شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#افغانستان#طالبان#رسانه‌ها

شایعه واگذاری سفارت افغانستان چه بود؟

شایعه واگذاری سفارت افغانستان چه بود؟/ طالبان هیچ دیپلماتی به تهران نفرستاده است

علی‌رغم جنجال برخی رسانه‌ها درباره واگذاری سفارت افغانستان در تهران به طالبان، تاکنون هیچ دیپلماتی از سوی طالبان معرفی نشده و پس از خروج سفیر افغانستان یکی ازدیپلمات‌های سفارت سرپرستی را برعهده گرفت.

به گزارش مشرق، جنجال برخی رسانه‌ها برای تحویل سفارت افغانستان در تهران به طالبان با هدف به حاشیه بردن سفر وزیر خارجه این گروه به تهران بود که با تکذیب عدم واگذاری سفارت و همچنین انتشار خبر دیدار احمد مسعود با امیرخان متقی، به نظر می‌رسد هدف این رسانه‌ها برای زیر سوال بردن سیاست ایران در افغانستان با شکست مواجه شده است.  

تهران بارها اعلام کرده است که با تمام طرف‌های افغان در ارتباط بوده و تمام تلاش این کشور ایجاد ثبت و امنیت در کشور همسایه است.  

حاشیه‌سازی رسانه‌های خارجی به دنبال سفر وزیرخارجه طالبان به ایران

ماجرا از این جا شروع می‌شود که برخی رسانه‌ها مطالبی را درباره وضعیت سفارت افغانستان در تهران همزمان با سفر امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان منتشر کردند. این رسانه‌ها مدعی شده بودند که دولت ایران سفارت افغانستان در تهران را تحویل نیروهای طالبان می‌دهد و سفیر دولت سابق افغانستان در تهران نیز ایران را به مقصد کشور اروپایی ترک کرده است.

اما رسول خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این ادعا اعلام کرد: فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت افغانستان در تهران همانند تمامی سفارتخانه‌های خارجی در چارچوب  اصول و قواعد تعریف شده کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در خصوص روابط دیپلماتیک قرار دارد و هیچگونه تغییر و تحولی خارج از آن ممکن نیست.

براساس کنوانسیون ۱۹۶۱ وین تنها در صورتی سفارت تحویل طالبان داده می شود که ایران به صورت رسمی دولت این گروه را به رسمیت بشناسد.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس درباره وضعیت سفارت افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان گفت: پس از تحولات اخیر سیاسی در افغانستان، سفیر وقت «عبدالغفور لیوال» طی حکمی اختیار خود را به عبدالقیوم سلیمانی معاون خود واگذار کرد.  

فعالیت سفارت افغانستان در تهران براساس کنوانسیون وین ادامه خواهد داشت

وی افزود: سفارت افغانستان در اختیار سلیمانی بود و تمام نامه‌هایی که باید به امضا سفیر می‌رسید، از سوی معاون وی امضا می‌شد، تایید امضا باید از سوی وزارت خارجه افغانستان نیز مورد تایید قرار می‌گرفت که پس از درخواست از سوی سفارت افغانستان در ایران نامه‌ای به امضا امیرخان متقی صادر و آقای سلیمانی به عنوان سرپرست معرفی می‌شوند.

شایعه واگذاری سفارت افغانستان چه بود؟

این منبع آگاه در مورد واگذاری سفارت نیز گفت: براساس کنوانسیون‌ها ایران نیز پیش از به رسمیت شناختن  قادر به واگذاری سفارت به دولت موقت نیست و تنها پذیرای دیپلمات‌های جدیدی خواهد بود که دولت موقت معرفی می ‌کند و این امر نیز به دلیل عدم قطع روابط دیپلماتیک صورت می‌گیرد.

وی گفت: تاکنون از سوی طالبان هیچ نماینده جدیدی برای سفارت افغانستان در تهران معرفی نشده است.  

این منبع آگاه همچنین توضیح داد: براساس کنوانسیون و تا زمان به رسیمت شناختن تمام ماموران فعلی می‌توانند به ماموریت خود ادامه دهند و تنها می‌توان دیپلمات جدید برای عدم قطع روابط جابه جا شوند و سفیر تا شناسایی رسمی دولت مورد پذیرش قرا نمی‌گیرد.

بنظر می‌رسد که رسانه‌های معاند با داغ کردن موضوع واگذاری سفارت افغانستان به طالبان به دنبال به حاشیه بردن اهداف این سفر مهم به ایران بود. 

شایعه واگذاری سفارت افغانستان چه بود؟

اما با اظهارات مقامات ایران مبنی بر عدم واگذاری سفارت به طالبان و اعلام دیدار احمد مسعود و امیرخان متقی در تهران این هدف رسانه ها معاند برای به حاشیه بردن سفر وزیر خارجه طالبان شکست خورد.

سیاست ایران در افغانستان

ایران همواره اعلام کرده است که سیاست این کشور در افغانستان مشخص بوده و ضمن ارتباط با تمام طرف‌های افغان خواهان تشکیل دولت فراگیر است.  

در این راستا امیر عبدالهیان وزیر خارجه ایران در دیدار با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان که به تهران سفر کرده بود،  در خصوص تشکیل دولت فراگیر، ضرورت تامین شاخص‌های قابل قبول در این خصوص را مورد تأکید قرار داد.

پیش از این نیز تهران اعلام کرده است که ضمن برقراری ارتباط با طالبان، شناسایی این گروه در دستور کار نیست.  

سخنگوی وزارت خارجه ایران در این باره گفته که ما امروز در نقطه شناسایی طالبان قرار نداریم مولفه‌ها و مشخصه‌هایی که می‌تواند به دولت جدید در افغانستان بینجامد در این ملاقات و دیدارهای قبلی گفته شد و شناسایی چیزی است که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان باید آن را به دست بیاورد.

منبع: فارس