به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا؛ مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در مراسم برنامه روز ملی هوای پاک اظهار کرد: چندسال است که برای بررسی وضعیت هوای پاک و مقایسه استان‌های مختلف سامانه وجود دارد و از میان استان ها وضعیت اراک ۴ برابر بدتر شده است همچنین وضعیت هوای اهواز تفاوتی نکرده است همچنین در کل وضعیت هوا بهتر نشده است.

وی با اشاره به قابلیت اجرایی قانون هوای پاک تاکید کرد: داشتن قانون بهتر از نداشتن آن است اما این قانون قابلیت اجرا را ندارد چراکه این قانون در شرایط عادی نوشته شده است و منابع مالی مشخص در آن دیده نشده است بنابراین ما نتوانستیم به دستاورد ها دست یابیم.

تجریشی دریاره وظیفه سازمان حفاظت از محیط زیست تشریح کرد: این سازمان موظف بوده که پایش و ارزیابی مصوبات را انجام دهد. در رابطه با ضوابط زیست محیطی به سه نکته توجه نشده که عبارتند از عدم توان مالی، فقدان توان فنی و عدم وجود مقبولیت لازم.

وی افزود: سازمان محیط زیست ارزیابی عملکرد اجرای قانون هوای پاک را انجام می‌دهد در این خصوص از دستگاه های اجرایی گزارش عملکرد گرفتیم و در سامانه مربوط به آن ثبت می شود و وظایف سازمان های مربوطه در این زمینه ارزیابی می‌شود همچنین خود سازمان ها توان ارزیابی عملکرد خود را خواهند داشت.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه قراردادهایی با دبیرخانه مادر دانشگاه تهران بسته شد و اظهار کرد: آن‌ها به ما گزارش می‌دهند چه فعالیت هایی در چه زمان‌هایی چه میزان آلاینده تولید می‌کند. تا ما بدانیم با چه هزینه ای توسط چه کسی این الاینده ها را از بین ببریم.

وی با اشاره به اقدامات مربوط پس از مطالعات خاطرنشان کرد: هماهنگی با وزارت کشور انجام داده و در ۲ جلسه فشرده مقرر شد این وزارتخانه وارد اجرای قانون هوای پاک شود و دستگاه های اجرایی مشخص کنند چه مقدار هزینه بر می دارد.

تجریشی با اشاره به اینکه 62 اقدام در حال انجام است که ۲۷ تا از آن مستقیما برای منابع متحرک است که شامل جمله اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و واگن‌های مترو می شود، ادامه داد: مقرر شده قرارگاهی در وزارت کشور ایجاد شود و تامین منابع مالی را انجام دهد.

تجریشی ادامه داد: تامین این منابع از طریق تهاتر و با کمک سازمان برنامه بودجه انجام خواهد شد هنچنین می‌توانیم این نوید را برای سال جاری برای اجرای قانون هواک و رفع نقیصه های موجود بدهیم.

وی با اشاره به منابع ثابت و اقداماتی که این سازمان انجام داد است عنوان کرد: ما سامانه جامع را طراحی کردیم. هزار میلیارد تومان منبع مالی داریم و به صنایع کمک میکنیم تا الاینذه را کاهش دهند. این امر به صنعت وابسته و رفع آلودگی ها به کمک بخش خصوصی کمک خواهد کرد.

تجریشی درباره اقدامات در داخل سازمان محیط زیست به عنوان وظیفه حاکمیتی دارد گفت: تهیه سیاهه انتشار آلودگی کلانشهرها، سناریوهای کاهش الودگی هوا را در ۲ سطح وارد کردیم، همکاری با وزارت کشور، پیگیری ارتقا سطح خودروها، تقویت پایش و نظارت بر صنایع، تسهیلات صنایع آلاینده، جلوگیری از ورود ۱۲هزار موتورسیکلت، افزودن شرکت های بازرسی که به ۷ شرکت افزایش داده شد و از انحصار درامده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۲۰ مدل سازی دررابطه با الاینده، تهیه سامانه نظارت بر عملکرد اجرایی در سطح استانی و همکاری با سازمان ملی استاندارد در رابطه با سامانه معاینه فنی نیز از جمله اقدامات این سازمان بوده است.

انتهای پیام/