"روح‌الله مدبر"، کارشناس مسائل فدراسیون روسیه و آسیای مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص بحران‌های اخیر قزاقستان گفت: دو اتفاق مهم در آسیای میانه در حال رخ دادن است،  یک راهبردی در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا وجود دارد؛ آسیای میانه و قفقاز نباید ثبات داشته باشند و در دوره روسای جمهور مختلف‌شان در شدت و ضعف این راهبرد تغییراتی به وجود آمده است. در یک دوره‌ای آمریکایی‌ها در منطقه از انقلاب‌های رنگی صرف استفاده می‌کردند و با تجمع افراد، این مسیر به سمت براندازی در کشورها حرکت می‌کرد.

وی در ادامه با اشاره به تغییر رویکرد آمریکا در منطقه و استفاده از جنگ هایبرد، افزود: همزمان با تجمعاتی که رخ می‌دهد گروه های مسلح و حرفه‌ای و سازمان یافته‌ای وارد می‌شوند و زمام امور را به دست می‌گیرند. سال 2014 شروع توسعه اوکراین بود یعنی حرکت اوکراین به سمت پیشرفت و حرکت در مسیرهای زیرساختی بود که آن زمان علاوه بر تجمعات مردم، یکسری انقلاب‌های رنگ اتفاق افتاد و در کنار آن افراد مسلح ای حضور پیدا کردند و زمام امور را از یانکوویچ گرفتند و سیستم اوکراین تغییر و با یک کودتا سقوط کرد. پوتین دائم تاکید می‌کند که اوکراین بر اساس یک کودتا مسیرش تغییر کرد به عبارتی این پیام را به دولتمردان و نظام جهانی می‌دهد که حاکمان فعلی اوکراین حاصل یک نظام کودتایی هستند.

مدبر در ادامه با اشاره به ناآرامی‌ها در قزافستان خاطرنشان کرد: در قزاقستان هم این موضوع رخ داد و در ابتدا یک اعتراض مدنی بود اما فضا تغییر کرد و در بین افرادی که دارای پیام‌های معترضانه به بحث انرژی بودند، افرادی وارد میدان شدند که هم مسلح بودند و هم بصورت کاملا حرفه‌ای نیروهای مسلح قزاقستان را خلع سلاح کردند، و به پادگان‌ها و مجلس و حتی رزیدانت رئیس جمهور قزاقستان ورود کردند و بعد هم که طرف‌های امنیتی قزاقستان موجی از دستگیری‌ها را انجام دادند مشخص شد افرادی با اتباع خارجی هم در بین اینها ورود کردند. چند گروه آنجا اعلام کردند، با اسلحه بیانیه دادند که ما گروه‌های جدایی طلب هستیم و موارد مختلفی طرح شد.

وی در ادامه گفت: این سناریو کاملا نشان داد که طرح آمریکایی در منطقه با رویکرد کودتا محور در حال افزایش است؛  یعنی در پوشش اعتراضات مدنی بحث کودتا را در پیش گرفتند. میدان بازی به سمتی بود که کاملا دولت در قزاقستان سقوط کند و حکومت به دست‌ معترضان بیفتد، همینطور شبکه اوکراین 24 بصورت شبانه روزی و با انرژی خاصی تحولات قزاقستان را پوشش می‌داد و قریب الوقوع بودن سقوط قزاقستان را پیش بینی می‌کرد، حتی بعضی از افراد به عنوان رهبر انقلاب جدید قزاقستان اسلحه به دست سخنرانی می‌کردند که روسیه نباید نفوذ پیدا کند، از کریمه خارج شود و به اوکراین کاری نداشته باشد و کاملا علنی علیه روسیه موضع‌گیری می‌کردند.

این کارشناس مسائل آسیای مرکزی با بیان اینکه توکایف در دوره دوساله خودش چرخشی به سمت چین و ترکیه داشت و همینطور مسیر را برای اسرائیل هموار و نزدیکی ویژه‌ای با ایالات متحده آمریکا برقرار کرد، تصریح کرد: توکایف از فدراسیون روسیه فاصله گرفت و طرف‌های آمریکایی هم تعبیرشان این بود که با توجه به فاصله‌ای که دولت مرکزی قزاقستان از روسیه گرفته می‌توانند به این اختلافات دامن بزنند؛ توکایف در لحظه نهایی تصمیم درستی می‌گیرد مبنی بر اینکه مستقیما از کرملین و فدراسیون روسیه درخواست حضور نیروهای پیمان امنیت جمعی را در قزاقستان کند.

وی ادامه داد: وجود نیروهای حافظ صلح پیمان امنیت جمعی که قریب سه هزار نفر طرف روسیه هستند بصورت قابل توجهی رخ داد. شما اگر بیانیه کرملین و سخنان پوتین نگاه کنید، علنا از این ضرب المثل روسی استفاده کرد که هر کسی بخواهد متحدان ما را گاز بگیرد بدون دندان خواهد ماند؛ مترادف فارسی‌اش یعنی هر کسی به ما ضربه‌ای بزند دهانش را خرد می‌کنیم. روز دوشنبه پوتین در نشست هماهنگی پیمان امنیت جمعی هم تاکید کرد " آنچه که در قزاقستان رخ داد،  مدل انقلاب رنگی و کودتایی است که در گرجستان و اوکراین اتفاق افتاد و ما اجازه انقلاب‌های رنگی را نمی‌دهیم و بین مردم معترض و افراد مسلح خط تفکیک می‌کشیم".

مدبر همچنین یادآور شد: کشورهای جدا شده از شوروی خطر جدی تهدیدها و برنامه ویژه آمریکا را با تمام وجود درک کردند و متوجه شدند که باید مناسبات و همکاری‌ها را با کرملین افزایش بدهند. این مسیر تهدید جدی برای آمریکا است که در طول سال همواره چندین عملیات مختلف در منطقه توسط عناصر آمریکایی که اخیرا وارد یک فاز جدیدی شده است و با فرستادن نیروهای آموزشی کودتا انجام می‌دهند و این رفتار آمریکا نشان‌دهنده این است که خطر و وضعیت قرمز برای کاخ سفید برای به شدت افزایش پیداکرده است و آمریکا روسیه و متحدان آن‌ها را یک تهدید عملیاتی می‌بینند. 

انتهای پیام/