شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#وزارت بهداشت#تبریز#نماینده مردم

پزشکیان در سوال از وزیر بهداشت:

درآمد پزشکان متخصص کم است/ از پزشکان «تمام وقت» استفاده شود

درآمد پزشکان متخصص کم است/ از پزشکان «تمام وقت» استفاده شود

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: وزارت بهداشت باید از افراد تمام وقت استفاده کند زیرا افرادی که خارج از تعرفه از مردم پول می‌گیرند نمی‌توانند داخل سیستم به آنها خدمات ارائه دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود پزشکیان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۱ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال خود از وزیر بهداشت در خصوص عدم پایبندی به قانون برنامه و تعهد حین اخذ رای در بکارگیری نیروهای انسانی برای مدیریت دانشگاه‌های منتخب گفت: پیش از جلسه رأی اعتماد وزرای دولت گفتم کسانی که در بیمارستان یا کلینیک‌های خصوصی هستند نمی‌توانند سکاندار اداره یا سازمانی باشند که خدمت به محرومین جزو اولویت‌های آنها است. رهبر معظم انقلاب نیز در فرمایشات خود گفتند باید ساختاری درست کنیم که افراد در آن جز دغدغه درد و بیماری بیماران، دغدغه دیگری نداشته باشند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: افرادی که در کلینیک‌های بیمارستان‌های خصوصی چند صد میلیارد درآمد دارند و مبالغی خارج از تعرفه از بیماران دریافت می‌کنند نمی‌توانند دانشگاه‌های علوم پزشکی را اداره کنند و به پزشکان توصیه کنند که نباید در بیرون کار کنند. ما باید اول خودمان را اصلاح کنیم و در عمل نشان دهیم تا بتوانیم دیگران را در همین زمینه اقناع کنیم.

پزشکیان در ادامه اظهار داشت: اینکه مدام حرف از انقلاب و شهدا بزنیم و سپس به افراد غنی خدمات ارائه دهیم، درست نیست البته نمی‌گویم که به این افراد که جزء سرمایه‌های کشور هستند نباید خدمات ارائه داد اما قصد و هدف حاکمیت ارائه خدمات به محرومین است و انقلابی که ما برای آن خون دادیم چنین تأکید دارد بنابراین استفاده از افرادی که در بالا نام برده شد در سیستم نمی‌تواند موجب گره‌گشایی محرومین شود.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با اشاره به اینکه گفته شده افراد با این ویژگی‌ها وجود ندارند، گفت: آدم‌های خوب و با همین خصوصیات بسیار فراوان است، متأسفانه مشکل این است که وقتی منافع خودمان در خطر است می‌خواهیم از افرادی استفاده کنیم که منافع ما را به خطر نیندازند.

وی افزود: وزارت بهداشت باید از افرادی که می‌توانند تمام وقت در سیستم فعالیت کنند، استفاده کند چرا که افرادی که خارج از تعرفه از مردم پول می‌گیرند نمی‌توانند داخل سیستم به آنها خدمات ارائه دهند.

دولت اسلامی و انقلابی باید سر همان سفره‌ای بنشیند که برای مردم پهن کرده است

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: اگر آمار فعالیت این افراد در زمان مدیریت بخش‌های خصوصی را با تعهداتی که در بخش‌های دولتی داشتند مقایسه کنیم مشخص می‌شود که چه عملکردی داشته و عملکرد آنها قابل قیاس نیست. افرادی که در بخش‌های خصوصی می‌توانند برای یک عمل جراحی ۲۰ تا ۳۰ میلیون دریافت کنند، نمی‌توانند در محدوده مالی مشخصی این کارها را انجام دهند؛ این افراد نمی توانند از محرومین دفاع کنند.

وی یادآور شد: متأسفانه متخصصینی که در مناطق محروم و روستایی فعالیت می‌کنند ۸ تا ۱۰ میلیون تومان درآمد دارند اما برخی از پزشکان برای یک عمل در شهرها ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند. این افراد را چگونه می‌توان در سیستم دولتی به صورت شبانه‌روز فعالیت کنند و به مردم خدمات ارائه کنند؛ باور چنین چیزی قابل پذیرش نیست.

پزشکیان با اشاره به دستور حضرت علی (ع) به مالک گفت: حضرت علی (ع) به مالک گفت «خدا و مردم را یک طرف و خودت و قومت را طرف دیگر قرار بده و بین آنها انصاف کن، اگر غیر از این کار را انجام دهی ظلم کردی و خدا و بندگان خدا با تو دشمن خواهند شد.» ظلم است که حکومت و حاکمیت دو سفره پهن کرده است؛ یکی برای خود و یکی برای مردم. اگر دولت اسلامی و انقلابی است باید سر همان سفره‌ای بنشیند که برای مردم پهن کرده است. نمی‌شود با بیمه‌های تکمیلی و پزشکان آنچنانی قرارداد بسته شود و خدمات دریافت کنند اما وقتی به مردم می‌رسد بگویند پول نداریم.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی تصریح کرد: اگر مسلمان و معتقدیم و حضرت علی (ع) امام ما است، دولت، قوه قضائیه و مجلس از همان سفره‌هایی که برای مردم پهن کردیم خدمات دریافت کنند نه آن که مجلس یا قوه قضائیه و دولت با بیمارستان‌های خصوصی و افرادی که چندین برابر از مردم پول می‌گیرند قرارداد بندند بعد از مردم بخواهیم از پزشکان دولتی خدمات دریافت کنند یا از پزشکانی که در دولت کار می‌کنند ۳۰ درصد حقوقشان را به عنوان مالیات دریافت کنیم و بگوییم که این پزشکان حق ندارند حقوق نجومی دریافت کنند اما خودمان در سفره نجومی بگیران می‌نشینیم و خدمات دریافت می‌کنیم؛ این انصاف نیست.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته است برای اینکه بتوانیم به محرومین خدمات بیشتر ارائه کنیم باید تعداد پزشکان این منطقه را افزایش دهیم. این اقدام نیاز به انجام مقدماتی است، زمانی که وزیر بهداشت و درمان بودیم برای پزشکان مناطق محروم و روستایی ۶ میلیون حقوق در نظر گرفتم در صورتی که من وزیر در آن زمان دو میلیون تومان حقوق می‌گرفتم. متأسفانه بعد از ۱۵ سال پزشکان مناطق محروم و روستایی هنوز ۶ میلیون تومان حقوق می‌گیرند و من بالای ۳۰ میلیون تومان دریافت می‌کنم.

وی ادامه داد: هیچ پزشکی با این میزان حقوق در مناطق محروم و روستاها خدمت ‌رسانی نمی‌کند، متأسفانه برای اینکه فرزند عده‌ای پزشک شوند قانون می‌نویسیم اما این راهکار درستی نیست، ما اگر پزشکان را تأمین کنیم حتماً در مناطق محروم حاضر و خدمت رسانی می‌کنند. ما از شهید سلیمانی حرف می‌زنیم اما همانند وی عمل نمی‌کنیم، شهید سلیمانی تا آخر به تعهدات خود پایبند بود اما ما وقتی در دانشگاه استاد شدیم و فهمیدیم که می‌توانیم درآمد کسب کنیم، از امکانات حسن استفاده یا سوء استفاده کردیم و کلینیک‌های تخصصی خصوصی راه‌اندازی کردیم.

پزشکیان گفت: اگر ما به فکر خون شهدا و محرومین هستیم چرا تا پایان سر این عهد و پیمان خود باقی نماندیم و چرا شبانه روز برای محرومین کار نمی کنیم. متأسفانه با قوانین مجلس، پزشکان را ترغیب می‌کنیم که بیرون از سیستم دولتی کار کنند، وزارت بهداشت بداند کسانی که در بیرون از سیستم دولتی فعالیت می‌کنند یا در بخش‌های خصوصی سهام دارند نمی‌توانند در دانشگاه علوم پزشکی رسم انسانیت و حمایت و ارائه خدمات به فقرا و محرومین را آموزش دهند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه مدیران باید به صورت تمام وقت در سیستم دولتی و دانشگاه‌ها یا بخش خصوصی فعالیت کنند، گفت: زمانی که من وزیر بودم اجازه فعالیت بیرون از سیستم دولتی را به مدیران دانشگاه‌ها ندادم اما از طرف دیگر مدیران و اعضای هیأت علمی را تأمین کردم.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی در ادامه افزود: من در انتخابات ریاست جمهوری به آقای رئیسی رأی ندادم اما با تمام وجود می‌خواهم که آقای رئیسی موفق شود و بتواند پاسخ مشکلات مردم را با عدالت دهد. متأسفانه در دانشگاه دندانپزشکی دانشگاه تهران بالاجبار گفتند که ۱۲ نفر از اعضای هیأت علمی باید بازنشسته شوند چرا با نگاه سیاسی درباره همه چیز تصمیم‌گیری می‌شود. ارائه خدمت به مردم چپ و راست نمی‌شناسد. هر کس که شعار می‌دهد باید در میدان عمل هم به مردم خدمت کند.

وی در ادامه تأکید کرد: وزیر بهداشت باید در تصمیم‌های خود تجدیدنظر کند و به تسویه حساب‌های سیاسی خود در دانشگاه پایان دهد. ما باید کاری کنیم که مردمی راضی از بیمارستان‌های دولتی بیرون بیایند. در این صورت انقلاب و کشور حفظ می‌شود اما اگر مردم از کشور و مدیریت آن ناراضی باشند، زدن هر حرف و شعاری بی‌فایده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه آقای عین‌اللهی نباید اقداماتی که انجام داده را توجیه کند، افزود: ما در مجلس و قانونگذاری نیز باید به این موضوع توجه داشته باشیم. قصد استیضاح یا دادن کارت زرد به وزیر را ندارم لذا از آقای عین‌اللهی می‌خواهم که نسبت به اصلاح وضعیت اقدام کند چرا که آینده بهداشت و درمان با این وضعیت نگران کننده است. ما در زمان وزارت هیچ مدیر و نیروی انسانی که بیرون کار کند را استخدام نکردیم اما الان افرادی وارد سیستم شدند که بیرون و در بخش‌های خصوصی کار می‌کنند لذا اگر این وضعیت تکرار شود مجبور به پیگیری خواهیم شد.