شهر خبر

کاهش ریسک ابتلا به انواع بیماری‌ها با تغذیه سالم

رعایت اصول تغذیه سالم از این نظر حائز اهمیت است که باعث ایجاد تعادل و تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها می‌شود.

کاهش ریسک ابتلا به انواع بیماری‌ها با تغذیه سالم

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، حتماً شنیده‌اید که می‌گویند بزرگترین نعمت آدمی سلامتی می باشد که به گفته بسیاری از کارشناسان با تغییر سبک زندگی و همچنین نوع تغذیه دچار تحول بسیاری شده است.

همه انسان ها برای رشد به تغذیه سالم احتیاج دارند و در واقع خوراک نه تنها بر رشد جسمی و ظاهر انسان ها تأثیر می‌گذارد، بلکه بر نحوه احساس و برداشت آنها از محیط، خلق و خو و رفتار نیز موثر است.
به طور کلی تغذیه، منافع استثنایی و بلند مدتی دارد که اگر با دید باز به آن نگاه شود مزایای تغذیه سالم را باید در رفاه جست و جو کرد.

خبرنگار ایرنا در آستانه هفته ملی آگاهی بخشی به شهروندان برای استفاده از تغذیه مناسب با عطیه رزازی در خصوص اهمیت تغذیه و نقش آن در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها از جمله کووید ۱۹ به گفت و گو نشسته است.  

ایرنا. در خصوص اهمیت تغذیه توضیح دهید؟  

تغذیه رابطه مستقیمی با سلامتی افراد دارد از همین رو هر ساله ۱۵ تا ۳۰ دی ماه به عنوان هفته ملی بسیج آموزش همگانی تغذیه با شعارهای مختلف نامگذاری می شود. شعار امسال نیز تغذیه، کرونا و واکسیناسیون است.  

رعایت اصول تغذیه سالم از این نظر حائز اهمیت است که باعث ایجاد تعادل و تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین پیشگیری از ابتلا به بیماری ها می‌شود.

ایرنا. با توجه به تنوع مواد غذایی، چه تغذیه ای مناسب بوده و بهترین نوع تغذیه چیست؟  

بهترین نوع تغذیه، رژیم غذایی نرم، پر پروتئین، پرکالری و مصرف منظم وعده های اصلی و میان وعده در طی روز است.  

مهمترین مواد مغذی که باید روزانه مصرف شود، شامل پروتئین، ویتامین سی، ویتامین ای، ویتامین دی، روی، آهن، آب و مایعات کم شیرین است.

پروتئین، ویتامین، املاح و آنتی اکسیدان های موجود در مواد غذایی اهمیت زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند و توان سلول های بدن را برای مقابله با بیماری ها افزایش می دهند به همین خاطر هرچه مواد دریافتی بدن مغذی تر باشد؛ سیستم ایمنی بدن قوی تر خواهد بود.  

ایرنا.  برای تقویت سیستم ایمنی بدن بهتر است از چه مواد غذایی استفاده کنیم؟  

منابع غذایی مهم برای تقویت سیستم ایمنی بدن شامل انواع گوشت، مرغ، تخم مرغ، حبوبات و لبنیات کم چرب می باشد.  

برای داشتن سیستم ایمنی سالم، توصیه می شود در هفته ۲ وعده ماهی مصرف شود و همینطور میوه، سبزی و صیفی جات تازه مانند مرکبات کیوی، پیاز و فلفل دلمه منابع خوب ویتامین سی هستند.
مصرف گوشت بوقلمون، غذاهای دریایی، هویج، کدو حلوایی که از منابع خوب ویتامین ای هستند؛ به شدت توصیه می شود.

انواع جوانه ها، مغزها و دانه‌های گیاهی منابع خوبی برای تامین روی در بدن هستند و برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید می باشند.  

ایرنا.  آیا تغذیه در مبتلا نشدن به ویروس کرونا موثر است؟  

با توجه به اینکه در زمان شیوع ویروس کرونا هستیم تغذیه در این زمان بیش از سایر دوره ها اهمیت دارد. مصرف مایعات، پروتئین‌ها و ویتامین‌ها و همچنین املاح معدنی در بیماران مبتلا به کرونا بسیار مهم است بنابراین برای مراقبت تغذیه ای بیماران مبتلا به ویروس کرونا توصیه هایی وجود دارد.  

به عنوان مثال افرادی که دچار گلودردهای شدید می شوند، می‌توانند با نوشیدن مایعات کافی برای رقیق تر شدن ترشحات ریه و حلق سبب تسکین گلودرد شوند.  

مصرف غذاهای مایع و رقیق با هضم آسان تر به تامین انرژی مورد نیاز بدن کمک می کند بنابراین بیماران مبتلا به کرونا سعی کنند غذاهای پرکالری و سبک مصرف نمایند.  

استفاده از تعداد وعده های غذایی بیشتر و کم حجم و پر انرژی،  مصرف میوه و آبمیوه های طبیعی و تازه به صورت روزانه و همچنین مصرف سبزی و صیفی جات تازه، استفاده از آبلیمو و آب نارنج تازه همراه سالاد توصیه می شود.  

ایرنا. درباره اهمیت تغذیه در کودکان هم توضیح بفرمایید؟  

بدن سالم در گرو تغذیه سالم است و داشتن تغذیه مناسب و سالم در ابتدای زندگی به خصوص در ۲ سال اول زندگی بسیار مهم می باشد.  

مادرانی که دارای کودکان زیر ۲  سال هستند سعی کنند کودک خود را با شیر مادر تغذیه کنند چراکه نقش حفاظتی شیر مادر در مقابل ابتلا به عفونت ها بسیار پر رنگ است.

شیرخواران باید در ۶ ماه اول تولد،  تغذیه انحصاری با شیر مادر داشته باشند یعنی تغذیه نوزاد فقط با شیر مادر و بدون هیچ نوع مایعات یا غذای جامد دیگر به جز قطره یا شربت حاوی مکمل ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد.  

با توجه به اینکه ویتامین هایی چون ای و سی در حفظ سلامتی،  رشد تکامل و تقویت سیستم ایمنی بدن کودک در برابر ابتلا به بیماری های عفونی نقش به سزایی دارند بنابراین باید سعی شود از منابع غذایی ویتامین ای و پیش ساز آنها یعنی بتا کاروتن مانند زرده تخم مرغ، کره، میوه های رنگی، سبزی های زرد و سبز نظیر اسفناج، هویح، کدو، زرد آلو و انواع مرکبات و همچنین ویتامین سی مانند انواع سبزی ها و میوه های تازه مثل فلفل، سبزی های برگ سبز، میوه های تازه، سیب زمینی، هندوانه و مرکبات استفاده نمایند.

ایرنا. در خصوص وضعیت تغذیه ای استان قزوین توضیح دهید؟  

بر اساس تحقیقات صورت گرفته استفاده قزوینی ها از پروتئین های حیوانی مانند گوشت قرمز و چربی بیشتر از پروتئین های گیاهی مانند حبوبات و سویا است که این نکته را باید توجه کرد جذب پروتئین‌های گیاهی بسیار مفیدتر از پروتئین های گوشتی است.  

۶۲ درصد از شهروندان قزوینی دچار اضافه وزن و چاقی هستند و کرونا باعث شده تا برخی بیماری‌ها همچون چاقی و اضافه وزن به دلیل قرنطینه خانگی افزایش یابد.  

با افزایش چاقی در سطح استان به تبع برخی اختلالات مانند فشار خون و دیابت نیز افزایش پیدا کرده است.

مصرف روزانه سه واحد سبزی و ۲ واحد میوه از اهمیت بالایی برخوردار است ولی مکمل هایی مثل جوشان زینک و ویتامین دی بدون تجویز پزشک مصرف نشود.

نکته‌ مهم در این خصوص این است که کاهش وزن باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن نمی شود و برعکس چربی باعث بروز برخی اختلالات و در نتیجه تضعیف سیستم ایمنی بدن خواهد شد بنابراین کمیت غذا اصلاً مهم نیست بلکه کیفیت غذا مهم است.

از نظر مصرف تغذیه‌ای در استان رتبه ۱۴ کشوری را داریم و ۵۰ درصد از شهروندان قزوینی با معضل چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در آخر صحبت هایم نکته مهمی را باید بگویم و آن آب است، نوشیدن آب کافی باعث سم زدایی در بدن می شود و افرادی که تنگی نفس دارند از اکسیژن موجود در آب می توانند به عنوان درمان استفاده نمایند.