شهر خبر

طالبان فرزند پاکستان نیست؛ واردات بنزین از ایران برای پاکستان اهمیت دارد

استاد روابط بین‌الملل پاکستان: محور ایران، پاکستان و چین منطقه را شکوفا می‌کند

استاد روابط بین‌الملل پاکستان: محور ایران، پاکستان و چین منطقه را شکوفا می‌کند

یک استاد سیاست و روابط بین الملل دانشگاه بین المللی اسلام آباد با بیان اینکه به آینده این منطقه امیدوار است گفت: محور ایران، پاکستان و چین می تواند باعث شکوفایی و رشد اقتصادی هر دو کشور شود.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر محمدخان که به همراه همکار دیگرش دکتر محمد کاظم سلیم پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک و مطالعات معاصر - دانشگاه دفاع ملی پاکستان از خبرگزاری خبرآنلاین بازدید می کرد ایران را کشوری قوی، با ثبات و ریشه دار در تاریخ دانست که از مشترکات زیاد فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و مذهبی با پاکستان بر خوردار است و هر دو کشور از زمینه های مشترک زیادی برای گسترش تعاملات برخوردار هستند. 

این دو کارشناس برجسته پاکستانی که با دعوت موسسه ابرار معاصر و به منظور گسترش تعاملات فرهنگی و رسانه ای به ایران سفر کرده اند، پس از بازدید از خبرگزاری خبرآنلاین در کافه خبر حضور یافتند و حول محور روابط ایران ـ پاکستان، تحولات افغانستان و تعامل با چین به عنوان شریک اصلی تجاری هر دو کشور سخن گفتند. 

در این نشست کافه خبر که مشروح آن به زودی منتشر خواهد شد دکتر محمد خان رئیس سابق دپارتمان روابط بین الملل پاکستان با اشاره به اینکه روابط ایران و پاکستان ریشه دار، قدیمی، مبتنی بر دوستی و برادری و منطبق بر ارزش های اسلامی است گفت: ما هر دو کشور مسلمان و ریشه دار در تاریخ هستیم و از  ابتدای تشکیل کشور پاکستان تا کنون ایران به حاکمیت و منافع ملی این کشور احترام گذاشته است و اسلام آباد نیز متقابلا همواره به منافع ملی ایران احترام گذاشته است. 

استاد روابط بین‌الملل پاکستان: محور ایران، پاکستان و چین منطقه را شکوفا می‌کند



محمدخان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران نماد یک کشور مقاوم، قوی و مستقل است گفت: ما دوران سختی که در خلال جنگ ایران وعراق بر ملت ایران گذشت را به یاد داریم که ایران نه تنها از آن جنگ بلکه از همه فشارها از جمله فشارهای تحریمی آمریکا نه تنها به سلامت بیرون آمده است بلکه رشد و پویایی چشمگیری نیز داشته است. 

وی با اشاره به اینکه دولت و مردم پاکستان احترام خاصی برای دولت و مردم ایران قائل هستند ابراز امیدواری کرد که با رفع موانع، سطح تعاملات تهران و پاکستان از وضعیت فعلی به بهترین وضعیت ارتقا یابد.



دکتر محمدخان همچنین به نگرانی های مشترک ایران و پاکستان در خصوص افغانستان اشاره کرد و گفت: تهران و اسلام آباد نگرانی ها و درک مشترکی از افغانستان و مشکلات مردم این کشور دارند. مشخصا پاکستان افغانستان را محدود به طالبان نمی بیند و قطعا ایران هم چنین نگاهی به افغانستان دارد. 

به گفته خان، بهترین راهی که دو کشور ا یران و پاکستان می توانند به افغانستان کنند این است آنها را در مسائل مربوط به خودشان درگیر کنند و به تدریج به آنها بیاموزند که نحوه درست کشورداری و تعامل با جهان چگونه است. 

این استاد برجسته دانشگاه با اشاره به اینکه طالبان امروز با طالبان دهه ۹۰ که خون ریز و بی رحم بود و نمایشی از دلهره و هراس ایجاد می کرد تفاوت کرده است و کاملا مشهود است که مانند گذشته نیست و سعی می کند رفتار مناسبی با ملت افغانستان داشته باشد اما هنوز اول راه است و باید در این مسیر تلاش بیشتری به عمل بیاورد. 

وی افزود: برخی به اشتباه فکر می کنند که طالبان فرزند پاکستان است اما اینگونه نیست چرا که اگر به تاریخ مراوده طالبان با پاکستان نگاه کنید در می یابید که تاریخچه پر تنشی وجود داشته است. خان همچنین از احتمال عدم موفقیت طالبان در برقراری ثبات در افغانستان ابراز نگرانی کرد و اشاره داشت که در این وضعیت ممکن است افغانستان به کانونی برای بی ثباتی در منطقه و کشورهای همسایه تبدیل شود. 

او تاکید کرد رشد داعش در افغانستان نگرانی مشترک ایران و پاکستان است و داعش خراسان تا کنون ضربات و صدماتی نیز به پاکستان وارد کرده است. 

دکتر خان گسترش روابط ایران و چین را  مثبت ارزیابی کرد و گفت چینی ها ملتی قدرشناس هستند و آنچه اکنون چین در پاکستان انجام می دهد جبران بخشی از خدماتی است که در روزگار قدیم و پیش از اینکه چین به جایگاه امروزی برسد پاکستان به چین ارائه کرده بود. 

دکتر خان با تاکید بر اینکه باید به سند همکاری های جامع ایران و چین با دید مثبت نگاه کرد گفت: این اتفاق مهم نه تنها می تواند برای تقویت اقتصاد ایران مفید باشد بلکه می تواند پیوندها را بین ایران، پاکستان و چین افزایش دهد و سبب شکوفایی کل منطقه شود. 

در این نشست همچنین دکتر محمد کاظم سلیم، پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک و مطالعات معاصر - دانشگاه دفاع ملی پاکستان نیز در ادامه ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست ابراز امیدواری کرد که برگزاری این نوع  نشست ها منجر به افزایش فهم مشترک دو کشور نسبت به یکدیگر شود.

دکتر سلیم همچنین بر نقش رسانه ها مبنی بر اینکه انگاره های مردم هر دو کشور را نسبت به هم اصلاح و منطبق با واقعیت می کند اظهار داشت: این رسانه ها هستند که سبب می شوند مردم دو کشور نسبت به هم درک دقیق تری پیدا کنند و به هم به عنوان دو کشور مسلمان و کشوری که دارای فرهنگ بسیار نزدیکی با هم هستند بتوانند با یکدیگر تعاملات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گسترده تری داشته باشند.

استاد روابط بین‌الملل پاکستان: محور ایران، پاکستان و چین منطقه را شکوفا می‌کند


دکتر سلیم در خصوص وضعیت روابط موجود دو کشور ایران و پاکستان در زمینه های مختلف ابراز نارضایتی کرد و گفت حقیقتا وضعیت موجود روابط دو کشور با توجه به سوابق مثبتی که دو طرف با هم دارند همخوانی ندارد و این تعاملات بسیار بسیار بیش از این می تواند گسترش یابد. 

دکتر سلیم در ادامه، با اشاره به تحریم های ایران گفت: تحریم ها تنها یکی از موانع موجود میان گسترش تعاملات و روابط ایران و پاکستان است و مسائل و موانع دیگری هم در میان است که باید با بلند نظری و نگاه عمیق و استراتژی به روابط دو کشور آنها را از میان برداشت. 

او به نیازمندی پاکستان به انرژی اشاره کرد و گفت در صورتیکه تعاملات میان دو کشور افزایش یابد بخش زیادی از مشکل انرژی پاکستان از جمله بنزین می تواند حل شود و و این هم برای ملت ایران و هم ملت پاکستان که الان بنزین را بسیار گران به دست می آورند مطلوب خواهد بود. 

این استاد دانشگاه مشکلات داخلی کشورها و همچنین رقابت های منطقه ای و برخی مسائل دیگر را بخشی از موانع  افزایش راهبردی سطح روابط دو کشور بر شمرد و در عین حین حال ابراز امیدواری کرد که روابط تهران و اسلام آباد در بالاترین سطح ممکن گسترش یابد. 

وی نسبت به راه اندازی خط لوله دوستی بین ایران و پاکستان که به منظور صادرات گاز ایران را به این کشور در نظر گرفته شده بود ابراز امیدواری کرد و گفت هنوز می توان به اجرایی شدن این پروژه امیدوار بود. 

مشروح این گفتگو با حضور این دو کارشناس طی روزهای آینده در خبرآنلاین منتشر خواهد شد.

۳۱۰۳۱۱