به گزارش اکوایران؛ اتاق اصناف با انتشار اطلاعیه ای از آغاز دومین مرحله طرح شفاف سازی قیمت به منظور مقابله با گران فروشی و کنترل قیمت ها از روز گذشته خبر داد و اعلام کرد که 6 گروه کالایی جدید به هشت گروه کالایی که در آذرماه مشمول درج قیمت تولیدکننده به جای قیمت مصرف کننده بر روی کالا شده بودند، اضافه شده است.

این اطلاعیه با انتشار جداولی حداکثر ضرایب سود قابل اعمال در صورت توزیع از طریق شرکت های پخش سراسری و از طریق عمده فروشی را منتشر کرده است که حداکثر درصد قابل اضافه شدن به قیمت درب کارخانه تا مصرف کننده در صورت توزیع از طریق شرکت های پخش سراسری، بین 21 تا 26.5 درصد تعیین شده و حداکثر درصد قابل اضافه شدن به قیمت درب کارخانه تا مصرف کننده در صورت توزیع از طریق عمده فروشی هم 13.3 تا 18.5 درصد مصوب شده است.

در اطلاعیه اتاق اصناف اشاره شده است که وزارت صمت ۸ گروه کالایی جدید را به ۱۴ گروه قبل اضافه کرده تا در فرایندی تدریجی به مرور طرح شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده برخی کالاها اجرایی شود. به این ترتیب، مصرف کنندگان قیمت هایی متفاوت و رقابتی را در فروشگاه ها احساس خواهند کرد. ضمنا بازرسان بر رعایت سود منطقی فروش نظارت دارند.

پیش از این انواع آب میوه، ماءالشعیر، نوشابه های گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو مشمول این طرح شده بودند و اکنون، پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی مکلف به درج قیمت تولید کننده شده اند.

حال اتاق اصناف با انتشار دستورالعملی 6 بندی خطاب به عموم مردم و جامعه صنفی اعلام کرده است:

1- قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا باید عیناً منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب های صادره ( فاکتورهای فروش ) باشد.

2- هر گونه تخفیف بیش از 3 درصد می بایست با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از ۳ درصد خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت گذاری اعلامی از سوی سـازمان حمایت بوده و می بایست از این گونه اقدامات خودداری شود.

3-در مواردی از قبیل (مناسبت های ویژه، پایان سال، اعیاد و … ) و لزوم اعطای تخفیف های مقطعی بیش از میزان تعیین شده، واحدهای مربوطه می بایست نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف کنندگان اقدام کنند.

4-حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه های توزیعی از تأمین کننده تا مصـرف کننده می تواند به قیمت تولیدکننده/واردکننده اضافه شود شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده فروشی (منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب است.

5-در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می یابد.

6-خرده فروشان می بایست نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینه های مجاز در چارچوب مصوبات اقدام کرده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز بصورت شفاف درج کند.

بر طبق این دستورالعمل، کلیه واحدهای صنفی توزیع کننده از نوزدهم دی ماه، از خرید انواع لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی بدون درج قیمت تولید کننده بر روی بسته بندی منع شده و نسبت به نصب برچسب قیمت فروش با لحاظ سود و هزینه های مصوب به منظور شفاف سازی ملزم شده اند.

55555

6666666