شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#پوتین
تعدیل تهدیدهای مسکو علیه کی‌یف

آیا اوکراین میدان جنگ پوتین وبایدن می‌شود؟

کدخبر: 468411
اقتصادنیوز: اکوایران در گزارشی تحلیل‌های رسانه‌ها درباره چالش آمریکا و روسیه را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش اقتصادنیوز در این گزارش آمده است: پس از نزدیک به هشت ساعت گفت‌وگوهای فشرده، ایالات متحده روسیه با «غیر سانده» خواندن درخواست‌های روسیه، به مطالبات مسکو پاسخ داد، در حالی که روسیه گفت هیچ دلیلی برای ترس از تشدید تنش‌ها با اوکراین وجود ندارد. بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، اگرچه ایالات متحده و روسیه در مذاکرات درباره اوکراین بسیار از هم دور هستند، اما روس ها می گویند که هیچ برنامه ای برای تهاجم ندارند.

با تجمع نیروهای روسی در امتداد مرزهای اوکراین، دیپلمات‌های آمریکایی و روسی پس از یک دور فشرده مذاکرات در روز دوشنبه تصریح کردند که اگرچه دو طرف به گفتگو ادامه خواهند داد، اما با توافق بر سر برآوردن نگرانی‌های امنیتی یکدیگر فاصله دارند.

کار آمریکا و روسیه به جنگ می‌کشد؟

پوتین  فتیله تهدید اوکراین را پایین کشید

مقامات روسی در یک سلسله گفت‌وگو که نزدیک به هشت ساعت به طول انجامید، گفتند که آنها به همتایان آمریکایی خود اطلاع دادند که هیچ برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارند.

سرگئی آ. ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه پس از این نشست به خبرنگاران گفت: «هیچ دلیلی برای ترس از نوعی سناریوی تشدیدکننده وجود ندارد. مذاکرات دشوار، طولانی، بسیار حرفه ای، عمیق، ملموس و بدون تلاش برای پنهان کردن لبه‌های تند و تیز مواضع بود. ما این احساس را داشتیم که طرف آمریکایی پیشنهادهای روسیه را بسیار جدی گرفته و آنها را عمیقا بررسی کرده است».

وندی شرمن، دیپلمات ارشد آمریکایی نیز گفت که ایالات متحده "پیشنهادهای امنیتی را که از نظر ایالات متحده برای شروع سازنده نیستند" پس زده است؛ از جمله پیشنهادهای مبنی بر عدم پذیرش اوکراین در ناتو و پایان همکاری امنیتی خود با اوکراین است.

کار آمریکا و روسیه به جنگ می‌کشد؟

همچنین سی‌ان‌ان در گزارشی تحلیلی نوشته است که ایالات متحده می‌گوید در مذاکرات «صادقانه و صریح» با روسیه بر سر بحران مرزی اوکراین هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. سی‌ان‌ان می افزاید: هر دو طرف هرگونه انتظار برای پیشرفت دیپلماتیک را نادیده گرفتند. خانم شرمن گفت: «امروز یک بحث و گفتگو بود، برای درک بهتر اولویت های یکدیگر. این چیزی نبود که ما آن را مذاکره بنامیم.» آقای ریابکوف گفت که «لحن مذاکرات خوشبینانه تر می شود، اما سوالات اصلی هنوز مطرح است و ما درک درستی از طرف آمریکایی در مورد لزوم تصمیم گیری به نحوی که ما را راضی می کند، نمی بینیم.»

خانم شرمن گفت که دو طرف در مورد امکان احیای پیمان منع موشک های هسته ای میان برد که ایالات متحده در سال 2019 پس از سال ها متهم کردن روسیه به نقض مفاد، آن را کنار گذاشت، گفتگو کردند.

او گفت که طرف آمریکایی در مورد محل قرارگیری موشک‌های میان‌برد آمریکا و روسیه ایده‌هایی را مطرح کرد و ایالات متحده به صراحت اعلام کرد که آماده بحث درباره «راه‌هایی است که ما می‌توانیم محدودیت‌های متقابلی را برای اندازه و دامنه تمرین‌های نظامی تعیین کنیم و بهبود بخشیم.».

گفتگوها - اولین مورد از یک سری بحث‌هایی که این هفته در سراسر اروپا برگزار می‌شود - حول محور درخواست‌ روسیه برای «ضمانت‌های امنیتی» از سوی قدرت‌های غربی بود که کرملین در یک حمله دیپلماتیک قابل توجه در اواخر سال گذشته مطرح کرد. در ماه دسامبر، روسیه پیشنهادی برای دو توافقنامه با ایالات متحده و ناتو منتشر کرد که فعالیت نظامی غرب در اوکراین و سایر نقاط اروپای شرقی را متوقف می‌کرد و در اصل حوزه نفوذ روسیه را در جایی که بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود باز می‌گرداند.

خانم شرمن گفت: «ما به آن مسیر نرفتیم و از معاهده‌ای که آنها روی میز گذاشته بودند پیروی نکردیم».

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت که او هنوز نمی داند که آیا روسیه برای کاهش تنش اوضاع با اوکراین پس از تجمع گسترده نیروهای روسی در نزدیکی مرز اوکراین و ترس از تهاجم احتمالی آماده است یا خیر.

شرمن در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده نشانه ای مبنی بر آمادگی روسیه برای کاهش تنش در مرز اوکراین دارد، گفت: «فکر نمی کنم که ما پاسخ آن را بدانیم. ما خواهیم دید که آیا در واقع روسیه می‌فهمد که بهترین راه برای دنبال کردن دیپلماسی کاهش تنش‌ها است یا خیر.» 

کار آمریکا و روسیه به جنگ می‌کشد؟