شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک
بسته خبری اقتصادنیوز شنبه 25 دی 1400

گزارش بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران/ در 6 ماه اول امسال چقدر سرمایه از کشور خارج شد؟

کدخبر: 469064
اقتصادنیوز:از دو روز دیگر دور هشتم مذاکرات وین دوباره از سرگرفته میشود. گزارش بانک جهانی همزمان با برگزاری مذاکرات وین حاکی از آن است که رشد اقتصادی در سال آینده با رشد روبه رو خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز ، با تداوم مذاکرات برجامی وین در ادامه دور هشتم، روز جمعه دیپلمات برای مشورت به پایتخت ها برگشتند تا دو روز دیگر مذاکرات از سر گرفته شود.

اخبار سیاسی | دیپلمات ها به پایتخت ها برگشتند

مذاکره کنندگان ارشد روسیه و سه کشور اروپایی در ادامه مذاکرات فشرده دیپلماتیک روز پنجشنبه و جمعه درباره نحوه اجرای توافقات احتمالی در مذاکراتی که با محور رفع تحریم‌ها در پایتخت اتریش جریان دارد گفت‌وگو کردند. بر اساس تفاهم انجام‌شده میان روسای هیأت‌ها، مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و سه کشور اروپایی عصر جمعه برای انجام امور مربوط به سمت‌های سیاسی خود و برخی مشورت‌ها، موقتا به پایتخت‌ها بازخواهند گشت. این وقفه به مدت دو روز خواهد بود و  مذاکرات کارشناسی همچنان بدون وقفه ادامه خواهد یافت و بازگشت مذاکره‌کنندگان ارشد به معنی توقف دور هشتم مذاکرات نیست. 

روزنامه "نیویورک تایمز" در مقاله‌ای نوشت مذاکرات وین به مرحله حساسی رسیده است اما ایران و آمریکا هیچکدام نمی‌خواهند با بروز علاقه بیش از حد جهت دستیابی به توافق، خود را ضعیف نشان دهند و محتاطانه به سمت توافق حرکت می‌کنند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در نشستی تصریح کرد تصمیم دولت پیشین امریکا برای خروج از برجام جزو بدترین تصمیم‌های سیاست خارجی آن کشور بود. تنها چند هفته براى مذاکره با ایران فرصت مانده است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما با رویکرد خوش بینانه نیز گفته است: امکان دستیابی به یک توافق با ایران در مذاکرات وین وجود دارد و جو مذاکرات بهتر از قبل است. وزیر خارجه فرانسه هم مدعی شده، اگر پیشرفت سریع در مذاکرات وین حاصل نشود، تحریم‌ها رفع نخواهد شد وزیر خارجه چین نیز در همین حال تاکید کرده، آمریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران کند. آمریکا اما مدعی شده، مایلیم در وین شاهد پیشرفت بیشتری باشیم اما این به ایران بستگی دارد.بهاروند، سفیر ایران در لندن هم در پاسخ به برخی صحبتها در طول مذاکرات وین گفته است: طرف‌های غربی عادت ناپسند امتیازگیری در میانه مذاکرات را تکرار نکنند. در همین حال رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهاراتش را درباره «توافق موقت» در وین پس گرفت: سیاست ایران اصلا بر مدار «توافق موقت» نیست. این قضیه ما را چند ماه دیگر پشت میز مذاکره خواهد نشاند.

وزیر امور همکاری‌های بین‌المللی کشور امارات در دیدار با وزیر فرهنگ ایران از دعوت رسمی این کشور برای بازدید ابراهیم رئیسی از اکسپو ۲۰۲۰ همزمان با روز ۱۸ بهمن ماه خبر داد. امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه هم گفته است: با چین در مورد مذاکرات وین به اجماع مهمی دست یافتیم. نشست روسای جمهور ایران و روسیه در ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) برگزار‌خواهد شد.

اخبار اقتصادی | گزارش بانک جهانی از اقتصاد ایران

شورای پول‌ و‌ اعتبار در راستای اجرای بند(ب) ماده ۱۰ قانون برنامه ششم و بند(ث) ماده ۳۶ قانون احکام دایمی، با انتشار اوراق صکوک توسط شبکه بانکی کشور در بازار سرمایه با رعایت ضوابط و مقررات بانک مرکزی و پس از اخذ موافقت بانک مرکزی موافقت کرد.

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود رشد اقتصادی ایران در سال گذشته میلادی را ۳.۱ درصد تخمین زده‌ که نسبت به گزارش قبلی خود، یک واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین این بانک رشد اقتصادی ایران برای سال‌های۲۰۲۲ و۲۰۲۳ میلادی را به ترتیب۲.۴ و۲.۲ درصد پیش‌بینی کرد. این در حالی است که در گزارش پیشین این بانک نرخ رشد اقتصادی کشور،۲.۲ درصد برای سال۲۰۲۲ پیش‌بینی شده بود که حاکی از افزایش۰.۲ واحد درصدی است. اما پیش‌بینی رشد اقتصادی ایران برای سال۲۰۲۳ میلادی نسبت به گزارش قبلی، کاهش۰.۱ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین آمار جدید ‌خروج سرمایه از کشور نشان می دهد که ۶ میلیارد دلار تنها در ۶ ماهه نخست امسال از کشور خارج شده است.طبق اعلام بانک مرکزی در نیمه اول امسال معادل کل سال گذشته، ‌سرمایه از کشور خارج شده است. در همین حال معاون فنی گمرک گفته است: وزیر اقتصاد، پیش‌بینی کرده بود تا آخر امسال، ۵ میلیارد دلار به صادرات کشور افزوده می‌شود، حالا این رقم زودتر از زمان پیش‌بینی شده در حال محقق شدن است.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در خبری با بیان اینکه برنامه‌های متعدد سرمایه‌گذاری برای توسعه طرح‌های نفت پیش‌بینی شده است، از مذاکره با بانک‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت خبر داد. فاز اول نخستین پالایشگاه نفت خام فوق سنگین کشور با حضور رییس جمهور در منطقه آزاد قشم افتتاح شد.

اخبار شرکت ها | مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس استعفا داد؟

#فارس | بلوک  پتروشیمی خلیج فارس با قیمت هر سهم 1407 تومان در 6 بهمن عرضه میشود. همچنین در خبری، علی‌عسگری که به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس انتخاب شده بود در گفت‌وگو با فارس گفته خبر استعفایم که از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شده جعلی است.

#تایرا | شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان(سهامی خاص) از شرکتهای تحت کنترل تراکتورسازی ایران ، با واگذاری %100 سهام شرکتهای فرعی مبین صنعت امند، کیان صنعت مایان و آوا صنعت یاقوت حدود 155 میلیارد ریال سود تحقق یافته داشته است.

#وکار | بانک کارفرین اعلام کرد: در راستای اجرای ماده 13 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار , بانک کارآفرین در نظر دارد املاک مازاد  در تهران و شهرستان را با شرایط پرداخت نقد و قرارداد اجاره به شرط تملیک از طریق مزایده عمومی بفروش برساند

#خاور | با توجه به افزایش سرمایهُ ایران خودرو دیزل از 3636 میلیارد تومان به 8636 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی) ، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 23 دی تا 22 اسفند تعیین شد.

#کطبس | جلسه مجمع عمومی زغال سنگ نگین طبس با دستورکار افزایش سرمایه در اصفهان (خیابان هزارجریب-روبروی درب شرقی دانشگاه اصفهان-نبش کوچه چهارم-ساختمان تکادو) در ساعت 10 دوشنبه 4 بهمن برگزار میشود.

#وآذر | جلسه مجمع عمومی سرمایه گذاری توسعه آذربایجان (نوبت دوم) با دستوکار تغییر سال مالی شرکت در تبریز (تالار اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تبریز به نشانی خیابان ارتش شمالی) در ساعت 17 چهارشنبه 6 بهمن برگزار میشود.