به گزارش برنا، به نقل از تارنمای روزنامه گاردین، این هشدار امروز "بن والاس" در حالی مطرح شده است که وزیر دفاع انگلیس نیز همچون آمریکا و دیگر متحدانش مدعی تلاش روسیه برای حمله به اوکراین هستند اما مسکو بارها این اتهامات را بی پایه و اساس خوانده و می گوید غرب به دنبال تضعیف جایگاه روسیه است.

بن والاس در ادامه این ادعای خود خاطر نشان کرد که هرگونه اقدام روسیه علیه اوکراین، نقض اساس آزادی و تمامیت ارضی یک کشور محسوب می شود.

بن والاس افزود که هرگونه تعرض احتمالی روسیه علیه اوکراین پیامد و عواقب هایی به دنبال خواهد داشت.

این مقام ارشد انگلیس خاطر نشان کرد: هرگونه حمله روسیه به اوکراین اشتباه استراتژیک خواهد بود. ما به همراه شرکا و همسایگان اروپایی مان در راستای دفاع از ارزش های مشترک خود همکاری می کنیم.

ادعای وزیر دفاع انگلیس در مورد تلاش روسیه برای حمله به اوکراین در حالی مطرح شده است که سفارت روسیه در آمریکا ادعای کاخ سفید در مورد وقوع این حمله را تکذیب کرد.

سفارت روسیه در واشنگتن روز شنبه در بیانیه ای در شبکه اجتماعی فیس بوک با رد ادعای حمله روسیه به اوکراین نوشت: مقامهای آمریکایی جزئیات طرحی برای تهاجم را منتشر می کنند و با اعلام تاریخ آغاز عملیات نظامی روسیه، هیچ گونه شواهدی را ارائه نمی دهند.

کشورهای غربی و کی‌یف به تازگی ادعاهایی درباره «تهاجم» احتمالی روسیه به اوکراین منتشر کرده‌اند. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین، این ادعاها را «پوچ و بی‌اساس» خواند و از آن به عنوان ترفندی برای تشدید تنش‌ها یاد کرد و  اشاره کرد که روسیه هیچ‌ تهدیدی برای کسی ایجاد نکرده است. با این حال، پسکوف احتمال تحریکات با هدف توجیه چنین ادعاهایی را رد نکرد و هشدار داد که تلاش برای استفاده از نیروی نظامی برای حل بحران در جنوب شرقی اوکراین پیامدهای جدی در پی دارد.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی‌یف، مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.