امین آزاد، کارشناس صنعت خودرو، در خصوص عملکرد مدیران دولتی صنعت خودروسازی کشور به خبرنگار اقتصادی برنا گفت: به دلیل تغییر پی درپی مدیران ارشد صنعت خودرو کشور به خصوص دو خودروسازی ایران خودرو و سایپا، که ماهیت دولتی دارند، برنامه‌های بلند مدتی که باید برای تحقیق و توسعه این صنعت اجرایی شود با ورود مدیران جدید و تغییر نحوه تصمیم‌گیری در میانه راه متوقف می‌شود و این اقدامات ضربه شدیدی به صنعت خودروسازی کشور وارد کرده است.

وی ادامه داد: در این شرایط مهندسان نخبه‌ای که در بخش تحقیق و توسعه شرکت‌های خودرسازی فعالیت می‌کردند به دلیل تغییرات مدیرتی و تغییر اهداف شرکت، با تمام تلاشی که برای به نتیجه رسیدن پروژه‌های بلندمدت خود برای ساخت و تولید بدنه و موتور داشتند به یک‌باره با تصمیمات مدیران بالادستی باید این پروژه‌ها را ناتمام رها می‌کردند که درنتیجه این اقدامات، در کنار مسائل دیگر، شرایطی را ایجاد کرد که این مهندسان نخبه یک به یک از حوزه صنعت خوردسازی کشور جدا شوند.

این کارشناس حوزه خودرو افزود: در دهه 70 شمسی مدیران وقت گروه صنعتی ایران خودرو یکی از بهترین پروژه‌های خودرویی کشور را کلید زدند و برنامه هفت ساله برای رشد و توسعه این صنعت اجرایی شد اما به دلیل تغییراتی که در وزارت صنایع اتفاق افتاد و آقای اسحاق جهانگیری تصدی این وزارتخانه را برعهده گرفت، مدیرعامل شرکت ایران خودرو تغییر کرد و به دنبال آن تمامی پروژه‌های مهم صنعت خودرو کشور در این شرکت متوقف شد.

آزاد خاطر نشان کرد: در شرایطی ایران خودرو با جذب کارشناسان و مهندسان نخبه کشور پروژه‌های مهم مانند ساخت خودرو ملی با پلتفرم ایرانی و تولید خودروهای جدیدی مانند سمند و زوبین، که آن زمان قرار بود با موتور توربوشارژ تولید شود، ادامه می‌داد و حتی در نمایشگاه خودرو تهران نیز از این محصولات رونمایی شد، متاسفانه تغییر و تحولات در ساختار مدیریتی ایران خودرو باعث شد این پروژها رها شود و در ادامه بسیاری از مهندسان این پروژه‌ها، ایران خودرو را ترک کردند.

این کارشناس خودرو در خصوص دلیل مهاجرت مهندسان نخبه صنعت خودرسازی کشور گفت: زمانی که پروژهای ایران خودرو در اواخر دهه 70 شمسی متوقف شد بیش از 50 درصد مهندسان و مدیران نخبه فعال در مرکز تحقیقات و توسعه ایران خودرو که در این شرکت رشد و پرورش یافته بودند برای ادامه فعالیت در حوزه تخصصی خود وارد شرکت‌های خودروساری خارجی شدند.

وی ادامه داد: حتی مهندسانی که در آن زمان روی پروژه مهم سمند و موتور ملی در شرکت تحقیق و تولید موتور ایران خودرو فعالیت می‌کردند به دلیل تغییر پی در پی مدیریتی و تغییر استراتژی این شرکت به ناچار ایران را ترک کردند و در شرکت‌های مانند فولکس واگن، مرسدس بنز، تسلا، بوئینگ و ناسا موفقیت‌های بسیار خوبی بدست آوردند.

آزاد افزود: پیمان کارگر یکی از مدیران ایرانی بود که در شرکت نیسان موفقیت‌های زیادی کسب کرد و در حال حاضر مدیرعامل شرکت اینفینیتی را بر عهده دارد. او در گذشته مدیریت شرکت رنو پارس را در ایران برعهده داشت. در سال ۱۳۸۹ بخش زیادی از مدیران رنو معتقد بودند پروژه ایران باید پایان یابد چون زیان‌ده و خطرناک است اما پیمان کارگر تلاش زیادی کرد تا نظر مدیران رنو را نسبت به ایران تغییر دهد اما او نیز به سرنوشت دیگر مدیران نخبه صنعت خودرو کشور دچار شد.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: تا زمانی نگاه دولتی به صنعت خودرو وجود داشته باشد و مدیران ارشد خودروسازی‌ها از طریق دولت و با انگیزهای سیاسی تغییر کند، مشکلات این صنعت برطرف نخواهد شد بلکه با ادامه این روند صنعت خودرو کشور به مرز ورشکستگی نزدیک‌تر می‌شود. نیاز رشد و توسعه صنعت خودرو اجرای دقیق و کارشناسی برنامه بلندمدت برای خصوصی سازی واقعی، ایجاد بازار رقابتی و آزاد سازی واردات است.

انتهای پیام/