شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آرام#مقامات#اقیانوس

فوران عظیم آتشفشان تونگا و نگرانی از وقوع سونامی/ صدور فرمان تخلیه برای ۲۳۰ هزار نفر


فوران عظیم آتشفشان تونگا و نگرانی از وقوع سونامی/ صدور فرمان تخلیه برای 230 هزار نفر

فوران یک آتشفشان در اقیانوس آرام باعث نگرانی از وقوع سونامی و توصیه مقامات دولتی به تخلیه ۲۳۰ هزار نفر از ساکنان منطقه شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از ان اچ کی، در پی فوران عظیم روز شنبه یک آتشفشان زیرآبی در تونگا در اقیانوس آرام جنوبی، برای بسیاری از مناطق ساحلی ژاپن نیز هشدار سونامی صادر شده است.

سازمان هواشناسی ژاپن هشدار سونامی خود برای استان ایواته را به سطح توصیه تغییر داده است که به معنی لغو این هشدار است. با این حال، با برقرار ماندن این توصیه در سراسر کشور، سازمان هواشناسی از ساکنان مناطق ساحلی می خواهد که مراقب باشند.

پیشتر، این سازمان برای جزایر آمامی و جزایر توکارا در استان کاگوشیما در جنوب غرب کشور هشدار سونامی صادر کرده بود اما اکنون، این هشدار را به توصیه تغییر داده است.

اواخر شامگاه شنبه به وقت محلی، یک موج سونامی به بلندی یک متر و 20 سانتیمتر در جزیره آمامی اوشیما مشاهده شد. اوائل بامداد یکشنبه نیز یک موج سونامی به بلندی یک متر و 10 سانتیمتر در بندر کوجی استان ایواته مشاهده شد.

مادامی که هشدار سونامی برقرار باشد، خدمات حمل و نقل ریلی و دریایی همچنان معلق خواهد بود.

تا ساعت 11 بامداد یکشنبه به وقت ژاپن، برای مناطق ساحلی 7 استان فرمان تخلیه صادر شده بود. آئوموری، ایواته، میاگی و چیبا در میان این استان ها هستند.

انتهای پیام/