شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کیش

کیش یا قشم برای سفر بهتر است؟

کیش یا قشم برای سفر بهتر است؟

برای عده‌ای انتخاب بین کیش یا قشم به عنوان یک مقصد سفر، فرقی ندارد! چرا که صرفا دوست دارند به یکی از جزیره‌های جنوبی سفر کنند، همین و بس. از آن طرف عده‌ای هم هستند که فقط کیش را به عنوان یک مقصد جذاب می‌شناسند و از ویژگی‌های قشم بی‌خرند. اما واقعیت این است که علاوه بر وجود تشابهات میان این دو جزیره، اختلافاتی هم پیدا می‌شود که کاملا می‌تواند بر تصمیم شما اثر بگذارد. حتّی ممکن است بعد از خواندن این متن، تصمیمتان برای سفر عوض شود.

اینکه سلیقه شما در بخش‌های مختلف گردش باعث چه انتخاب‌ها و اولویت‌بندی‌هایی در روند مسافرت می‌شود، بسیار اهمیت دارد. برای همین بهتر است پیش از تهیه بلیط سفر یا خرید تور کیش یا تور قشم، مطالعه کوتاهی روی مقایسه این دو جزیره با یکدیگر داشته باشید تا بهترین انتخاب را انجام دهید. در این متن لست سکند سعی کردیم کیش و قشم را از ابعاد مختلف با هم مقایسه کنیم که تصمیم‌گیری برای شما راحت‌تر شود.

مقایسه قشم و کیش از نظر جغرافیایی

اینکه کیش یا قشم کدام‌یک برای سفر بهتر هستند، کاملا بستگی یه خواسته‌های شما از یک سفر دارد. در مقایسه ابتدایی این دو جزیره، باید به ابعاد آن‌ها اشاره کنیم. طبق آورده‌ها، کیش مساحتی برابر با تقریبا 90کیلومتر مربع دارد و مساحت قشم برابر با 1491 کیلومتر مربع است. بنابراین با توجه به این اختلاف مساحت، می‌توان گوناگونی محیطی در جزیره قشم و تنوع آن را به خوبی دریافت کرد، اما قطعا تفاوت‌های میان این دو جزیره به همین مورد ختم نمی‌شود. امّا از آن طرف، این وسعت باعث می‌شود دیدن جاذبه‌ها در قشم با طی مسافت بیشتر همراه باشد در حالی که کیش چون مساحتش کم است، مسافت طولانی را تجربه نمی‌کنید.

مورد دیگری که در قیاس ابتدایی این دو جاذبه گردشگری وجود دارد، مربوط به میانگین دمایی آن‌هاست. در حالت کلی کیش میانگین دمایی 26.6 درجه سلسیوس و قشم هم میانگین دمایی 26 درجه سلسیوس دارد که اختلاف آن‌ها بسیار ناچیز است و می‌توان آن‌ها را یکی دانست.

1-Lastsecond.ir-Kish-or-Qeshm-Google.jpg
نمایی از جزیره قشم و کیش

 

بافت شهری کیش بهتر است یا قشم؟

اگر بخواهیم که دیدی کاملا جزئی‌تر به بافت شهری کیش و قشم داشته باشیم، باید این نکته را در نظر بگیریم که جزیره کیش، از ابتدا نگاه ویژه‌تری را نسبت به جزیره قشم در زمینه گردشگری به خود معطوف کرده است، در نتیجه از لحاظ زیرساخت و برخی امکانات، خدمات بهتری را می‌تواند به گردشگران بدهد. ضمن اینکه بخشی از زیرساخت‌هایش تازه ساز و نو است در حالی که زیرساخت‌ها در قشم اغلب کهنه و قدیمی‌اند.

از زاویه‌ای دیگر می‌توان گفت که جزیره کیش دارای بافت مدرن‌تری نسبت به قشم است، در عوض قشم هم بافت سنتی‌تری دارد که بسیاری از گردشگران به همین منظور به این جزیره سفر می‌کنند. این بافت سنتی توجه بسیاری از طبیعت‌گردان، گردشگران ماجراجویان و دوستداران محیط زیست را به خود جلب می‌کند. بنابراین این به سلیقه شما بستگی دارد که خواهان فضاهای لوکس و مدرن هستید یا سنتی و بومی؟ البته در کیش هم فضاهای بومی و سنتی پیدا می‌شود ولی بسیار کم و محدود است.

2-Lastsecond.ir-Kish-or-Qeshm-Google.jpg
بافت شهری جنوب ایران

سواحل کیش بهتر است یا قشم؟

احتمالا یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های مسافران برای سفر به قشم یا کیش، بازدید از سواحل‌ آن‌هاست. هم جزیره کیش و هم جزیره قشم سواحل زیبایی دارند که قدم زدن کنار آب را بسیار جذاب‌تر و خواستنی‌تر می‌کنند، ولی دو فضای متفاوت از هم دارند. به این نکته هم توجه کنید که در این سواحل می‌توانید رستوران‌ها، کافه‌ها و هتل‌هایی هم بیابید و زمان خود را در آن‌ها نیز سپری کنید. اما تفاوت‌هایی در این میان وجود دارد، همین تعدد کافه، رستوران و هتل است که هر کدام از آن‌ها در کیش به نسبت قشم، در مقیاس و تعداد بیشتری وجود دارند.

با این حال، سواحل جزیره قشم کمی خلوت‌تر از سواحل کیش هستند و می‌توان این خلوتی را یک برتری برای سواحل قشم محسوب کرد. به دلیل مساحت بیشتری که جزیره قشم دارد، جاهای دنج بیشتری هم هست و جمعیتی که می‌خواهند از سواحل بازدید کنند، به این دلیل فضای بیشتری در اختیار خواهند داشت. در حالی که کیش فضای کوچکتری دارد و اسکله‌ها و سواحل معروفش محدودند.

امّا از نظر تفریحات آبی تقریبا با هم برابرند و انواع تفریحات آبی را در هر دو جزیره می‌توانید بیابید. احتمال دارد قیمت بعضی از این تفریحات در قشم نسبت به کیش ارزان‌تر باشد، زیرا معمولا هزینه‌ها در کیش کمی گرانتر است. در مجموع در هر دو جزیره نیز می‌توان بازی‌ها و سرگرمی‌های مختلفی را مشاهده کرد که از بین آن‌ها می‌توان به غواصی، پاراسل، بِنانا، فلای بورد، دوچرخه، موتور و مواردی از این دست اشاره کرد.

Extra (2).jpg
سواحل قشم

رستوران های قشم بهتر است یا کیش

رستوران و شکم گردی معیار دیگری برای مقایسه کیش و قشم است. شاید این مسئله به خودی خود باعث نشود یک مقصد را انتخاب کنید، امّا بدون شک بی‌تأثیر در انتخاب مقصد هم نیست زیرا شکم‌گردی و خوراک لذت سفر را کامل می‌کند.

در رابطه با رستوران‌ها هم می‌توان به چند نکته اشاره کرد. تنوع رستوران‌ها در هر دو جزیره زیاد است و شما می‌توانید هم رستوران‌های لوکس پیدا کنید، هم رستوران‌های اقتصادی، اما مهم‌ترین اختلاف در تعداد است. جزیره کیش با وجود زمینه گردشگری پیشینی که داشته، تعداد رستوران‌های نسبتا بیشتری را از نظر تنوعی در خود جای داده است. لیستی از رستوران‌های کیش را در این مطلب می‌توانید ببینید.

نکته دیگر، به سبک وعده‌های غذایی بازمی‌گردد. گوناگونی و کم و کیف غذاهای بومی و سنتی که در قشم به گردشگران ارائه می‌شود در مقایسه با جزیره کیش، بیشتر است. به این مورد نیز دقت کنید که با توجه به تعدد رستورا‌ن‌های لوکس در کیش و اوقات پرمسافر، حتی گاهی قیمت وعده‌های غذایی برخی از رستوران، بیشتر از پایتخت می‌شود!

 

از نظر اقامتگاه، سفر به قشم بهتر است یا کیش

تفاوت اقامتگاه در کیش یا قشم چندان فرقی ندارد و به قول معروف «هر چه قدر پول بدهی آش می‌خوری» اما اینکه حق انتخاب در کدام جزیره بیشتر است، باید بگوییم: کیش این مورد هم مانند رستوران‌هاست. اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی در قشم خیلی بیشتر از کیش است، در عوض تعداد تنوع هتل‌ها و همچنین هتل‌های لوکس هم در جزیره کیش بیشتر است.

بنابراین اگر اهل اقامت در هتل هستید و برایتان کیفیت و ستاره هتل مهم است، کیش از این نظر تنوعی از هتل‌ها را پیش رویتان می‌گذارد، امّا در قشم با وجود اینکه هتل‌های با کیفیت هم یافت می‌شود، تعداد هتل‌های با کیفیت و ویژه به اندازه کیش نیست. ولی اگر اهل اقامت‌های بومگردی و تجارب ویژه باشید، قشم اقامتگاه‌های بومگردی متنوعی دارد که مردم بومی آنها را اداره می‌کنند. به این صورت با اقامت در خانه‌های بوم‌گردی، فرهنگ مردم قشم هم از نزدیک خواهید دید و حتّی گاهی در مراسمشان شرکت داده می‌شوید.

3-Lastsecond.ir-Kish-or-Qeshm-Google.jpg

فضای مدرن کیش

برای خرید کیش بهتر است یا قشم

همیشه خرید کردن از دلایل سفر به جنوب و جزیره‌های کیش و قشم برای عده‌ای بوده و هست. اینکه این جزایر، جزو مناطق آزاد ایران هستند در پررونق بودن پاساژهای کیش و قشم موثر بوده. با این وجود اختلافاتی هم از این حیث میان کیش و قشم پیداست.

خرید کردن در پاساژهای کیش معمولا کمی گران تمام می‌شود حتّی گاهی از خرید در شهرهای بزرگ دیگر مثل تهران هم گران‌تر در می‌آید. اما در این حالت هم باز عده‌ای خرید از این‌جور اماکن و فضاها را ترجیح می‌دهند چون به نظرشان تنوع اجناس خارجی در کیش بیشتر از سایر شهرهای ایران است. توجه داشته باشید که خرید از فروشگاه‌های لاکچری حتما به معنای خرید کالای اصل نیست و حتما توصیه می‌شود که محصول مورد نظر را پیش از خرید چک و بررسی کنید.

امّا در پاساژهای قشم می‌توان کالاها و محصولات را ارزان‌تر هم پیدا کرد. قشم هم فروشگاه‌های لوکس دارد هم ارزان، اما به نسبت کیش تعداد پاساژهای لوکسش کمتر است. در واقع، خرید ارزان و متنوع را در قشم بهتر می‌توانید پیدا کنید.

7-Lastsecond.ir-Kish-or-Qeshm-Google.jpg
پاساژها در قشم و کیش

 

جاذبه‌های قشم بهتر است یا کیش؟

قشم و کیش از نظر دیدنی‌هایشان هم با هم فرق دارند. گر چه دو جزیره نزدیک هم هستند امّا در قشم فضاهای طبیعی و بکر بیشتر از کیش به چشم می‌خورد. بیشتر دیدنی‌های قشم توسط طبیعت طی میلیون‌ها سال پیش ایجاد شده‌اند و برای دیدنشان باید پا در طبیعت بگذارید. جاذبه‌های فرهنگی‌اش هم لازم است وارد جوامع بومی شوید تا از نزدیک فرهنگشان را ببینید. 

امّا بهترین جاذبه های کیش فضای متفاوتی نسبت به قشم دارند و معمولا توسط انسان ساخته شده‌اند. در کیش هم می‌توان طبیعت یافت امّا وسعت و تنوعش به اندازه قشم نیست، به جای آن تا دلتان بخواهد فضاهای جدید و مدرن وجود دارد.

8-Lastsecond.ir-Kish-or-Qeshm-Google.jpg
جاذبه های طبیعی قشم

 

سخن آخر

اگر همچنان می‌پرسید قشم بریم یا کیش، باید بدانید که در کیش بیشتر با مدرنیته سر و کار دارید و سرگرمی‌ها شما را با جاذبه‌های انسان‌ساخت در بر گرفته‌اند. حال اگر بیشتر به جاذبه‌های طبیعی علاقه‌مند هستید و می‌خواهید به نسبت کیش، کمتر به فضاهای شلوغ بربخورید، حتما قشم را انتخاب کنید.

باز برای اینکه به جواب سوال کیش یا قشم را انتخاب کنیم نزدیکتر شوید، بهتر است تمامی موارد گفته شده را در کنار هم قرار دهید و سپس یک نتیجه‌گیری کامل و جامع داشته باشید. راهنمای سفر به کیش و راهنمای سفر قشم در کنار سفرنامه‌ها هم می‌توانند منابع خوبی برای تصمیم گیری بهتر شما باشند، زیرا در این مطالب به لایه‌های دیگری هم پرداخته شده که به تصمیم‌گیری شما کمک می‌کند. حالا از نظر شما، کیش یا قشم را انتخاب کنیم؟

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند