شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#روسیه#اوکراین#آمریکا#دولت

تامین گاز اتحادیه اروپا تحت تاثیر تنش اوکراین و روسیه


تامین گاز اتحادیه اروپا تحت تاثیر تنش اوکراین و روسیه

دولت آمریکا مذاکراتی را با چند شرکت انرژی بین‌المللی درباره طرح‌های احتمالی عرضه گاز طبیعی به اروپا انجام داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، 2 مقام آمریکایی و 2 منبع آگاه صنعتی روز جمعه فاش کردند که دولت آمریکا مذاکراتی را با چند شرکت انرژی بین‌المللی درباره عرضه و تامین گاز مورد نیاز اروپا انجام داده است تا اگر مناقشه روسیه و اوکراین منجر به قطع و اختلال عرضه گاز روسیه شود، کشورهای اتحادیه اروپا با مشکل جدی برای تامین گاز مورد نیاز خود روبرو نشوند.

 

اتحادیه اروپا یک سوم گاز طبیعی مورد نیاز خود را از روسیه تامین می کند و تحریم های آمریکا می تواند موجب قطع جریان صادرات گاز روسیه به اروپا شود. هرگونه اختلال احتمالی در جریان عرضه گاز روسیه به اوکراین می تواند موجب تشدید بحران انرژی اروپا شود.

رشد فزاینده قیمت انرژی در کشورهای اروپایی فشار زیادی را بر مصرف کنندگان وارد کرده است.

دو منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود در این باره گفتند: مقام های وزارت خارجه آمریکا با شرکت‌های انرژی بین‌المللی در این باره رایزنی کرده‌اند که آیا در صورت نیاز امکان عرضه بیشتر گاز طبیعی به بازار اروپا را خواهند داشت یا نه. این شرکت های انرژی نیز در پاسخ گفته‌اند که وضعیت عرضه جهانی گاز به شدت محدود است و منابع ناچیزی برای جایگزینی گاز روسیه وجود دارد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: آموس هوشتاین مشاور ارشد امنیت انرژی کاخ سفید ریاست این مذاکرات را بر عهده داشته است.

مقام های آمریکایی همچنین این سئوال را مطرح کرده‌اند که کدام یک از شرکت های انرژی ظرفیت لازم برای افزایش صادرات گاز به بازار اروپا را دارند.

هنوز معلوم نیست که مقام های آمریکایی با کدام یک از شرکت های انرژی رایزنی کرده‌اند ولی رویال داچ شل، کنکوفیلیپس و اگزون موبیل حاضر به توضیح در این خصوص نشده‌اند.

انتهای پیام/