شهر خبر

نفت - استقلال؛ فرایند بهبود خط حمله نباید عملکرد دفاعی را تضعیف کند | تحلیل بازی

استقلال مقابل نفت مسجد سلیمان به پیروزی رسید...

استقلال و نفت مسجد سلیمان امروز به مصاف هم رفتند و این دیدار با پیروزی 3-0 شاگردان فرهاد مجیدی به پایان رسید تا قهرمانی نیم‌ فصل استقلال قطعی شود.

به گزارش طرفداری، آبی های تهران با پیروزی در این دیدار نیم فصل اول خود را به سلامت پشت سر گذاشتند و پس از ۱۰ سال توانستند به قهرمانی نیم‌ فصل برسند اما این قضیه به هیچ عنوان برای استقلالی ها دستاورد بزرگی محسوب نمی شود و بازیکنان این تیم نباید در باد چنین قضیه ای بخوابند چرا که آن ها تازه نیمی از راه را طی کرده اند و ۱۵ بازی دیگر تا پایان فصل باقی مانده و استقلالی‌ها زمانی به یک دستاورد خوب می‌رسند که بتوانند در آن ۱۵ بازی هم  جایگاه جدولی خود را حفظ کنند و از صدر جدول تکان نخورند.

استقلال مقال تیم بحران زده نفت از لحاظ آماری هم عملکرد خوبی داشت و توانست با امید گل مجموع 1.32 به 3 گل برسد. آبی ها در این دیدار به خوبی باگ سیستم نفتی ها را پیدا کرده بودند و اکثر حملات خود را از سمت راست شکل می دادند جایی که نفتی ها فضای خالی زیادی به حریف می دادند و حضور یامگا هم در آن قسمت از زمین قدرت استقلال را چند برابر کرده بود. در این بازی هم مثل دیدار مقابل مس دیدیم که حضور یامگا در خط جلو می تواند کمک زیادی به استقلال از لحاظ هجومی بکند و با بازگشت وریا فرهاد مجیدی باید برای بهبود عملکرد هجومی تیمش به حضور یامگا پشت تک مهاجمش امیدوار باشد. یکی از نکات مثبت عملکرد استقلال در نیم‌فصل اول عدد صفری است که در ستون تعداد باخت های این تیم در جدول رده‌بندی لیگ برتر قرار دارد و تیم فرهاد مجیدی در طول نیم‌فصل اول هیچ شکستی را تجربه نکرد و همین قضیه شخصیت بسیار خوبی به تیم استقلال داده است.

  • همه مشکلات با یک بازیساز حل نمی شود

آبی های تهران در این بازی هم با سیستم ۳ دفاعه همیشگی خود وارد زمین شدند و بازی نسبتا خوبی را هم ارائه دادند گرچه در مقاطعی خط دفاعی این تیم بسیار شکننده ظاهر شد اما به هر حال آبی ها امیدوارند با خرید یک مهره بازیساز خوب خارجی بتواند مشکلات هجومی تیم در بازی های بزرگ را حل کنند. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که این مشکل استقلال تنها با یک مهره بازیساز حل نمی‌شود و مدت ها است که در دنیای فوتبال ما نمی توانیم صرفا با خرید یک مهره بازیسازی، مشکلات هجومی را حل کنیم و فرض کنیم تنها با خرید یک مهره بازیسازی تمام مشکلات حل می شود در این بین کادرفنی آبی ها باید هماهنگی و توازن لازم را در ترکیب خود برقرار کند و حتی اگر استقلال بتواند در نیم فصل یک بازیساز خوب کسب کند، کادر فنی این تیم باید بازنگری جدی ای در تفکرات خود برای خط حمله داشته باشد چرا که حتی اگر این بازیکن به تیم بیاید و استقلالی ها بخواهند مثل نیم‌فصل اول بازی کنند بعید است تغییر چندانی در شکل بازی تیم حاصل شود به بیان دیگر ما نباید توقعات را از همین الان برای یک مهره خارجی ای که هنوز هم خریداری نشده است بالا ببریم و تمام مشکلات تیم را به نبود یک بازیساز ربط بدهیم البته با توجه به اوضاع سایر تیم های لیگ برتری استقلالی ه برای قهرمانی ا نیاز به تغییرات اساسی ای هم ندارند. آن ها باید تنها شکل حملات خود را ساختارمند تر کنند و با همان عملکرد خوب دفاعی خود به دنبال قهرمانی باشند.

  • عملکرد هجومی تیم باید در موازات با حفظ عملکرد خوب دفاعی بهبود یابد

در دو بازی اخیر شاهد صحنه‌های نگران‌کننده‌ای در خط دفاعی استقلال بودیم و شاید اگر امروز به جای نفت مسجدسلیمان تیم دیگری مقابل استقلال قرار داشت و از فرصت‌هایی که به دست آورده بود بهتر استفاده می‌کرد، استقلال نمی توانست به این راحتی‌ها سه امتیاز مسابقه را به دست بیاورد. فرهاد مجیدی برای رفع مشکل هجومی تیم در برخی بازی ها دست به ریسک منطقی زد و از لحاظ تعداد نفرات، حملات خود را شلوغ تر از گذشته کرد و همین قضیه هم باعث شد تا این تیم هم بین خطوط و هم از کانال های میانی فضای زیادی به حریف بدهد البته این ریسک برای آبی ها جواب داد و این تیم توانست هم در این بازی و هم در بازی گذشته مقابل مس رفسنجان که موقعیت زیادی به حریف داده بود به پیروزی برسد اما حالا برای نیم فصل دوم این ریسک دیگر منطقی به نظر نمی رسد و استقلال باید با تقویت ترکیب خودش دست به چنین ریسکی نزند و تعادل در تمام خطوط تیم ایجاد شود. استقلال باید به موازات با حفظ کیفیت دفاعی اش، موقعیت سازی اش را بهبود ببخشد و این قضیه نباید با افت بیش از حد عملکرد دفاعی تیم همراه باشد.

استقلال نیمی از راه قهرمانی را به خوبی پیموده است و الان حتی اگر دو امتیاز بازی با گل گهر را هم از این تیم کم کنید استقلال در صدر جدول رده بندی حضور دارد و همه چیز به نیم فصل دوم بستگی دارد و باید دید چند ماه بعد در تقابل با همین نفت مسجد سلیمان در ورزشگاه آزادی شاگردان فرهاد مجیدی در چه حالی قرار دارند؛ آیا جشن قهرمانی خود را از پیش مسجل کرده اند، آیا در همان هفته پایانی به قهرمانی می رسند و یا مثل سال‌های گذشته هفته آخر برایشان هیچ معنی ای ندارد و هیچ امیدی هم به قهرمانی ندارند.