به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، همزمان با ایام میلاد فرخنده حضرت زهرا سلام الله علیها و فرارسیدن روز مادر، جشن روز مادر پنجشنبه 30 دی ماه در فرهنگسرای اندیشه برپا شد. این جشن با مشارکت فرهنگسرای اندیشه،‌ شبکه پنجم صدا و سیما و امور بانوان شهرداری تهران برگزار شد و در قالب برنامه زنده تلویزیونی «مهربانو» از شبکه 5 سیما روی آنتن رفت.

در این جشن بزرگ که با حضور بانوان برگزار می‌شد، آیتم‌های شاد و متنوعی درنظرگرفته شد و چهره‌هایی نظیر فاطمه قاسمپور نماینده مجلس شورای اسلامی، زهرا سعیدی بازیگر نام آشنای سینما و تلویزیون، شقایق سید یوسفی بانوی قایقران حضور داشتند.

فاطمه قاسمپور نماینده مجلس شورای اسلامی در این برنامه گفت: خوشبختانه مادری یک ارزش در جامعه ماست و همه زنان ما دوست دارند که این تجربه شیرین را کسب کنند. در جامعه‌ای که مادری و خانواده یک ارزش است، برای اینکه حضور اجتماعی زنان در جایگاه‌های تحصیلی و شغلی نیز مورد توجه قرار گیرد باید قوانینی وضع شود که حامی مادران باشد تا بتوانند نقش‌های مادری و همسری را در کنار نقش‌های اجتماعی خود ایفا کنند.

وی ادامه داد: مرخصی زایمان، دورکاری و ... از جمله همین‌هاست که در قانون مورد توجه قرار گرفته است. باید بگویم که مجلس یازدهم در قانون جوانی جامعه مرخصی زایمان را از 6 ماه به 9 ماه رساند و همه دستگاه‌ها مکلف به اجرای این قانون هستند. در مشاغلی که شب‌کاری دارد، این موضوع اختیاری و به دلخواه خودشان است. مرخصی‌های تحصیلی را هم برای زنان دانشجو که مادر هم هستند درنظر گرفته‌ایم. البته این قوانین در بخش‌های دولتی بهتر رعایت می‌شود اما در بخش خصوصی نیازمند نظارت‌هایی از سوی وزارت کار و دستگاه‌های مرتبط است.

او درباره بزرگترین نیاز خانم‌ها در جامعه امروز گفت: برای اقشار مختلف، این نیازمندی متفاوت است، اما در حوزه مادری نیازمند آموزش‌های زیادی هستیم. در این زمینه نهادهای فرهنگی باید فعالیت جدی‌تری داشته باشند که البته بنده می‌بینم هر تولید خوبی که در این زمینه صورت می‌گیرد، مورد توجه قرار می‌گیرد. علاوه براین، مادران ما برای ایفای نقش مادری و اجتماعی خود نیازمند حمایت هستند، چرا که بخش زیادی از زمان خود را بیرون از منزل هستند. خانم‌های خانه‌دار نیز نیاز به حمایت‌های دیگری دارند که در قالب طرح بیمه زنان خانه‌دار در قوانین مورد توجه قرار گرفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره حمایت از زنان سرپرست خانوار گفت: یکی از اقشار شریف ما زنان سرپرست خانوار هستند که هم نقش مادری و هم نقش پدری را برعهده دارند. حمایت اجتماعی از زنان سرپرست خانواده باید در قالب حمایت و توانمندسازی آنان مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه الگوها و ساختارهای بسیار خوبی در شهر تهران از مدت‌ها قبل وجود داشته که باید این مدل‌ها توسعه پیدا کنند.

زهرا سعیدی با حضور در فرهنگسرای اندیشه و برنامه «مهربانو» یاد و خاطره مادرش را گرامی داشت و گفت: مادرم عشق زندگی‌ام بود و تاثیر زیادی روی زندگی من و شخصیتم گذاشت و در وهله دوم نیز همسرم،‌ زنده‌یاد مجید افشاریان بر زندگی‌ام بسیار تاثیر گذاشت.

وی اضافه کرد: خاطرم هست مادرم همیشه در زمستان‌ها بافتنی می‌بافت و اکنون، هر وقت که زمستان فرا می‌رسد، بیشتر جای خالی‌اش را احساس می‌کنم. به یاد دارم بعد از اینکه ازدواج کردم، از آنجا که می‌خواستم ادامه تحصیل بدهم و فرصتی برای رسیدگی به همه امور نبود، مادرم پیش ما آمد و برای نگهداری از بچه‌ها مرا کمک می‌کرد.

این بازیگر تلویزیون که تجربه معلمی نیز دارد بیان داشت: من هم معلم بودم و هم بازیگر؛ شغل شریف معلمی مرحله بسیار شیرینی از زندگی‌ام بود که آن را طی کردم. افتخار می‌کنم که معلم بودم و از اینکه روز معلم نام مرا می‌برند واقعا خوشحال می‌شوم.

بازیگر سریال «به رنگ صدف» در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: قبل از اینکه اینجا بیایم، به بچه‌هایم پیام دادم که من را چگونه مادری می‌بینید؟ پاسخ‌هایشان برایم جالب بود؛ برایم نوشتند که مادر مهربان و سخت‌گیری هستی. پسرم نوشته بود که بسیار منظم هستی، دامادم نوشته است که بسیار فعال هستی و نوه‌ها نوشتند که خیلی حمایت‌گری.

او با اشاره به اهمیت فرزندآوری گفت: این روزها مرتب تشویق می‌‌کنند که خانم‌ها بچه‌دار شوند. این موضوع خیلی خوب است و ایده‌آل هر زنی بچه‌دار شدن است که به مقام والای مادری برسد اما شرایط باید جور باشد، زن باید آرامش و رفاه داشته باشد تا بتواند بچه‌دار شود. امیدوارم که این شرایط برای همه مردم کشورمان و بانوان ایجاد شود.

سعیدی در پایان سخنان خود با اشاره به فعالیتش برای آزادسازی زنان زندانی گفت: حیف است که یک خانم در زندان بماند؛ یک زن که می‌تواند منشا خیر و برکت باشد نباید در زندان بماند، بلکه باید به خانه‌اش برگردد و به تربیت فرزندانی خوب مشغول شود.

شقایق سیدیوسفی بانوی قایقران و همسر حسین اوجاقی مهمان دیگر این برنامه بود. او گفت: از بچگی شنا کار می‌کردم و زمانی که 16 سالم بود وارد رشته قایقرانی شدم و از سال 1387 به عضویت تیم ملی در بخش قایقرانی اسلالوم یا آب‌های خروشان که سخت‌ترین بخش این رشته است درآمدم. بهترین مدال‌هایی که داشتم دو طلای آسیا است.

وی درباره آشنایی خود با حسین اوجاقی گفت: آشنایی‌ام با ایشان قبل از بازی‌های آسیایی اینچئون بود. او در آن زمان در رشته ووشو سرمربی بود و من هم ورزشکار قایق‌رانی اسلالوم بود.

او در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر همزمانی مادر و ورزشکار بودن گفت: حمایت اطرافیانم خیلی نقش داشت. حسی که مادرها بعد از به دنیا آمدن بچه دارند این است که ارتباط‌شان با محیط کاری و ورزشی قطع می‌شود، اما حمایت‌هایی که از همسرم و خانواده‌ها گرفتم باعث شد که اصلا ارتباطم با محیط بیرون قطع نشود. خوشبختانه فدراسیون قایقرانی حمایت‌های بسیار خوبی از ورزشکارانی دارد که مادر هستند. برای مثال در اردو‌ها اجازه می‌دهند که همراه بیاوریم. با این حال به نظرم لازم است که کمیته ملی المپیک نیز از مادران و یا بانوانی که دغدغه مادر شدن دارند حمایت کند. بسیاری از خانم‌ها هستند که دغدغه مادر شدن دارند و فکر می‌کنند که اگر بچه‌دار شوند ممکن است که از این رشته کنار گذاشته شوند. اگر حمایت روانی از آنان صورت گیرد اتفاق بسیار بهتری رخ می‌دهد.

براساس این گزارش، این برنامه به مدت 2 شب دیگر در فرهنگسرای اندیشه ادامه خواهد داشت و از ساعت 21 از شبکه پنجم سیما روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام //