شهر خبر

افشاگری وینفرد شفر درباره استقلال و قهرمانی در لیگ

وینفرد شفر نزدیک به سه سال است که از فوتبال ما رفته ولی هنوز حرف‌های ناگفته زیادی دارد.

افشاگری وینفرد شفر درباره استقلال و قهرمانی در لیگ

وقایع روز ـ سرویس ورزشی؛

سرمربی اسبق استقلال که پس از ترک ایران، اغلب اوقات خود را در امارات و قطر سپری می‌کند ،بازی‌های استقلال و به صورت جدی دنبال کرده و معتقد است این تیم در فصل جاری شانس بالایی برای قهرمانی دارد. با شفر در مورد وضعیت استقلال و همچنین شایعه پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی ایران در سالیان گذشته گفت‌وگو کردیم .مربی آلمانی سابق استقلال به سؤالات خبر ورزشی پاسخ داد و حقایق جالبی را هم روشن کرد.

هنوز هم نتایج استقلال را دنبال می‌کنید ؟

بله! بله حتماً .اتفاقات فوتبال ایران و نتایج استقلال را همیشه دنبال می‌کنم. ایران کشوری است که من نزدیک به دو سال در آن زندگی کردم و می‌دانم مردم بسیار خوبی دارد. خاطرات خوبی که از مهمان‌نوازی ایرانی‌ها دارم را هرگز فراموش نخواهم کرد. دوستان خوبی در ایران دارم و شرایط رسانه‌ها در دنیا هم به گونه‌ای است که اخبار لحظه‌به‌لحظه منتشر می‌شود و می‌توانم اتفاقات رخ داده در فوتبال کشور شما و همچنین وضعیت باشگاه استقلال را رصد کنم.

شرایط استقلال در این فصل را چطور می‌بینید؟

استقلال شرایط خوبی دارد و از این بابت برای هوادارانش خوشحالم. تا جایی که من به خاطر دارم ،این فصل جزو معدود فصول در سالیان اخیر است که کادر فنی استقلال از حمایت خوب، کامل و مؤثر کادر مدیریتی برخوردار شده و این مزیتی است که طی سالیان گذشته وجود نداشت. اتفاق خوب دیگری که برای استقلال افتاده این است که تیم‌های مدعی در این فصل، شرایط فصول گذشته خود را ندارند و همین مسئله می‌تواند کمک مهمی برای استقلال باشد .

مثلاً پرسپولیس ؟

بله. پرسپولیس همیشه یکی از رقبای اصلی استقلال است. پرسپولیس یک مقدار از شرایط خوبی که در فصول گذشته داشت، فاصله گرفته است.پرسپولیسی‌ها این فصل را خوب شروع نکردند البته بلافاصله این مسئله را جبران کرده و خود را به بالای جدول رساند ولی تا حدی فراز و نشیب داشته و این مسئله می‌تواند به استقلال کمک کند .پرسپولیس در نیم فصل اول انسجام و ثبات فصول گذشته را نشان نداده است. از بابت نتایج خوبی که استقلال گرفته برای هواداران این تیم خوشحالم ولی باید یک نکته را بگویم.

بفرمایید

حمایتی که امسال از تیم استقلال می‌شود، طی فصول اخیر همان‌طور که گفتم واقعاً وجود نداشته است. اگر حمایتی که الان از تیم استقلال می‌شود ،در فصل دوم حضور من در استقلال هم صورت می‌گرفت ،نه تنها عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را به دست می‌آوردیم بلکه حتی می‌توانستیم قهرمان لیگ قهرمانان آسیا هم بشویم و ستاره سوم را روی پیراهن استقلال بنشانیم. همه دیدند که ما در آسیا چه نتایج خوبی می‌گرفتیم. فراموش نکنید استقلال ما با تلاش همه بازیکنان و کادر فنی توانست برای اولین بار در هر دو مسابقه رفت و برگشت الهلال عربستان را شکست بدهد.

استقلال می‌تواند در این فصل قهرمان لیگ برتر شود ؟

نباید بگوییم استقلال می‌تواند قهرمان بشود یا نه، بلکه باید گفت استقلال باید قهرمان شود.

چرا؟

چون همان‌طور که گفتم شرایطی که این فصل دارد در قیاس با فصول گذشته واقعاً استثنایی است. حمایت بسیار خوب کادر مدیریتی و البته فاصله گرفتن حریفان از وضعیت فصول قبل خود عامل مؤثری برای موفقیت استقلال تلقی می‌شود .بایرن مونیخ هم در ابتدای فصل، شرایط خوبی نداشت ولی توانست دوباره در وضعیت مطلوب قرار بگیرد. استقلال نیز به خاطر شرایطی که دارد، باید این فصل قهرمان شود. باید ذهنیت قهرمانی در این مجموعه وجود داشته باشد و بازی هایش را ببرد.

حتماً خبر حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا به گوش شما هم رسیده است .درسته؟

بله متأسفانه این خبر را شنیدم و باید بگویم اتفاق بسیار بدی نه تنها برای این دو تیم بلکه برای کل فوتبال ایران است.این مسئله حتی برای کشور ایران هم اتفاق خوبی نبود. شما بازیکنان بسیار خوبی در کشورهای مختلف اروپایی دارید که چهره‌های سرشناسی محسوب می‌شوند. رسانه‌های اروپایی توجه ویژه‌ای به فوتبال ایران دارند به همین خاطر وقتی نمایندگان ایران از لیگ قهرمانان کنار گذاشته می‌شوند، بازتاب خبر فوق برای وجهه فوتبال ایران خوب نیست. من در جریان جزئیات حذف استقلال، پرسپولیس و گل گهر نیستم ولی خود این باشگاه‌ها باید با کمک هواداران و فدراسیون فوتبال ایران کاری کنند که چنین اتفاق تلخی دوباره تکرار نشود. بابت گفتن این حرف ناراحت هستم ولی باید مسئله‌ای را صادقانه با شما در میان بگذارم.

چه مسئله‌ای؟

متأسفانه حذف استقلال و پرسپولیس مسئله‌ای نبود که خیلی خیلی دور از ذهن باشد.شاید اگر امسال رخ نمی‌داد، در سال‌های بعدی شاهد وقوع آن می‌شدیم .خیلی ناراحتم که این را می‌گویم ولی اتفاق مذکور به خاطر مشکلاتی است که سالیان سال در فوتبال ایران بوده است .امیدوارم این زنگ خطر باعث بیداری مدیران فوتبال ایران و حل مشکلات گذشته شود، خصوصا آنهایی که بیشتر دنبال منافع شخصی خودشان هستند تا منافع فوتبال ایران.

هنگامی که سرمربی استقلال بودید، شایعاتی مبنی بر مذاکره با شما برای هدایت تیم ملی ایران پس از رفتن کارلوس کیروش مطرح بود .آیا واقعاً در این رابطه پیشنهادی ارائه شد ؟

بله. من با مدیران وقت فدراسیون فوتبال ایران صحبت‌های کلی انجام داده بودم.با رئیس سابق فدراسیون فوتبال در این رابطه یکی دو بار حرف زدیم. راجع به شرایط فوتبال ملی در ایران با هم صحبت کردیم.قطعاً من اگر به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب می‌شدم، سعی می‌کردم فشاری خوب و مثبت به فدراسیون فوتبال شما وارد کنم تا یکسری کمبودها و کمبودها تغییر کند. برخی شرایط باید تغییر پیدا کند تا فوتبال ایران در مسیر بهتری قرار بگیرد و جوانان فوتبالیست و با استعداد ایرانی به چیزی که استحقاق آن را دارند، برسند .

مثلاً چه چیزهایی باید عوض می‌شد؟

اگر من سرمربی تیم ملی شما می‌شدم، فوتبال ایران از نظر امکانات و استانداردهای بین‌المللی باید در شرایط بهتری قرار می‌گرفت. برنامه‌ای در ذهن داشتم که آن را با مدیران فدراسیون فوتبال هم در میان گذاشتم. دلم می‌خواست درهای فوتبال آلمان را به روی فوتبال ایران باز کنم. می‌خواستم ارتباط مستقیم و بسیار نزدیکی میان فدراسیون‌های فوتبال دو کشور برقرار کنم و در زمینه های مختلف از جمله آموزش مربیان، استانداردسازی آکادمی ها، راههای حل مشکلات اقتصادی فوتبال ایران و ... میان فوتبال ایران و آلمان ارتباط موثر و ماندگار برقرار کنم ولی متأسفانه در فصل دوم سرمربیگری ام در استقلال برخی مدیران استقلال مسایلی را به وجود آوردند که به تیم ضربه زد و موجب شد پس از آن دیگر ارتباط خاصی با فدراسیون فوتبال ایران نداشته باشم. الان می‌توانم این را بگویم که سرمربیگری تیم ملی ایران برایم یک شغل رویایی بود ولی به‌هرحال محقق نشد. ایران آنقدر استعداد دارد که نه تنها می‌تواند راهی جام جهانی شود بلکه حتی توانایی صعود از گروهش را نیز خواهد داشت. اگر سرمربی ایرانی شدم، به هر طریق و با هر سختی که بود، مسئولان فدراسیون فوتبال ایران را قانع می‌کردم تا یک سری مسائل را تغییر بدهند.

برگردیم به استقلال .وقتی بیژن طاهری سرپرست این تیم شد، شما برایش پیام تبریک فرستادید و این مسئله در داخل ایران بازتاب داشت

واقعاً خوشحال شدم که شنیدم بیژن طاهری دوباره روی نیمکت استقلال برگشته است. بیژن خودش بازیکن استقلال و تیم ملی بود و فوتبال را می‌فهمد. از نظر اخلاقی هم انسانی بسیار صادق و وفادار به استقلال است. طاهری فوق‌العاده آدم راست‌گویی است و می‌تواند به مجموعه کمک زیادی بکند .

برای سوال آخر، دلتان می‌خواهد صحنه بالا رفتن کاپ قهرمانی توسط بازیکنان استقلال را تماشا کنید؟

مشتاق هستم تا چنین صحنه ای را تماشا کنم زیرا باعث شادی هوادارانی می شود که مدت‌ها کنار آنها زندگی کردم و خاطرات بسیار خوبی از حضور در تیم محبوبشان و ایران دارم.