمایش‌‌های آتش بازی را بر پا کنند.

 

قمار و استفاده از وسایل آن

از آن جایی که قمار در دین اسلام حرام اعلام شده است. قمار کردن و استفاده از وسایل قمار از کار‌های ممنوع در دبی است. تبلیغ قمار هم از کارهایی است که توسط قوانین محلی و فدرال ممنوع اعلام شده است. در قانون دبی، مجازات‌‌هایی مثل زندان و جرایم گوناگونی در نظر گرفته شده است تا با استفاده از آن‌ها ریشه قمار و بازی‌های این چنینی در این شهر ریشه کن شود.

 

سخن آخر

دبی از جمله شهر‌هایی است که گردشگران بسیاری را هر ساله از تمام نقاط جهان جذب می‌کند، زیرا جاذبه‌های گردشگری و تفریحی این شهر تقریبا برای تمام افراد مناسب است. برای لذت بردن از سفر تفریحی خود در دبی باید یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده داشته باشید. کسب اطلاعات و نکات مفید و کاربردی در مورد فرهنگ و باید‌ها و نباید‌های رایج بین مردم دبی نیز قسمت مهمی از این برنامه ریزی است. زیرا از آن جایی که فرهنگ برخی از مردم محلی این شهر گرایش‌های محافظه کارانه سنتی و مذهبی دارد، بسیاری از کار‌های عادی در کشور‌های اروپایی و آسیایی و حتی خاورمیانه در شهر دبی ممنوع است. پس بهتر است پیش از سفر به این شهر، تجربیات سایر مسافران را در سفرنامه‌های دبی بخوانید تا با لایه‌های عمیق‌تری از این شهر آشنا شوید و لذت بیشتری از سفرتان ببرید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند