به گزارش برنا، جامعه ورزش ایران بعد از اتفاقی که برای بهمن عسگری ملی‌پوش مطرح کاراته در روزهای واپسین اعزام به بازیهای المپیک توکیو رخ داد و منجر به محرومیت این ورزشکار به دلیل دوپینگ ناخواسته از بازیهای المپیک توکیو شد شاید اکنون بیش از گذشته با بحث دوپینگ و عواقب آن آشنا باشند.

موضوعی که حالا نیز با قوانین جدید مطرح شده بیش از گذشته حساسیت بیشتری پیدا کرده، چرا که کمیته بین‌المللی المپیک در جدیدترین تصمیم خود، تهدیدش بابت حذف احتمالی رشته‌های قدیمی و شناسنامه‌دار مثل وزنه‌برداری، پنج‌گانه و بوکس را از بازی‌های المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس جدی‌تر کرده است. بدون تردید در بین رشته‌های اعلام شده قطعا وزنه برداری برای ایران از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که همواره این رشته بار مدال آوری کاروان ایران را در کنار رشته‌ای چون کشتی به دوش کشیده است، دو رشته مهمی که البته از ادوار گذشته تا به امروز نیز بیشترین قربانیان دوپینگ را داشتند.

در رشته کشتی امیر علی‌اکبری بدون تردید معروف ترین ورزشکاری‌ است که بعد از مثبت اعلام شدن تست دوپینگ، مادام‌العمر از فعالیت در این رشته مدال آور محروم شد و در ادامه نیز به سراغ رشته MMA رفت. سعید علی حسینی‌ نیز دیگر ورزشکار مطرحی است که به دلیل دوپینگ مجبور به خداحافظی از دنیای قهرمانی شد. علی حسینی سال 1389 به دلیل دوپنیگ برای همیشه از سوی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری محروم شد هر چند در ادامه و با شکایت به دادگاه عالی ورزش سال 2017 مجددا به عرصه ورزش قهرمانی بازگشت اما هرگز نتوانست جایگاه از دست رفته خود را به دست بیاورد. ورزشکار دیگری هم که در ورزش ایران نامش تحت عنوان قربانی دوپینگ در کنار سه اسم بالا مطرح است حسین کیهانی است، ملی پوش دوومیدانی کشورمان که به دلیل استفاده از ماده ممنوعه در لیست ورزشکاران محروم از فعالیت قرار دارد.

اما حالا و در ادامه انتشار اسامی رشته‌هایی که در خطر محرومیت به دلیل دوپینگ زیاد در رشته‌های مربوطه قرار دارند. اعلام خبر تست مثبت یک ملی پوش وزنه بردار ایران در رده پایه و اعتراف صریح این وزنه بردار به دوپینگ، این موضوع بیش از گذشته باعث تعجب و البته ناراحتی جامعه ورزش ایران شده است. چرا که فارغ از آن مدالی که بخاطر سهل انگاری ورزشکار و مسئولین از دست می رود و وزنه برداری که در این سن مجبور است از صحنه رقابتها دور شود، تبعاتی است که این اقدام می تواند برای وزنه برداری ایران تا المپیک 2024 پاریس برای کشورمان به همراه داشته باشد. وزنه برداری ایران پیشتر برای حضور در بازیهای المپیک 2020 توکیو با شوک بزرگ کاهش سهمیه مواجه شد و فدراسیون جهانی در نهایت فقط دو سهمیه به ایران داد اتفاق تلخی که برای وزنه برداری ایران که سالها روی سکوی جهانی و المپیک قرار داشت یک فاجعه بود. حالا با تایید این خبر از سوی فدراسیون وزنه برداری و اعتراف شخص ورزشکار به دوپینگ زنگ خطر جدی برای این رشته المیپکی و البته مدال آور بیشتر از همیشه به صدا درآمده است.

بر اساس گزارش اعلام شده در هفته های اخیر از سوی آژانس جهانی مبارزه به دوپینگ در سال 2019 نیز ایران با 70 مورد مربوطه به نقض قوانین ضد دوپینگ در رده پنجم کشورهای دوپینگی قرار گرفته است، آماری که نشان می دهد تعداد ورزشکاران دوپینگی در ایران کم نیست. مسئله‌ای که اگر جدی گرفته نشود و از حالا برای آن چاره ای نیاندیشیم بعید نیست در ادامه باز شاهد محرومیت سنگین ورزشکاران و از همه مهمتر از دست دادن مدال و هزینه های هنگفتی باشیم که سالها برای رسیدن به آن صرف کردیم.

انتهای پیام//