معامله‌گران معتقدند بازار ارز با توجه به مذاکرات هسته‌ای و روندی که دارد از دو حال خارج نیست؛ یا سرنوشت آذر سال گذشته برای آن رخ می‌دهد یا اردیبهشت امسال. در آذر سال قبل پس از آنکه در  13 آبان ترامپ شکست خورد و جو بایدن انتخاب شد. قیمت دلار  از بالای 30 هزار تومان تا کانال 24 هزار پایین آمد  و سقوط سنگینی را تجربه کرد این روند تا زمستان همان سال ادامه داشت اما در بهار با توجه به انتخابات ریاست جمهوری و احتمال کمرنگ شدن توافق در دولت روحانی قیمت تغییر مسیر داد. ابتدا صعودی شد و بعد در یک مقطعی وارد فاز استراحت شد پس از مدتی نیز از این فاز خارج شد و روند صعودی قیمت دلار ادامه یافت، به طوریکه تا مرز 30 هزار تومان رسید.

اکنون که دوباره قیمت دلار از مرز 30 برمی‌گردد، عده‌ای می‌گویند  باید برای موقعیتی مثل آذر سال قبل آماده شد، یعنی یک سقوط سنگین.

اما گروه دوم می‌گویند با توجه به وضعیت مذاکرات هسته‌ای و شرایط پیش روی اقتصاد، دلار یک فرود نرم و بعد از آن یک حرکت صعودی آهسته و پیوسته دارد. شاهد این گروه اتفاقی است که امروز در بازار ارز افتاد، دلار امروز تا ظهر در محدوده 28 هزار تومان بود بعد این سطح شکسته شد و وارد کانال 27 هزار تومان شد در ادامه تا 27 هزار و 500 تومان پایین آمد. اما در این محدوده حمایت شد و هجوم خریدار بالا رفت و تا 27 هزار و 800 تومان برگشت. عده‌ای می‌گویند حمایت از دلار در وضعیتی که حتی توافق موقت هم رد نشده، معنادار است و نشان می‌دهد دلار نزول شدیدی ندارد و حتی می‌تواند بعد از این افت به مرور  تعدیل شود. گروه دوم بیشتر روی متغیرهای داخلی مثل تورم و رشد نقدینگی مانور می‌دهند.

اما گروه اول می‌گوید وقتی بایدن انتخاب شد انتظار برای توافق جدی شد برای همین دلار یک سقوط سنگین تجربه کرد. درواقع معتقدند وقتی در مرحله انتظاری این اتفاق رخ می‌دهد، پس در مرحله واقعی نیز، می‌شود پیش‌بینی کرد که سقوط سنگین رقم بخورد. یعنی اینکه وقتی فکر توافق 10 هزار تومان پایین آورد، پس خود توافق هم می تواند همین حدود قیمت دلار را پایین‌تر می‌آرود.

شاهد گروه اول اینست که دلار بعد از دو ماه وارد کانال 27 هزار تومان شده و در این هفته دو بار به آن سر زده که هر دو بار نیز وقتی بوده که خبر توافق آمده است؛ بار اول یک روزنامه لبنانی خبر را داده و دفعه دوم دیروز بود که رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس راجع به توافق موقت حرف زده است.