شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فدراسیون ژیمناستیک#داوری#داوران

پای فدراسیون ژیمناستیک در کفش انجمن پارکور + عکس


پای فدراسیون ژیمناستیک در کفش انجمن پارکور + عکس

فدراسیون ژیمناستیک بدون اطلاع انجمن پارکور، به دنبال فراهم کردن شرایط حضور داوران پارکور در کلاس‌های داوری بین‌المللی مجازی است.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، رشته پارکور از اوایل دهه 80 شمسی فعالیتش را در ایران به‌صورت غیررسمی آغاز کرد و با توجه به جذابیت‌های این رشته همه‌روزه به علاقه‌مندان به پارکور در کشورمان اضافه شد. در فعالیت‌های این رشته برای چند سال وقفه به وجود آمد، اما با توجه به پیگیری‌های مستمر انجام شده، وزارت ورزش و جوانان با موافقت فدراسیون بین المللی پارکور، تصمیم به ثبت رسمی فعالیت این رشته در فدراسیون انجمن‌های ورزشی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تشکل ورزشی ایران گرفت. بدین ترتیب پارکور فعالیت خود را در قالب یک انجمن رسمی و در یکی از فدراسیون‌های عضو مجمع کمیته ملی المپیک آغاز کرد.

وزارت ورزش و جوانان در خرداد 97 و پس از ادعای فدراسیون ژیمناستیک مبنی بر اینکه این رشته ورزشی در سطح بین المللی زیرمجموعه فدراسیون جهانی ژیمناستیک قرار گرفته، تصمیم به انتقال این رشته از فدراسیون انجمن‌های ورزشی به فدراسیون ژیمناستیک گرفت؛ انتقالی که عمرش بسیار کوتاه بود و این وزارتخانه پس از اعتراض گسترده خانواده پارکور ایران و با برگزاری جلسات و بررسی مستندات ارائه شده، به خصوص اسناد مربوط به فدراسیون‌های بین المللی، در سال 98  پارکور را به عنوان یکی از زیرمجموعه فدراسیون انجمن‌های ورزشی معرفی و این تصمیم به صورت رسمی به هر دو فدراسیون ابلاغ شد.

این بازگشت به نوعی باعث شد استقلال پارکور بیش از گذشته به رسمیت شناخته شده و فدراسیون بین المللی پارکور نیز بار دیگر مهر تأییدی بر فعالیت‌های این رشته در کشورمان زده باشد تا رشته پارکور که تاریخچه، هویت و فلسفه‌ای منحصر به فرد داشته به صورت مستقل به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

پارکور دارای فدراسیون جهانی است که فعالیت‌های این رشته در کشورهای مختلف را تحت نظر دارد. این در حالی است که فدراسیون جهانی ژیمناستیک چند سال قبل تقاهم نامه‌ای با فدراسیون بین المللی پارکور به امضا رساند و طی آن مقرر شد هر دو فدراسیون در زمینه برگزاری رویدادها با یکدیگر همکاری داشته باشند. تفاهم نامه‌ای که در آن صراحتاً به استقلال این رشته در کشورهای عضو اشاره شده است.

طبق این تفاهم‌نامه، فعالیت رشته پارکور در کشورهای مختلف در قالب انجمن یا فدراسیون مستقل و زیر نظر فدراسیون جهانی این رشته است و هر اقدامی که FIG (فدراسیون جهانی ژیمناستیک) بخواهد انجام دهد، باید با هماهنگی فدراسیون جهانی پارکور باشد. همچنین فعالیت پارکور در داخل کشورها زیر ارتباطی با فدراسیون ژیمناستیک آنها ندارد و همه چیز زیر نظر کمیته یا انجمن یا فدراسیون پارکور آن کشورها انجام می‌گیرد.

با وجود این تفاهم‌نامه و صحبت‌های صورت گرفته میان نهادهای بین‌المللی و همچنین انتقال فعالیت‌ها از فدراسیون ژیمناستیک به فدراسیون انجمن‌های ورزشی، اما ظاهراً فدراسیون ژیمناستیک همچنان پا در کفش انجمن می‌کند و بدون هماهنگی با انجمن پارکور، اقداماتی برای برگزاری کلاس‌های مختلف انجام می‌دهد. در جدیدترین اقدام صورت گرفته، فدراسیون ژیمناستیک با ارسال نامه‌ای به هیئت‌های استانی، مطالبی را پیرامون برگزاری کلاس‌های داوری بین‌المللی مجازی را مطرح کرده و خواستار آن شده که مدارک مورد نیاز تا موعد مقرر - که 18 دی ماه بود- به فدراسیون تحویل داده شود.

در این نامه که نام 5 داور پارکور دیده می‌شود، این افراد باید مدارکی همچون 150 فرانک سوئیس، مدرک مربوط به واریز 200 هزار تومان به حساب فدراسیون و همچنین تصویر اول پاسپورت به همراه ایمیل معتبر و فعال را فدراسیون ژیمناستیک تحویل دهند.

دو نکته مهم در این نامه وجود دارد؛ آیا انجمن پارکور به عنوان متولی این رشته در ایران، در جریان این نامه قرار داشته یا نه؛ نامه‌ای که نزدیک به 2 هفته از ارسال آن به هیئت‌های استانی می‌گذرد و هیچ اشاره‌ای نیز در آن به انجمن نشده است.

نکته دوم نیز مربوط به موضوع درآمدهای فدراسیون ژیمناستیک از این محل بوده و قطعا دستگاه‌های نظارتی می‌بایست در این زمینه بررسی و اقدامات لازم را انجام دهند. حال، این سؤال مطرح می‌شود که اگر پارکور در ایران فعالیت مستقل از ژیمناستیک دارد، دارای فدراسیون جهانی است و همه کارهایش باید از طریق انجمن به جلو برود، پس چرا این نامه‌نگاری‌ها از سوی فدراسیون ژیمناستیک انجام می‌شود و این فدراسیون از این طریق درآمدزایی می‌کند؟

شاید مسئولان فدراسیون ژیمناستیک این موضوع را مطرح کنند که پارکور در ذیل رشته‌های فعال در سایت FIG دیده می‌شود و دلیل نامه‌نگاری نیز همین مسئله بوده، اما همانطور که پیش‌تر نیز عنوان شد، تمام امور مربوط به پارکور در داخل کشور باید زیر نظر انجمن مستقلِ آن صورت بگیرد. در سطح جهانی نیز فعالیت‌های پارکور با هماهنگی فدراسیون جهانی این رشته و FIG  انجام می‌شود و این رشته به طور کاملاً مستقل از ژیمناستیک فعالیت می‌کند.

پارکور دارای فدراسیون جهانی است که فعالیت‌های این رشته در کشورهای مختلف را تحت نظر دارد. این در حالی است که فدراسیون جهانی ژیمناستیک چند سال قبل اقدام به راه‌اندازی پارکور زیر نظر خودش کرد؛ اقدامی که با واکنش فدراسیون جهانی پارکور همراه و باعث شد دو طرف تفاهم‌نامه‌ای را امضا کنند. طبق این تفاهم‌نامه، فعالیت رشته پارکور در کشورهای مختلف زیر نظر فدراسیون جهانی این رشته است و هر اقدامی که FIG (فدراسیون جهانی ژیمناستیک) بخواهد انجام بدهد، باید با هماهنگی فدراسیون جهانی پارکور باشد. همچنین فعالیت پارکور در داخل کشورها ارتباطی با فدراسیون ژیمناستیک آنها ندارد و همه چیز زیر نظر کمیته یا انجمن یا فدراسیون پارکور آن کشورها انجام می‌گیرد.

ژیمناستیک ,

 

انتهای پیام/