شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#خودروهای لوکس#مالیات

پشت پرده انتشار نرخ مالیات خودروهای لوکس با محاسبات غلط! + ویدیو

بحث اخذ مالیات از مالکان خودروهای لوکس این روزها جدی تر از هر زمان شده و دولت جدید با جدیت به دنبال تعیین ساز و کاری برای اخذ این مالیات جدید است و مطابق آخرین اطلاعیه ها و آنچه در پایگاه ملی اطلاع رسانی قوانین و مقررات کشور به نقل از محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور اعلام شده، سازمان امور مالیاتی مکلف است تا پایان دی ماه سال جاری نسبت به شناسایی  دارایی های مشمول و ارزش آن‌ها اقدام کرده و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع افراد مشمول برساند، همچنین ذکر شده در صورتی که میزان مالیات موضوع این آیین­نامه طی موعد مقرر به اطلاع اشخاص مشمول نرسد، این اشخاص مشمول پرداخت مالیات نخواهند بود. کلیه اشخاص مشمول نیز مکلف شده اند مالیات سالانه مجموع ارزش خودروهای خود را مطابق نرخ­های مصوب حداکثر تا پایان بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ پرداخت نمایند.

اما نحوه محاسبه قیمت خودروهای لوکس و میزان مالیات آن‌ها چگونه است؟

طی روزهای گذشته تصویری در فضای مجازی منتشر شده که در آن لیست تعدادی از خودروهای وارداتی که هم اکنون در بازار قیمتی بالای 1 میلیارد تومان دارند ذکر شده و مبلغی نیز به عنوان مالیات سالانه فرضی این خودروها در نظر گرفته شده، اما متاسفانه محاسبات این تصویر که به شکل فضاینده ای در فضای مجازی منتشر شده است، به شکل صحیح انجام نشده و حتی نام چند خودرو نیز در این لیست به اشتباه ذکر شده است.

ما در این ویدیو به چرایی این محاسبات غلط و طرز صحیح محاسبه مالیات بر خودروهای لوکس پرداخته ایم...

همانطور که در ویدیو بالا توضیح دادیم، مطابق آیین نامه دولت، اگر یک خانواده یا شخص حقیقی و حقوقی بیش از یک خودرو داشته باشد (به نام خود شخص یا هر کدام از افراد تحت تکفل) و مجموع ارزش روز آن‌ها بالاتر از یک میلیارد تومان باشد، این افراد نیز مشمول مالیات بر خودروهای لوکس خواهند بود. نرخ مالیات سالانه خودروهای لوکس نیز به شرح ذیل تعیین شده است: 

۱- تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان معادل یک درصد 

۲- تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان معادل دو درصد 

۳- تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان معادل سه درصد 

۴- نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد معادل چهار درصد

طبق این دستورالعمل، مالیات تنها به ارزش مازاد خودرو و نه کل قیمت خودرو تعلق می گیرد، همچنین مبنای قیمتی خودروهای نیز بر اساس ارزیابی ارزش هر دستگاه خودرو داخلی و خارجی معمولا برمبنای سال ساخت خودرو با اعمال ضریبی روی ارزش تعیین شده خودرو به استناد ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده ارزش‌گذاری صورت می‌گیرد.

برای درک بهتر مبلغ مالیات به مثال‌های زیر دقت کنید.

مثال ۱: خودرویی با مبلغ ۱ میلیارد و ۲۰۰ تومان:

۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰=۱۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰_۱۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰

ریال ۲۰،۰۰۰،۰۰۰ = ۱%* ۲۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰

مثال ۲: برای خودرو‌های ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی:

۳۹,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰=۱۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ _ ۴۸,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰

۵۰،۰۰۰،۰۰۰=۱%*۵،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰=۲%*۱۵،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۴۵۰،۰۰۰،۰۰۰=۳%*۱۵،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۱۶۰،۰۰۰،۰۰۰=۴%*۴،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰

مالیات ریال ۹۶۰،۰۰۰،۰۰۰=۱۶۰،۰۰۰،۰۰۰+۴۵۰،۰۰۰،۰۰۰+۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰+۵۰،۰۰۰،۰۰۰

با توجه به مثال‌ها و محاسبه‌های بالا، اگر مالک خودرویی، ارزش ریالی خودرو آن بالای یک میلیارد و ۲۰۰ تومان باشد باید سالانه ۱ درصد از مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان را به عنوان مالیات پرداخت کند. همچنین اگر ارزش ریالی خودرو وی مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون باشد، باید سالانه ۱ درصد از ۵۰۰ میلیون را به عنوان مالیات بپردازد که معادل ۵ میلیون تومان می‌باشد.

متن کامل مصوبه ابلاغی هیئت وزیران در پایگاه ملی اطلاع رسانی قوانین و مقررات کشور