شهر خبر

در گفتگوی گسترش نیوز با معاون صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی عنوان شد:

شهرک‌های صنعتی، قربانی بی‌توجهی

معاون صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی ضمن انتقاد از بی اعتنایی دستگاه های اجرایی به ارائه خدمات به این شهرک‌ها گفت: شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی با مشکلات ساختاری بی‌شماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

صنعت شهرک‌های صنعتی، قربانی بی‌توجهی

به نظر می‌رسد شهرک‌های صنعتی با مشکلات زیرساختی بسیاری دست و پنجه نرم‌ می‌کنند. عدم رسیدگی به این مشکلات، رئیس جمهور وقت را برآن داشته تا با یک ضرب‌الاجل از وزارت صمت بخواهد تا به مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران شهرک‌های صنعتی رسیدگی کرده و در رفع موانع تولید پیشقدم شود.

با همه این تفاسیر، به نظر می‌رسد تا مرحله اجرایی شدن ضرب الاجل بالاترین مقام قوه مجریه، زمان قابل توجهی صرف شود. برای بررسی مشکلات زیرساختی شهرک‌های صنعتی آذربایجان با معاون صنایع کوچک این استان به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه می خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید:

رحیم بابایی، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی این استان همانند سایر شرکت‌های صنعتی کشور دارای مشکلات بیشماری در بخش زیرساخت‌هاست. وی با بیان این‌که واحدهای تولیدی شهرک‌ها در حوزه گاز کمترین مشکلات را دارا هستند به سایر مشکلات زیربنایی اشاره کرد و ادامه داد: مقداری آب برای واحدهای تولیدی و صنعتی شهرک‌ها تامین شده اما این میزان همچنان کم است و شرکت آب و فاضلاب استانی منابع لازم ، برای رفع مشکلات حاصل از کم آبی را رفع تخصیص نداده است. بابایی ادامه داد: اگرچه این مهم در ماده ۸۱ قانون الحاق به همکاری دستگاه‌های اجرایی خدمات‌رسان ابلاغ شده اما در عمل همکاری جدی‌ای انجام نشده است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی با انتقاد از قطع آب در شهرک‌های صنعتی گفت: ۲ درصد کل آب کشور در صنعت  و ۸۰ درصد آن در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این در حالی است که با یک لیتر آب مصرفی در تولید و صنعت ۷۷ شغل ایجاد می‌شود اما این معادله در سایر صنایع بسیار کم‌تر است.

رحیم - بابایی

بابایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که در بسیاری از کشورها، تخصیص آب به صنعت ۵۹ درصد و کشاورزی ۳۰ درصد است اضافه کرد: این در حالی است که اگر از ۸۰ درصد آب کشاورزی ۱۰ درصد کم کرده و به صنعت اضافه شود نه تنها ایجاد اشتغال افزایش یافته بلکه مشکلات کم آبی کشور نیز رفع می‌شود.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی یکی دیگر از مشکلات این شهرک‌ها را کمبود برق دانست و افزود: در حال حاضر ۴۰۰ مگاوات کمبود برق در شهرک‌ها وجود دارد؛ به عبارتی اگر همه واحدهای تولیدی- صنعتی با ظرفیت کامل فعالیت کنند ۴۰۰ مگاوات کمبود برق خواهیم داشت و متاسفانه عدم تخصیص منابع، نگرانی‌هایی برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که شرکت شهرک‌های صنعتی برای تامین برق مورد نیاز واحدهای تولیدی چه اقدامی انجام داده است اظهار کرد: سال گذشته با هماهنگی واحدهای تولیدی جلساتی با مسئولان مربوطه استان برگزاری کردیم و قرار بر این شد ۲۰۰ مگاوات برق واحدهای تولیدی تامین شود و هم‌اکنون در حال پی‌گیری و انجام است.  

صادرات ۷۹ میلیون یورویی

بابایی در ادامه به میزان صادرات  از این شهرک ها اشاره کرد و گفت: هدفگذاری  صادرات در سال جاری ۹۰ میلیون یورو بوده است. در ده ماهه امسال ۷۹ میلیون یورو محقق شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۷ درصدی برخوردار شده است. به گفته وی عمده محصولات صادراتی شامل مواد غذایی، فلزی و شیمیایی بوده که به کشورهای اروپایی و آمریکایی انجام شده است. وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد واحد تولیدی - صنعتی در شهرک‌های آذربایجان شرقی در حال فعالیت هستند اظهار کرد: تا پایان شهریور ۱۴۰۰ در حدود ۴۹۰۴ قراداد منعقد شد که از این تعداد ۲۷۸۲ واحد مستقر در شهرک به بهره برداری رسیده و مشغول فعالیت هستند. همچنین تعداد ۶۳ هزار و ۵۵۹ نفر نیروی کار در این واحدها فعال بوده و ۸۰ درصد واحدهای تولیدی با ظرفیت های متفاوت (۳۰ درصد به بالا) فعالیت می‌کنند.