شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#دیپلماسی#سیاست خارجی#کارشناسان

رونمایی از احمقانه ترین نوع دیپلماسی اقتصادی در ایران

رونمایی از احمقانه ترین نوع دیپلماسی اقتصادی در ایران

رونمایی از احمقانه ترین نوع دیپلماسی اقتصادی در ایران باعث حیرت کارشناسان روابط بین الملل شده است که قائل به عقلانیت در سیاست خارجی هستند.

به گزارش تحریریه، رونمایی از احمقانه ترین نوع دیپلماسی اقتصادی در روابط ایران و کشورهای اروپایی باعث حیرت کارشناسان روابط بین الملل شده است که قائل به عقلانیت در سیاست خارجی کشورها هستند. زیرا ایران 40 سفارتخانه فعال در قاره اروپا با هزینه سالانه بیش از میلیارد دلار دارد که این چنین هزینه ای را برای صادرات چند ده میلیون دلاری ایجاد کرده است که نشان می دهد ریخت و پاش در وزارت خارجه بیداد می کند. 

یورو استات از تجارت حدود ۵۰۰ میلیون دلاری اتحادیه اروپا با ایران در نوامبر ۲۰۲۱ خبر داد و نوشت، کل مبادلات تجاری ایران و 27 عضو اتحادیه اروپا در یازدهمین ماه سال 2021 حدود 499 میلیون یورو بوده است.

بر اساس این گزارش صادرات اتحادیه اروپا به ایران در نوامبر 2021 با رشد 22 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و از 330 میلیون یورو در ماه نوامبر 2020 به 403 میلیون یورو در مدت مشابه سال 2021 رسیده است. در میان اعضای اتحادیه اروپا، آلمان، رومانی و ایتالیا بیشترین صادرات کالا به ایران را در نوامبر 2021 داشته اند. آلمان با صادرات 144 میلیون یورویی بیشترین سهم را داشته است.

واردات اتحادیه اروپا از ایران در نوامبر 2021 نیز رشد 81 درصدی داشته و به 96 میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در مدت مشابه سال قبل از آن 53 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود. آلمان، ایتالیا و اسپانیا بیشترین واردات کالا از ایران را در نوامبر 2021 داشته اند. در میان واردات کنندگان کالا از ایران، آلمان در رتبه نخست قرار داشته به طوری که 22.5 میلیون یورو از ایران واردات داشته است.

هزینه بیش از میلیارد دلاری برای حفظ 40 سفارتخانه بسیار گران در محلات گرانقیمت اروپایی برای 96 میلیون دلار صادرات نشان می دهد که عقلانیت در وزارت خارجه جایی ندارد و شاهد ریخت و پاش از بیت المال به اسم روابط با جهان هستیم که تنها فایده آن ماموریت های یورویی نمایندگان ایران(حقوق های چند صد میلیون تومانی در ماه) در شهرهای اروپایی است. 

پایان/