شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#دولت سیزدهم
حجم ویدیو: 14.57M | مدت زمان ویدیو: 00:03:40 دانلود ویدیو

در گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» ببینید:

استیضاح بیخ گوش وزرای دولت سیزدهم

به نظر می‌رسد برخی نمایندگان مجلس یازدهم در به جریان انداختن حداقل یک استیضاح در مجلس عزم خود را جزم کرده‌اند.

اعتمادآنلاین|

تهدیدها درباره استیضاح وزرا در مجلس یازدهم در حالی که عمر دولت سیزدهم به یک سال هم نرسیده علنی شده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، هرچند کارشناسان روی کار آمدن دولت رئیسی در کنار مجلسی یکدست اصولگرا را نقطه‌قوتی میان رابطه دولت و مجلس عنوان می‌کردند، اما با گذشت کمتر از شش ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم اختلافات میان مجلسی‌ها و وزرای کابینه بالا گرفته است.

بر اساس آنچه نمایندگان مجلس می‌گویند، سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد؛ بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت؛ سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت و حجت‌الله عبدالملکی، وزیر کار در صدر فهرست نارضایتی نمایندگان از عملکرد وزرا قرار دارند و احتمال استیضاح شدن‌شان زیاد است.

سیدجواد حسینی‌کیا، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفته: «گرانی‌های افسارگسیخته، عدم ساماندهی بازار بورس، دریافت سودهای کلان بانکی از مردم، کاهش ارزش پول ملی و نبود برنامه برای کنترل نقدینگی از جمله عواملی است که باعث شده برخی نمایندگان به دنبال استیضاح برخی وزرای اقتصادی باشند.»

بر همین اساس، در خبرها آمده بود ۵۰ نماینده مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد نامه امضا کرده‌اند، خبری که البته از سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن تکذیب شد.

همچنین 19 دی‌ماه خبری از اعلام وصول استیضاح وزیر بهداشت منتشر شد، اما این خبر هم مورد تایید قرار نگرفت.

سه‌شنبه هفته گذشته 21 دی‌ماه هم نماینده شوش و کرخه از نارضایتی مجلس نسبت به اقدامات عبدالملکی به خصوص انتصابات آشفته و اصرار بر به‌کارگیری مدیران غیرتخصصی خبر داد و گفت: «استیضاح وزیر کلید خورده و با انتصابات اخیر صورت‌گرفته در زیرمجموعه این وزارتخانه، بر تعداد استیضاح‌کنندگان عبدالملکی اضافه خواهد شد.»

همچنین نایب‌رئیس کمیسیون صنایع از کلید خوردن استیضاح فاطمی‌امین، وزیر صمت، خبر داده است. او گفته، استیضاح وزیر صمت را حدود ۱۹ نفر امضا کرده‌اند و دلیل آن را هم ماجرای تصادف زنجیره‌ای در بهبهان و باز نشدن ایربگ خودروها در این تصادف و کیفیت پایین خودرو‌ها دانسته است.

اما با وجود همه جنجال‌ها در مجلس و اعتراض برخی نمایندگان گفته می‌شود هیات‌رئیسه با به جریان افتادن استیضاح وزرا در شرایط کنونی مخالف است. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات‌رئیسه مجلس یازدهم، درباره احتمال استیضاح برخی از وزرا تاکید کرده که سه چهار ماه برای محک زدن وزرای دولت زمان کوتاهی است و برای استیضاح وزرا حداقل تا سال جدید باید احتیاط کرد.

با وجود این، به نظر می‌رسد برخی نمایندگان مجلس یازدهم در به جریان انداختن حداقل یک استیضاح در مجلس عزم خود را جزم کرده‌اند. خطر اصلی هم بیخ گوش عبدالملکی است. جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، گفته: «وزیر کار نشان داده که توانایی اداره این وزارتخانه را ندارد و در صورت به جریان افتادن، استیضاحِ او در مجلس رأی خواهد آورد.»