شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران
نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 27 دی

تعیین نماینده برای دریافت مطالبات نفتی ایران

کدخبر: 469565
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 27 دی در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

 

27 دی 1351

نفت 80 درصد ارز کشور را تامین می‌کند

دکتر پرویز مینا، عضو علی‌البدل شرکت ملی نفت گفت: در 10 سال انقلاب درآمد نفت 4.7 و صادرات آن 2.4 برابر 50 سال قبل بود.

وی بحث خود را در پنج مورد کلی تقسیم‌بندی کرد و پیرامون هر یک از آنها توضیحات روشن‌کننده‌ای دارد.

در مورد اول به تامین سوخت و انرژی کشور و به خصوص نقش و نفوذ نفت در صنایع ایران اشاره کرد و نتیجه گرفت که نفت در این زمینه سهم تعیین کننده و اساسی به عهده داشت.

مورد دوم مربوط به درآمد نفتی و اثر آن در دگرگونی اقتصادی و اجتماعی و عمرانی کشور بود.

دکتر مینا در این زمینه اشاره به درآمد ارزی و تامین ارز برای هزاران احتیاجات مختلف صنعتی و مصرفی، غذایی و نظایر آن در طول دهسال کرد و گفت: تنها در برنامه چهارم 80 درصد از مورد احتیاج کشور از نفت تامین شده است. این رقم در برنامه پنجم با وجودی که منابع ارزی دیگر رشد بی‌سابقه‌ای پیدا می‌کنند باز تا حد برنامه چهارم می‌باشد. پنجمین مورد که یکی از اوامر شاهنشاه آریامهر محسوب می‌شود، افزایش فعالیت جهانی صنعت نفت ایران و بالا بردن حیثیت جهانی شرکت ملی نفت بود. ایران در این زمینه موفق شد که در بازار الهناری نفت جهان سهم مناسبی به‌دست آورد و در چند پالایشگاه خارجی شریک شود و در تولید و اکتشاف برای اولین بار بیش از دیگر کشورهای تولیدکننده وارد رقابت جهانی شود.

امروز شرکت ملی نفت دارای آن چنان اعتبار و حیثیتی است که هر کمپانی بزرگ نفتی جهان و هر دولت بزرگ و کوچک مصرف‌کننده و هر خریدار و فروشنده در رشته نفت، شرکت ملی نفت را بدون تضمین دیگران فقط به اعتبار جهانی خود شرکت ملی نفت می‌پذیرند و در شراکت با آن از یکدیگر پیشی می‌گیرند.

 

کاروان مارکوپولو راه بندرعباس-کرمان را 12 روزه می‌پیماید

اعضای گروه ایتالیایی مارکوپولو که با 12 شتر از بندر عباس عازم کرمان هستند، حاجی‌آباد بندر عباس را پشت‌سر گذاشتند و به نیمه راه سیرجان رسیدند.

اعضای این هیات قبلا 4 نفر بودند که دو نفر نیز در بندر عباس به این گروه پیوستند.

سرپرست این گروه کارلو مائوری نام دارد و پسر 15 ساله کارلو مائوری که به مارکوپولوی قرن بیستم معروف شده همراه این گروه می‌باشد.

طبق اظهار ساربانان، سفر این هیات از بندرعباس به کرمان با شتر 12 روز طول می‌کشد.

 

27 دی 1371

تک نرخی شدن ارز در بخش کشاورزی مثبت است

یک نرخی شدن ارز در میان مدت به سود بخش کشاورزی است؛ زیرا این امر باعث افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش شده و با رفع کمبودها در زمینه نهاده‌ها و ماشین‌آلات، واحدهای تولیدی اقتصادی‌تر می‌شوند.

عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی بر ضرورت حمایت‌های بانکی برای تخفیف اثراتی که ممکن است تک نرخی شدن ارز در کوتاه‌مدت بگذارد تاکید کرد و گفت: تک نرخی شدن ارز سبب بالا رفتن تولید در واحد سطح شده و از اسراف محصولات کشاورزی و واردات جلوگیری می‌کند. همچنین محدودیت‌هایی که در زمینه امکانات و نهاده‌های کشاورزی وجود دارد، در میان مدت از بین می‌رود زیرا با توجه به اینکه بودجه ارزی وجود ندارد، بخش کشاورزی می‌تواند نهاده‌های موردنیاز خود را با ریال تامین کند و در عین حال مشکلاتی را که از قبیل سهمیه‌بندی، نحوه توزیع و انحصار توزیع وجود داشت، از بین می‌رود.

وزیر کشاورزی با اشاره به اینکه قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در شرایط جدید با احتساب هزینه تمام‌شده و بر مبنای ارز شناور همچنین 20 تا 25 درصد سود برای کشاورز خواهد بود، گفت: بدین ترتیب کشاورزان قدرت خرید بالاتری پیدا می‌کنند و در مجموع سود آنها در هر کیلو محصولات کشاورزی بر اساس قیمت‌های تضمینی 2.5 برابر می‌شود.

 

27 دی 1391

تعیین نماینده برای دریافت مطالبات نفتی ایران

سخنگوی وزارت نفت با تشریح برنامه جدید ایران برای وصول مطالبات نفتی از کشورهای مختلف جهان، اعلام کرد: وزیر نفت اخیرا ماموریتی را برای وصول طلب‌های نفتی به یکی از دیپلمات‌های باسابقه وزارت خارجه واگذار کرده است.

علیرضا نیکزاد رهبر با اشاره به انتصاب نماینده وزیر و رئیس شورای اجرایی مطالبات خارجی گفت: ایران طلب‌هایی را پس از تحریم‌ها از برخی از کشورها دارد و وزیر نفت خواستار نظارت دقیق بر نحوه مطالبات نفتی شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با این انتصاب، نماینده وزیر نفت تنها مطالبات نفتی از برخی از کشورها همچون نیکاراگوئه و کره شمالی که در سال‌های نخست پیروز انقلاب اقدام به خرید نفت کرده و پول آن را پرداخت نکرده‌اند می‌شود؟ گفت: با این اقدام وزارت نفت، وصول تمامی مطالبات از تمامی کشورها در دستور کار قرار گرفته است.