شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#برف

برف سنگین دوباره مدیران شهری این استان را غافلگیر کرد

کدخبر: 469748
اقتصادنیوز: استان زنجان پس از ماه‌ها چشم انتظاری شاهد اولین بارش برف سنگین زمستانی است و مردم در درب منازل خود ماندگار شدند؛ اما باز این مدیران شهری بودند که غافل‌گیر شدند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، برف آمد، برفی که همه منتظر آن بودیم به جز شهرداری زنجان. صبح امروز زنجانی‌ها بار دیگر خاطرات کودکی خود را با حجم بالای بارش برف مرور کردند ولی این خوشحالی در همان دقایق اول جای خود را به «چه کنم؟» داد؛ چرا که برف‌ در کوچه‌ها و معابر فرعی تلنبار شده و در صورت خوش‌شانسی بعد از خروج از معبر فرعی در معابر اصلی، امکان هر لحظه تصادف وجود داشت؛ معابری که گویا هنوز برف‌روبی کامل آن انجام نشده و شهروندان ساعات سختی را سپری کردند تا به محل کار خود برسند، این شرایط در حالی است که تا ساعات آینده یخ‌بندان سراسری در استان آغاز خواهد شد و برف‌روبی نکردن کامل معابر روزهای سخت‌تری را برای تردد شهروندان نوید می‌دهد.

هر چند رئیس شورای اسلامی شهر زنجان می‌گوید: از چند روز قبل هواشناسی هشدارهای لازم را در رابطه با بارش برف اعلام کرده بود، به همین خاطر همه عوامل شهرداری قبل از بارش‌ها در آماده‌باش کامل به‌سر می‌بردند و بلافاصله بعد از بارندگی عوامل اقدام به پاکسازی معابر کردند، هر چند حجم بارش‌ها بسیار بیشتر از حد تصور بود.

منصور مرادلو با اشاره به وضعیت نامناسب معابر فرعی شهر زنجان در پی بارش شدید برف، اظهار می‌کند: قبل از آغاز یخبندان، معابر باید پاکسازی شود.

وی تصریح ‌می‌کند: البته شهروندان حق دارند در رابطه با وضعیت پاکسازی معابر گلایه داشته باشند ولی باید به این نکته توجه داشت که همه نیروها به همراه ماشین‌آلات موجود پای کار بودند و لحظه‌ای از تلاش دست نکشیده‌اند ولی باید قبول کرد که وضعیت معابر فرعی مناسب نیست.

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه در ادوار گذشته بسیاری از ماشین‌آلات شهرداری فروخته شده و در فصل زمستان از توان بخش خصوصی بهره برده می‌شود، می‌افزاید: ماشین‌آلات موجود در شهر در مواقعی همچون امروز کفاف کار را نمی‌دهد و باید فکری در این رابطه کرد.

مرادلو با تاکید بر اینکه تنها کاری که در شرایط فعلی باید با همه توان انجام داد، تیغ‌زنی معابر است، یادآور می‌شود: نمک‌پاشی بعد از پاکسازی جواب می‌دهد و با توجه به اینکه اعلام شده است تا ساعاتی دیگر با کاهش دما شاهد یخبندان خواهیم بود باید کارها سریع‌تر انجام شود تا مشکلی برای تردد شهروندان پیش نیاید.

وی در پاسخ به این سؤال که شهر بی‌شهردار وضعیتی بهتر از این نخواهد داشت، ادامه می‌دهد: عوامل شهرداری با همه توان پای کار هستند ولی مشکلاتی نیز وجود دارد که باید با هماهنگی بیشتر برطرف شود.

مردم در خیابان‌ها مانده‌اند. معابر با یک بارش برف مسدود شد. همه از بارش رحمت الهی خوشحال هستند اما از دست شهرداری عصبانی شده‌اند، از این بی‌تدبیری، منتظر مانده‌اند تا کسی به فریادشان برسد و آن‌هایی را که یکی دو ساعت است در برف زمین‌گیر شده‌اند، کمک کند. وضعیتی که مردم تا این لحظه شاهد آن هستند، حجم بالای برف در خیابان‌ها و تردد کُند خودروهای عبوری است.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان می‌گوید: سپاه و جهادنصر برای بازگشایی معابر شهری به کمک این مجموعه آمده است.

محمد همتیان اظهار می‌کند: بارش برف از شب گذشته آغاز شده و همه عوامل از ساعات نخستین اقدام به پاکسازی معابر کردند ولی با توجه به حجم بارندگی همچنان حجم بالایی از برف در معابر وجود دارد که بر اساس اولویت در حال پاکسازی هستیم.

وی تصریح می‌کند: با هماهنگی به‌عمل آمده سپاه و جهادنصر نیز با همه امکانات به کمک شهرداری آمده‌اند و امیدواریم تا چند ساعت آینده خیابان‌های اصلی و معابری که تردد در آن بالا است، پاکسازی خواهد شد.

این مسئول تاکید می‌کند: در شرایط فعلی، شن‌پاشی کمک چندانی به پاکسازی معابر نمی‌کند و در حال تیغه‌زنی معابر هستیم. از شهروندان نیز درخواست داریم از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.

در حالی مسئولان شهری از عملکرد شهرداری در این شرایط دفاع می‌کنند که فرماندار زنجان با اشاره به اینکه شهرداری زنجان نتوانسته در این شرایط رضایت مردم را جلب کند، می‌گوید: در سطح شهر، پیگیر بازگشایی خیابان‌ها برای تردد راحت‌تر شهروندان هستیم.

پرویز خالقی خاطرنشان می‌کند: ارگان‌هایی همچون سپاه و جهاد نصر به کمک آمده و امیدواریم هر چه زودتر شرایط پایدار شود.

بارش برف و باران، شادی مردم را برای داشتن سالی پرآب در پی دارد اما متاسفانه نبود مدیریت شهری منسجم در هنگام بارش برف و باران برای برف‌روبی در خیابان‌های سطح شهر و حضور کمرنگ ناوگان حمل و نقل عمومی در روزهای برفی و بارانی به یک امر عادی در سطح شهر زنجان تبدیل شده است.

تاکسی‌ها به بالاترین قیمت و فقط دربستی در حال جابه‌جایی مسافر هستند. تاکسی بی‌سیم نیز فقط با بوق ممتد به استقبال مسافران می‌رود. برف‌روبی نکردن به کنار، نظارت کم بر عملکرد برخی رانندگان تاکسی نیز مزید بر علت شده است تا در این وضعیت همه سراغ شهردار را بگیرند.

حال باید از بارش برف با این حجم و در ایامی که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنیم باید خوشحال باشیم یا نه، ولی مدیریت شهر باید فکری به حال این روزهای‌مان کنند و دیگر غافل‌گیر وضعیت مشابه امروز نشوند.