شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#کشورهای عربی#آمریکا#خلیج فارس

تلاش کشورهای عربی برای رقابت با ایران و اتصال به طرح "یک کمربند یک جاده"

تلاش کشورهای عربی برای رقابت با ایران و اتصال به طرح "یک کمربند یک جاده"

کشورهای حاشیه خلیج فارس تقویت همکاری با پکن در چارچوب طرح «یک کمربند یک جاده» و بانک سرمایه گذاری آسیایی را در دستور کار خود قرار داده اند، در این راستا چین و کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله ایران به هم نزدیک می شوند و این واقعیتی است که آمریکا آن را نمی پسندد.

به گزارش تحریریه، مرکز بررسی ها و پژوهش های «الناطور» اردن در گزارش خود درباره سفر اخیر وزرای امور خارجه عربستان، کویت، عمان، بحرین، ترکیه و ایران به چین نوشت، سفرهای مقامات بلندپایه کشورهای خاورمیانه به چین نشان می دهد که این کشورها به برقراری روابط با چین اهمیت بالایی می دهند و تقویت همکاری با رویکرد توسعه چین به یک گزینه راهبردی برای این کشورها تبدیل شده است. 

اینگونه به نظر می رسد که بار دیگر برقراری منطقه تجارت آزاد میان چین و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته است. اکنون افزایش همکاری اقتصادی و تجاری به سطح راهبردی به یک گزینه مورد توافق چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس تبدیل شده است. از نظر کشورهای حاشیه خلیج فارس، چین اصلی ترین کشوری است که می تواند در بهبودی زیر ساخت ها به این کشورها کمک کند و زمینه رشد اقتصادی آنها را فراهم کند. از این رو، این کشورها، به طرح های جدیدی نظیر طرح «یک کمربند یک جاده» و بانک سرمایه گذاری آسیایی اهمیت بالایی می دهند و تلاش می کنند طرح های توسعه خود را با طرح ابتکار عمل یک کمربند یک جاده ارتباط دهند تا سرمایه گذاری های چین را جذب کنند و به آسانی در مسیر تحول اقتصادی گام بردارند. 

به نوشته مرکز پژوهشی الناطور، کشورهای حاشیه خلیج فارس به خوبی این واقعیت را درک کرده اند که آمریکا قابل اعتماد نیست. این کشورها موضوع را درک کرده اند که با تکیه بر توان بومی و از طریق گفت و گوی مسالمت آمیز برای کاهش تنش ها می توانند به پیشرفت برسند. تحول در روابط خارجی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در گفت و گوی عربستان با ایران خود را نشان داده است.  

طبق این تحلیل، چین بزرگترین شریک تجاری کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است و درجه همپوشانی اقتصادی چین و این کشورها بسیار بالا است. از نظر چین برقراری روابط با ثبات با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حفظ تامین انرژی و شکست سیستم پترو دلار کمک خواهد کرد.

چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس به هم نزدیک می شوند و این واقعیتی است که آمریکا آن را نمی پسندد. هدف آشکار آمریکا ایجاد فتنه و تفرقه میان چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس و از ناکام کردن مشارکت راهبردی  ایران و چین است. مدت ها است که آمریکا تلاش کرده است کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را به سوی اردوگاه خود که مخالف چین است، ملحق کند. این اقدام آمریکا با مخالفت بسیاری از کشورهای خاورمیانه روبرو شده است. موضع کنونی کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره چین یک تحول مثبت در حمایت از امنیت ملی و منافع داخلی و خارجی و رهایی این کشورها از سلطه یکجانبه گرایی آمریکا است.

پایان/