شهر خبر

آیا این پشتوانه سازی است؟

جوانگرایی با میانگین سنی ۲۷ سال در تیم ملی فوتسال بانوان ایران!

جوانگرایی با میانگین سنی ۲۷ سال در تیم ملی فوتسال بانوان ایران!

ستاره‌های تیم ملی فوتسال بانوان با هدف جوانگرایی کنار گذاشته شده‌اند و بازیکنانی با میانگین سنی ۲۷ سال به اردوی ملی فراخوانده شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، اردوهای تیم ملی فوتسال بانوان، قهرمان دو دوره مسابقات قهرمانی آسیا پس از دو سال وقفه روز ۱۷ دی ماه زیر نظر فروزان سلیمانی از سر گرفته شده است. شاگردان سلیمانی قرار است ۲۸ دی ماه تا ۸ بهمن ماه سال جاری در مسابقات قهرمانی فوتسال زنان CAFA ۲۰۲۲ به میزبانی تاجیکستان به مصاف رقیبانی از قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان بروند.

در لیست اولیه برای ورود به اردوهای ملی ۱۹ بازیکن فراخوانده شدند که ۱۴ بازیکن به مسابقات کافا اعزام خواهند شد. غیبت اسامی فرشته کریمی، کاپیتان نسیمه غلامی، سهیلا ملمولی، فاطمه اعتدادی، فاطمه زارعی و فاطمه ارژنگی در لیست اولیه سوالاتی به وجود آورد که آیا برای همیشه بر روی ستاره‌های تیم ملی خط قرمز کشیده شده است یا خیر؟ و دلیل حذف ملی پوشان چیست؟

فروزان سلیمانی درباره دعوت بازیکنان به اردوی تیم ملی فوتسال گفت: بیشتر بازیکنان جوان و با انگیزه را در کنار فرزانه توسلی، سارا شیربیگی و فرشته کریمی دعوت کردیم تا بتوانیم روند رو به رشد داشته باشیم. البته فرشته کریمی به دلیل مسابقاتی که تیمش داشت قرار شد تا در اردوی نهایی یا در کشور تاجیکستان به تیم اضافه شود.

طبق صحبت‌های سلیمانی فرشته کریمی در مسابقات به تیم ملی ملحق خواهد شد.

وی در ادامه درباره غیبت سایر بازیکنان در لیست تیم ملی افزود: رقابت‌های مختلف آسیایی در بخش قهرمانی و جام ملت‌های قرار است یا در سال ۲۰۲۲ یا در سال ۲۰۲۳ برگزار شود. تیم‌های مقابل ما نیز ژاپن، کره جنوبی، چین، استرالیا بوده و بدون شک این تیم‌ها مرتباً در حال کار و تمرین هستند. تیم‌های حریف مرتباً جوانگرایی داشته و از بازیکنان با تجربه نیز استفاده می‌کنند. عدم حضور اعتدادی، زارعی، غلامی، ارژنگی و ملمولی در اردوهای تیم ملی به این دلیل است که می‌خواهیم جوانگرایی کرده و پشتوانه خوبی برای آینده تیم ملی فوتسال داشته باشیم. بر همین اساس به بازیکنان جوان که در لیگ فوتسال بانوان حضور داشته و با انگیزه مسابقه می‌دهند، دعوت کردیم.

میانگین سنی ۱۹ بازیکن دعوت شده به نخستین مرحله اردوی ملی حدود ۲۷ سال است. مارال ترکمان با ۱۹ سال (تنها بازیکن زیر ۲۰ سال) و فرزانه توسلی و اعظم آخوندی با ۳۵ سال سن به ترتیب جوان‌ترین و مسن‌ترین بازیکنان دعوتی به اردو هستند.

لیست تیم ملی فوتسال زنان:

ردیف بازیکن سن
۱ مارال ترکمان ۱۹ سال
۲ مهتاب بنایی ۲۴ سال
۳ مهسا علی مددی ۲۴ سال
۴ الهام عنافچه ۲۴ سال
۵ فاطمه رحمتی ۲۴ سال
۶ راحله رفیعی زاده ۲۵ سال
۷ طاهره مهدی پور ۲۵ سال
۸ فرشته خسروی ۲۵ سال
۹ سحر زمانی ۲۶ سال
۱۰ فاطمه تراهی ۲۷ سال
۱۱ یاسمن پاکجو ۲۷ سال
۱۲ نسااحدی ۲۸ سال
۱۳ ساراشیربیگی ۳۰ سال
۱۴ نسترن مقیمی ۳۱ سال
۱۵ هما آقایی ۳۱ سال
۱۶ فاطمه پاپی ۳۱ سال
۱۷ سحر پاپی ۳۲ سال
۱۸ فرزانه توسلی ۳۵ سال
۱۹ اعظم آخوندی ۳۵ سال

جوانگرایی برای پشتوانه سازی تیم ملی قدم مثبتی است اما آیا در این سال‌ها اقدامی در جهت جوانگرایی صورت گرفته است؟ آیا بازیکنان دعوتی با ۲۷ سال می‌توانند جایگزین‌های خوبی برای بازیکنان با تجربه باشند و پشتوانه‌ای قوی برای تیم ملی؟ اگر بنابر جوانگرایی بود بهتر نبود از بازیکنان با سن پایین‌تر آغاز می‌کردیم که فرصت بیش‌تری برای حضور در تیم ملی داشتند؟