شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ریزش مو

آیا شپش سر باعث ریزش مو می‌شود؟

آیا شپش سر باعث ریزش مو می‌شود؟

مانند هر انگل انسانی، درمان شپش سر مهم است. درمان نشدن این آلودگی می تواند عواقب جدی هم برای خود فرد و هم برای نزدیکان فرد آلوده به شپش داشته باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، در حالی که ممکن است شما فکر کنید که شپش یک ناراحتی بی‌خطر است و به راحتی با استفاده از محصولات ضد شپش برطرف می‌شود، این نگاه شما تأثیر و عواقب واقعی عدم درمان کامل را نادیده می‌گیرد و از این جهت خطرناک است. درمان نشدن یا عدم درمان کافی شپش سر به این معنی است که آلودگی کنترل نشده است و به تکثیر ادامه خواهد داد.

تخم شپش سر، یا نیتس، ۷ تا ۱۱ روز طول می کشد تا از تخم خارج شود، سپس ۹ تا ۱۲ روز طول می کشد تا به طور کامل بالغ شود. در این مرحله آنها می توانند جفت گیری کنند و ۲۴ ساعت پس از جفت گیری اولین تخم های خود را می گذارند. شپش ماده بالغ فقط یک بار نیاز به جفت گیری دارد و پس از آن در ۳۰ روز زندگی خود روزانه ۱۰ تخم می گذارد، بنابراین در مجموع ۳۰۰ تخم می گذارد. این میزان را در تعداد زیادی شپش که بر روی سر زندگی می کنند، ضرب کنید تا میزان سرعت تکثیر آلودگی را درک کنید. این موضوع به سادگی در صورت عدم درمان ادامه می یابد و یک آلودگی شدید و بسیار جدی رخ می دهد.

شپش سر درمان نشده ممکن است پوست سر را تخریب کرده و بر سلامت پوست و مو تأثیر بگذارد. اگر فولیکول ها مسدود شوند، ممکن است ریزش مو رخ دهد. اگر موها با تخم شپش، شپش و باکتری پوشانده شده باشند، طبیعی است که در این صورت داشتن موهایی خوش حالت سخت است. برس زدن موها نیز زمانی که شپش سر درمان نشده باشد، بسیار مشکل می شود و برس زدن برای سلامت مو مهم است.

شپش درمان نشده منجر به کاهش خون رسانی به ریشه مو می شود. ریشه مو به وسیله خون تغذیه می شود. بنابراین به این دلیل که شپش در این خون رسانی اختلال ایجاد می کند، منجر به ریزش مو می شود. همچنین شپش ها از پوست سر تغذیه می کنند  و این عامل باعث ضعیف شدن پوست سر شده که خود به ریزش مو منجر می شود.

از طرفی وجود شپش ها و آسیب به پوست سر باعث خارش پوست سر می شود. خاراندن مدام سبب شکنندگی موی سر شده و به تارهای مو آسیب می زند. این عامل بر ریزش مو تاثیر می گذارد.
شپش سر تا ۳۰ روز عمر می کند و سپس می میرد، اما در این مدت، به ازای هر شپش سر ماده تا ۳۰۰ تخم تولید شده است. بنابراین وقتی شپش های والد می میرند، شپش های تازه به دنیا آمده زندگی می‌کنند و به نوبه خود جفت می‌شوند، تخم‌های جدیدی می‌گذارند و یک نسل کاملاً جدید متولد می‌شود. این چرخه هر ۲۴ تا ۳۷ روز اتفاق می افتد، بنابراین تقریباً هر ماه و به طور تصاعدی در حال رشد هستند، به این معنی که  دامنه آلودگی بزرگ و بزرگتر می شود. پس احمقانه است که فکر کنیم آلودگی به طور طبیعی از بین می رود، فقط بدتر می شود

آیا شپش سر درمان نشده می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد؟

یک عفونت درمان نشده نه تنها شدید می شود، بلکه عوارض جانبی آن نیز جدی است. اولا، برای فرد مبتلا بسیار ناراحت کننده خواهد بود. ممکن است به طور غیرقابل کنترلی خارش سر ایجاد شود. به دلیل تجمع باکتری روی شپش، روی تخم‌ها و داخل و روی مواد دفعی آن‌ها که روی پوست سر رسوب می‌کند، بوی نامطبوعی دارد. خواب افراد ممکن است گاهی اوقات به شدت مختل شود. با خارش، خطر پاره شدن پوست سر و ایجاد عفونت وجود دارد. اختلالات خونی مانند کم خونی نیز ممکن است به وجود بیاید.

همچنین شپش‌هایی که از خون فرد تغذیه می‌کنند، می‌توانند علائمی شبیه آنفولانزا به او بدهند. آلودگی های شدید که برای مدت طولانی درمان نشده اند می توانند منجر به سندرم شوک سمی شوند.

فراتر از پیامدهای سلامتی، عواقب اجتماعی نیز وجود خواهد داشت که در آن افراد از فرد مبتلا به عفونت شدید و درمان نشده دوری می کنند. این دوری کردن مردم از نظر اجتماعی می تواند عواقب روانی عمیق و پایداری برای افراد داشته باشد.

درمان نشدن هجوم شپش سر، یا حتی درمان آن به روش معمولی کار عاقلانه ای نیست.

منبع: دکتردکتر