شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#گواردیولا#فرگوسن

قدرت ذهن؛ پپ گواردیولا و معماری یک امپراطوری به سبک سرالکس فرگوسن

منچسترسیتی در لیگ برتر انگلیس کاملا بی‌رقیب است اما این فقط به خاطر ثروت و خریدهای آن‌ها نیست، پپ گواردیولا کسی است که به بهترین شکل، رقابتی‌ترین شرایط را مدیریت می‌کند

منچسترسیتیِ پپ گواردیولا توانسته یک فرهنگ برنده را در لیگ برتر طراحی کند که پس از بازنشستگی سرالکس فرگوسن، نظیر آن را حداقل در لیگ برتر انگلیس ندیده بودیم. 

طرفداری | منچسترسیتی حتی در نبود ستارگان بزرگش نیز خلا آن‌ها را احساس نمی‌کند و این یکی از مهم‌ترین تعریف‌هایی است که می‌توان از سیتیِ پپ گواردیولا انجام داد. با وجود این که منچسترسیتی مثل سایر تیم‌ها غایبان پرشماری دارد و ترکیب‌شان برخلاف تصور خیلی‌ها دارای عمق کم‌تری است، خیلی خوب و روان بازی می‌کنند و همه بازیکنان در سیستمِ پپ به خوبی جا می‌افتند. 

وقتی غایبان سرشناس سیتی، بی‌اهمیت جلوه می‌کنند

طی هفته‌های اخیر، توماس توخل و یورگن کلوپ گفته بودند منچسترسیتی در روبرو شدن با مصدومیت‌ها و کووید، خیلی خوش شانس است اما همین روان بودن سیتی در غیاب بسیاری از بازیکنان مهم باعث می‌شود الان ادعاهای توخل، کلوپ و فن دایک، توخالی و پوچ به نظر برسد. منچسترسیتی غایبان زیادی دارد اما به قدری این تیم خوب است که اصلا نبود برخی از بازیکنان تاثیرگذار به چشم نمی‌آید. مثال این امر، پیروزی خانگی 1-0 سیتی‌زن‌ها مقابل چلسی است، جایی که کوین دی بروین با تک گل ارزشمند خود، سیتی را به کسب چهارمین قهرمانی طی پنج فصل اخیر، نزدیک‌تر کرد. در این دیدار، جان استونز و کایل واکر به ترتیب برای اولین بار در چهار هفته و شش هفته اخیر برای منچسترسیتی به میدان رفتند. این دو مدافع تاثیرگذار سیتی، در بخش مهمی از فصل که منچسترسیتی با قدرت زیادی به کارش ادامه داد، در دسترس نبودند و غیبت آن‌ها هرگز به چشم نیامد. علاوه بر این آن‌ها مقابل چلسی به قدری خوب بازی کردند که انگار اصلا برای مدتی طولانی، دور از ترکیب نبودند.

آمادگی بالای کایل واکر و جان استونز پس از بازگشت، نشان از قدرت ذهنی عالی بازیکنان تیم گواردیولا دارد

به غیر از لغزش جان استونز در دقایق ابتدایی بازی که یک فرصت گلزنی را تقدیم روملو لوکاکو کرد، این مدافع ملی‌پوش انگلیس هیچ اشتباهی در ادامه بازی انجام نداد. واکر هم بازگشتی خوب داشت و در کل بازی، عملکردی منسجم ارائه کرد. این نشان می‌دهد پپ گواردیولا چه میزانی از قدرت بالای ذهنی را در محیط منچسترسیتی ایجاد کرده است. از زمان سرالکس فرگوسن، که منچستریونایتد را به یک ماشین کسب قهرمانی در لیگ برتر تبدیل کرده بود، هیچ مربی به خوبی پپ گواردیولا طی دوران تقریبا شش ساله‌اش در منچسترسیتی، نتوانست یک فرهنگ کاملا برنده را در یک باشگاه و لیگ برتر انگلیس بسازد. مشخصا پپ گواردیولا در منچسترسیتی توانسته یک چرخه کاملا پیروز طراحی کند.

مدیریت عالیِ شرایط ناراضی‌ها، کار بزرگ پپ

از طرف دیگر، شرایط رحیم استرلینگ می‌توانست در این فصل از کنترل خارج شود اما او چالشی که پپ برایش طراحی کرده بود را پذیرفت و مزد تلاشش را هم گرفت. استرلینگ که به‌ترین بازیکن ماه دسامبر 2021 لیگ برتر شد، اخیرا نشانه‌های آشکاری از بازگشت به بهترین نسخه خودش نشان داده است. این شرایط درباره آیمریک لاپورت هم وجود داشت. در فصل گذشته، اغلب اوقات روبن دیاس و جان استونز زوج خط دفاعی منچسترسیتی را تشکیل می‌دادند و این مسئله، شایعاتی را در خصوص نارضایتی و خروج مدافع اسپانیایی از اتحاد را مطرح ساخته بود. پیش‌بینی می‌شد لاپورت یکی از دردسرهای بزرگ و منشاهای درگیری پپ گواردیولا در سیتی باشد. با این حال لاپورت توانسته جایگاهش را در ترکیب سیتی‌زن‌ها پیدا کند و گذشته از این، کم‌تر تیمی پیدا می‌شود که مثل منچسترسیتی، سه مدافع مرکزی آماده و قدرتمند داشته باشد. 

خط دفاعی کم‌نظیر، برگ برنده سیتیِ گواردیولا

مشکلات مصدومیت استونز باعث شد یکی از تصمیم‌های از روی ناچاری سرمربی سیتی کم‌تر شود اما خود لاپورت هم ارزش صبر و پشت‌کار را آموخته و از فرصتی که روز شنبه داشت، نهایت استفاده را برد. وقتی پس از بازی با چلسی از گواردیولا درباره فیکس نبودن روبن دیاس سوال شد، او این‌گونه پاسخ داد: «من تصمیم گرفتم جان به میدان برود، همین.» این یعنی گواردیولا، لاپورت را مدافع اصلی تیمش می‌بیند. بازی مقابل چلسی، هفتمین باری بود که منچسترسیتی در روند دوازده برد متوالی‌اش در لیگ برتر انگلیس توانست دروازه‌اش را بسته نگه دارد. این نشان می‌دهد وقتی سیتی دفاع مستحکمی داشته باشد، همیشه روند پیروزی‌هایش ادامه‌دار است. از سال 2016 یعنی زمانی که گواردیولا به منچسترسیتی آمد، این تیم در 90% دیدارهایی که در آن گل اول را زده، توانسته پیروز از زمین خارج شود. در این فصل، آن‌ها 17 بار گل اول را زده‌اند و در همه مسابقات پیروز شده‌اند. 

درصد برد منچسترسیتیِ پپ گواردیولا در بازی‌هایی که گل اول را زده است
سیتی‌زن‌ها تا این‌جای فصل جاری در همه مسابقاتی که گل اول را زده‌اند، پیروز شده‌اند

لیگ برتر خسته‌کننده نیست؛ پپ مثل سرالکس حاکم مطلق است

یکی از ایرادهای نه‌چندان سنجیده‌ای که به منچسترسیتی وارد می‌شود، این است که آن‌ها با سلطه‌شان بر لیگ برتر باعث تکراری و خسته‌کننده شدن این لیگ می‌شوند. اما اگر صرفا منابع مالی عظیم به تنهایی تضمین‌کننده موفقیت باشند، پس چرا منچستریونایتد با ثروت عظیم و سرمایه‌گذاری‌های زیاد، 24 امتیاز با صدر جدول فاصله دارد؟ زمانی که فرگوسن در هفت فصل پایانی سرمربی‌گری‌اش در منچستریونایتد توانست پنج عنوان قهرمانی لیگ برتر را کسب کند، هیچ‌کس نمی‌گفت لیگ برتر حوصله‌سربر است. همه اعتقاد داشتند لیگ برتر خسته کننده نیست و این بزرگی سرالکس فرگوسن است. گواردیولا نیز اکنون دقیقا چنین کاری انجام می‌دهد؛ او همانند سرالکس فرگوسن، توانسته یک فرهنگ برنده را در لیگ برتر انگلیس ایجاد کند و هیچ‌کس یارای مقابله با تیم او را ندارد. شانزده هفته به پایان لیگ برتر انگلیس مانده و منچسترسیتی با 13 امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم جدول، از همین حالا خیالش بابت قهرمانی در لیگ برتر انگلیس، راحتِ راحت است. 

به قلم سم والس از تلگراف