شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آماده باش

تماس محمد مخبر با استاندار کرمان/ آماده باش فرمانداران در مناطق سیل زده

کدخبر: 469695
استاندار کرمان، از تداوم آماده باش فرمانداران و مدیران، فراخوان تمام دستگاههای دولتی و خصوصی و حضور نیروهای امدادی و خدماتی در مناطق سیلزده استان کرمان خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور،  ضمن مثبت خواندن اقدامات انجام شده در مناطق سیلزده کرمان و با توجه به گزارش استاندار کرمان بر رسیدگی به خانواده هایی که منازلشان دچار آبگرفتگی شده و بسیج امکانات در این حوزه تاکید کرد.

براساس این گزارش علی زینی وند استاندار کرمان نیز در گزارش خود به تشکیل ستاد مدیریت بحران در روز گذشته و انجام اقدامات پیشگیرانه در مناطق مختلف استان کرمان در راستای کاهش خسارات ناشی از بارندگی ها اشاره کرد.

وی از تداوم آماده باش فرمانداران و مدیران، فراخوان تمام دستگاههای دولتی و خصوصی و حضور نیروهای امدادی و خدماتی در مناطق سیلزده استان کرمان خبر داد.

ستاد مدیریت بحران استان کرمان با اتکا به پیش‌بینی هواشناسی هشدار سطح قرمز و اعلام ناپایداری شامل بارش باران، برف و وزش باد به‌نسبت شدید تا اواخر هفته جاری صادر کرد و خواستار اقدامات پیشگیرانه مدیران و شهروندان شد.

 هواشناسی کرمان هفته گذشته هشدار نارنجی صادر کرده بود اما روز گذشته سطح و رنگ هشدار را تغییر داد و خواستار افزایش اقدامات پیشگیرانه و مراقبت ها شد.

این هشدار درحالی است که در سیل چندروز پیش در جنوب استان شاهد خسارت های به نسبت زیادی به زیرساخت های مختلف بودیم و میزان خسارت ها افزون بر ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام شده بود.

براساس پیش‌بینی هواشناسی بارش ها تا عصر چهارشنبه هفته جاری (۲۹ دی) تداوم خواهد داشت و باتوجه به شدت بارش ها و باعنایت به رطوبت خاک و گل و لای باقیمانده از بارش های قبل، احتمال جاری شدن سیلاب وجود دارد.

مناطق تحت تاثیر سامانه جدید بارشی از روز یکشنبه در غرب و جنوب استان شامل شهرستان های جیرفت، کهنوج، منوجان، فاریاب، رابر، بافت و پاره ای از مناطق شمال و شرق استان خواهد بود.

براساس این پیش بینی اثر مخاطره این سامانه نیز بارش باران و برف، وزش باد به‌نسبت شدید، آبگرفتگی معابر، جاری شدن آب از بالادست و سیلابی شدن مسیل ها در برخی نقاط استان بویژه در نیمه جنوبی، اختلال در تردد راه های مواصلاتی و لغزندگی سطح جاده های کوهستانی خواهد بود.

ستاد مدیریت بحران توصیه کرده که شهروندان از ترددهای غیرضرور در راه های مواصلاتی بپرهیزند و همچنین کار لایروبی رودخانه ها و مسیل ها با هدف محدود کردن اثرات سیلاب، دیواره سازی بستر رودخانه ها نیز انجام شود.

براساس این گزارش توصیه موکد شده که شهروندان از اسکان یا تردد و چرای دام در حاشیه رودخانه ها بپرهیزند؛ پاکسازی راه جریان آب مزارع و باغات نیز انجام شود.

همچنین شهروندان درصورت الزام به سفر تجهیزات مورد نیاز و شرایط خودرو از نظر کاربرد برف پاک کن، زنجیر چرخ، ضدیخ و لاستیک های خودرو را کنترل کنند و درصورت امکان از تردد در جاده های درگیر بارش بویژه در مناطق کوهستانی اجتناب کنند.