به گزارش اکوایران، شاخص قیمت مصرف کننده CPI چین در سال 2021 رشد سالانه 0.9 درصدی و شاخص قیمت تولیدکننده نیز رشد سالانه 8.1 درصدی داشت. این داده‌ها از فضای غیرتورمی در بخش مصرف چین در سال 2021 حکایت دارد؛ هر چند تفاوت رشد شاخص قیمتی در بخش تولید و مصرف در سال 2021 احتمال انتقال بخشی از تورم از ناحیه تولید به مصرف در ماه‌های آینده را فراهم می‌کند اما با توجه به سیاست‌های ثبات قیمت که از سوی دولت پکن اعمال می‌شود بروز تورم قابل توجه در بخش مصرف چین چندان محتمل نیست. 

کاهش هزینه تولیدکنندگان چینی

نوسان شاخص قیمت تولیدکننده PPI در چین پس از ماه اکتبر رو به کاهش گذاشت به نحوی که از 13.5 درصد در ماه اکتبر به 12.9 در ماه نوامبر و در ادامه به 10.3 درصد در ماه دسامبر 2021 رسید. کاهش نرخ نهاده‌های تولید ظرف هفته‌های پایانی سال مهم‌ترین دلیل معکوس شدن نوسان این شاخص در 2 ماه پایانی سال بود. 

ppi چین

موفقیت دولت پکن در کنترل تورم

شاخص قیمت مصرف‌کننده CPI در چین نیز در ماه پایانی سال 2021 به 1.5 درصد رسید؛ این در حالی بود که این شاخص در ماه نوامبر به بیشترین میزان در سال 2021 یعنی 2.3 درصد رسیده بود. 

تعدیل شاخصص PPI در ماه نوامبر احتمال تعدیل شاخص CPI برای ماه پایانی سال را مطرح کرده بود ( برآورد میشد که این شاخص به 1.8 درصد برسد) ، اما این افت شاخص فراتر از پیش‌بینی بود. 

در این شرایط بروز کرونا در برخی استان‌های چین و اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای از سوی دولت پکن در مناطقی که با شیوع موج جدید کرونا روبرو بودند در تعدیل نرخ شاخص CPI در این زمان موثر بود. 

cpiچین

بازگشت صنعت چین از رکود

شاخص مدیران خرید مولفه مهم دیگر اثرگذار بر روند نوسان بازارهای کالایی است؛ PMI چین ظرف 2 ماه پایانی سال 2021 وضعیت مطلوب‌تری پیدا کرد و در حالی که این شاخص ظرف ماه سپتامبر و اکتبر 2021 به کمتر از 50 واحد سقوط کرده بود مجدد ظرف 2 ماه پایانی سال به سطح بیش از 50 واحد صعود داشت و در ماه دسامبر به 50.8 واحد رسید. قرارگرفتن شاخص مدیران خرید در کمتر از 50 واحد بیانگر بروز رکود در فعالیت‌های تولیدی است. 

کاهش قیمت نهاده‌های تولید ظرف هفته‌های پایانی سال در بهبود شاخص PMI چین موثر بود؛ درواقع فشار هزینه‌های تولید بر صنایع کاهش داشت؛

 باید اذعان کرد که بهبود شاخص مدیران خرید  عمدتا متاثر از بهبود وضعیت صنایع بزرگ رقم خورد و همچنان صنایع کوچک و متوسط چینی با محدودیت بیشتری روبرو هستند.

اگرچه این داده‌های اقتصادی از بهبود وضعیت تولیدکنندگان حکایت دارد اما همچنان تقاضای ناکافی مشکل اصلی تولیدکنندگان چینی است. مرکز تحقیقات توسعه شورای دولتی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: بیش از 39 درصد از شرکت‌های مورد بررسی به شکل قابل ملاحظه‌ای با چالش کاهش تقاضا روبرو هستند. 

در حالی که داده‌های اقتصادی چین از ثبات نسبی تورمی خبر می‌دهند اما تضعیف تقاضای خارجی (صادرات) و تضعیف تقاضای داخلی با عقبگرد بخش ساخت و ساز در چین بر چالش تقاضا در این کشور اضافه میکند. به این ترتیب پیش‌بینی چشم‌انداز مثبت از اقتصاد چین برای سال 2022  زیر سایه چالش تقاضا قرار دارد.

با این وجود برخی اقتصاددانان معتقدند داده‌های مناسب PPI و CPI در چین می‌تواند از رشد تولید ناخالص داخلی چین حمایت کند. نبود فشار تورمی در این کشور دست دولت پکن برای اعمال محرک مالی را باز می‌گذارد. 

برآورد می شود که رشد تولید ناخالص داخلی چین از  حدود 8 درصد در سال 2021 به 5.1 درصد در سال جاری میلادی برسد. 

pmi چین

تورم بلای جان اقتصاد ایالات متحده می‌شود؟

اما رکوردشکنی تورم در ایالات متحده آمریکا همچنان ادامه دارد و شاخص قیمت تولید کننده PPI و شاخص قیمت مصرف‌کننده CPI در بزرگ ترین اقتصاد دنیا افزایشی است. 

شاخص قیمت تولید کننده ایالات متحده در ماه دسامبر به رکورد 9.7 درصد صعود کرد. رشد هزینه انرژی، افزایش مستمر هزینه دستمزد و اختلال در زنجیره عرضه با توجه به تبعات کرونا از مهم‌ترین دلایل اوج‌گیری شاخص قمیت تولیدکننده در آمریکا ظرف سال 2021  بود. 

در عین حال شاخص قیمت مصرف‌کننده نیز در ایالات متحده در ماه دسامبر به رکورد 7 درصد رسید. داده‌های اقتصادی ایالات متحده از بروز تورمی افسار گسیخته در این کشور حکایت دارد؛ تورمی که بخش تولید و مصرف را هدف گرفته است. 

cpiچین

ppi آمریکا

رونق بازارهای آمریکا ادامه‌دار می‌شود؟

برخلاف سیگنال های منفی تورمی ایالات متحده آمریکا، شاخص مدیران خرید صنعتی PMI در این کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد که نشان از رونق فعالیت‌های تولیدی در این کشور دارد. شاخص مدیران خرید ایالات‌متحده آمریکا در ماه دسامبر به 57.7 واحد رسید. اگرچه در حال حاضر این شاخص وضعیتی مطلوب دارد اما روند نوسان آن ظرف ماه‌های پایانی سال کاهشی بوده و نباید از این نکته غافل شد که استمرار روند کاهشی PMI ایالات متحده می‌تواند سیگنالی از تضعیف تقاضا باشد. 

افزایش تورم عمومی در ایالات متحده آمریکا اگر به کاهش قدرت خرید عموم افراد جامعه منجر شود، می‌تواند بازارها را در این کشور به سمت بروز رکود تورمی سوق دهد که سیگنالی خطرناک برای بازارها تلقی می‌شود. هر چند با توجه به جایگاه فعلی PMI آمریکا هنوز برای اظهار نظر درخصوص بروز رکود تورمی زود هست. 

همچنین  برآورد می‌شود که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا از محدوده 5 درصدی در سال 2021 به 3.7 درصد در سال جاری میلادی برسد. رکوردشکنی تورم در ایالات متحده، اعمال سیاست‌های حمایتی به منظور شتاب دهی به رشد تولید ناخالص داخلی در این کشور را محدود می‌کند. تضعیف رشد تولید ناخالص داخلی سیگنالی منفی برای رونق تولیدات صنعتی هم به‌شمار می‌رود. 

pmi آمریکا

به این ترتیب باید اذعان کرد که ریسک‌های نزولی مختلفی در کمین اقتصاد جهانی در سال 2022 است. شیوع مجدد کرونا، انتظارات تورمی بی‌ثبات، افزایش سطح بدهی‌ها دولت‌های مختلف  

 در این شرایط اغلب براوردها از بالا ماندن قیمت کامودیتی‌ها حکایت دارد. هرچند که این رشد نرخ لزوما به مفهوم بهبود وضعیت صنایع در دنیا نیست و رکود در کمین فعالیتهای تولیدی خواهد بود.