شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#تعداد#سیاه

تشدید احکام اعدام در عربستان در سال ۲۰۲۱


تشدید احکام اعدام در عربستان در سال 2021

یک سازمان حقوق بشری با تاکید بر کارنامه سیاه حقوق بشری در عربستان اعلام کرد که تعداد اعدام در این کشور در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر اعلام کرد که تعداد اعدام‌ها در عربستان در سال 2021 نسبت به سال 2020 به شکل قابل توجهی افزایش یافته و این در حالی است که نهادهای رسمی عربستان ادعا می‌کردند که تعداد اعدام‌ها در سال 2021 کاهش یافته است.

این سازمان حقوق بشری در گزارشی بر اجرای 67 حکم اعدام از ابتدای سال 2021 تاکنون نظارت داشته است که بر اساس گزارش کمیسیون رسمی حقوق بشر، 148 درصد نسبت به سال 2020 افزایش داشته که در سال 2020 عربستان سعودی 27 حکم اعدام را اجرا کرد.

سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر تاکید کرد افزایش تعداد اعدام‌ها در سال 2021 نسبت به سال 2020 نشان‌ دهنده عدم وجود استانداردهای بین‌المللی و عدم عدالت در این کشور است.

این آمار همچنین نشان می‌دهد که کاهش اعدام در سال 2020 نتیجه سیاست‌های استراتژیک برای کاهش اعدام‌ها نبوده است، بلکه این اقدام به خواسته شخصی «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی بوده تا وجهه خود را در سطح بین‌المللی بهبود ببخشد.

با روی کار آمدن « ملک سلمان» پادشاه عربستان سعودی تعدام اعدام‌ها در این کشور به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت.

عربستان سعودی در سال 2019 با 186 مورد بیشترین تعداد اعدام را به ثبت رساند و در سال بعد با 27 اعدام به کمترین میزان خود رسید.

کمیسیون رسمی حقوق بشر عربستان سعودی در ژانویه 2021 بیانیه‌ای صادر کرده و مدعی کاهش احکام اعدام در طول سال 2020 بود. این مقام اظهار داشت که 27 اعدام انجام شده که 85٪ کاهش نسبت به سال 2019 را نشان می‌دهد. اما در واقع با گذشت یک سال از این بیانیه این ارقام نشان می‌دهد تعداد اعدام‌ها در سال 2020 به دلایل مختلفی کاهش یافته است. رژیم آل سعود اعدام را در سال 2020 کاهش داد تا وجهه خود را در سطح بین‌المللی بهبود بخشد اما با این وجود مجازات اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب‌گری مخالفان و منتقدان ادامه دارد.

در آوریل 2018، محمد بن سلمان طی مصاحبه‌ای وعده داد که استفاده از مجازات اعدام را به شدت کاهش دهد. اما از آن زمان تا زمان انتشار این گزارش، عربستان سعودی 387 اعدام انجام داده است.

افزایش میزان اعدام‌ها در عربستان با وعده‌های ولیعهد عربستان مبنی بر به حداقل رساندن شمار افراد اعدامی در عربستان، کاملا مغایرت دارد.

بر اساس گزارش سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر، حداقل 42 نفر همچنان در معرض تهدید به اعدام هستند.

بر اساس اطلاعات رسمی صادر شده از سوی وزارت کشور، عربستان سعودی 67 اعدام انجام داده است که 66 نفر از آنها مرد و یک زن بوده‌اند.

افراد اعدام شده به شرح زیر است: 51 سعودی، 7 یمنی، 4 مصری، 2 پاکستانی، یک چاد، یک سودانی و یک نیجریه.

اعدام افراد زیر سن قانونی در عربستان

عربستان دستکم 12 فرد را که در زیر سن قانونی قرار داشتند، در دوره پادشاهی سلمان بن عبدالعزیز و ولیعهد وی، اعدام کرده که آخرین مورد آن، مصطفی الدرویش است که در ژوئیه 2021 اعدام شد .

در سال 2021، عربستان سعودی 8 اعدام را به اتهامات سیاسی انجام داد و حداقل 42 نفر دیگر همچنان در درجات مختلف دعوی با همین مجازات روبرو هستند.

بر اساس گزارش این سازمان حداقل 42 نفر از افراد زیر سن قانونی از جمله «حسن الفرج» ،«جلال اللباد» ،«یوسف المناسف» و«سجاد آل یاسین» در معرض اعدام قرار دارند.

در حالی که صدور حکم اعدام برای اتباع عربستانی انتقاد مجامع بین‌المللی از جمله عفو بین‌‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و اتحادیه اروپا را در پی داشت، اما رژیم سعودی همچنان به سرکوب مخالفان و فعالان حقوق بشر ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/