شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##تعیین#عیدی#بازنشستگان#هاله‌ای#ابهام

تعیین عیدی بازنشستگان در هاله‌ای از ابهام

رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تهران درباره میزان عیدی بازنشستگان توضیحاتی ارائه کرد.

علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تهران، گفت: هنوز برای تعیین تکلیف رقم عیدی بازنشستگان هیچ اقدامی انجام نشده است و تلاش می‌شود میزان عیدی بازنشستگان به یک ماه حقوق برسد.

به گفته رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران همسان‌سازی حقوق بازنشستگان طی دو مرحله اجرا شده است اما کانون بازنشستگان در جریان است که حداقل بگیران تامین اجتماعی هنوز مستمری کمی را دریافت می‌کنند و مطالبتشان را نادیده نمی‌گیرد.

حداقل حقوق بازنشستگان

وی افزود: حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل باید بین ۱۰ میلیون تا ۱۱ میلیون تومان باشد تا بتوانند زندگیشان با شرایط فعلی اقتصادی، گرانی مسکن و... تامین کنند اما یک حداقل بگیر تامین اجتماعی با ۳۰ سال سابقه درحال‌حاضر ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و با ۳۵ سال سابقه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند و این شکافی است که طی سال‌های گذشته ایجاد شده است.

افزایش دو ساله سن بازنشستگی شدنی نیست

همچنین دهقان کیا چندی پیش گفته بود: از سویی دیگر دولت ۴۵۰هزار میلیارد تومان به ما بدهکار است و اصلا واکنشی نشان نمی‌دهد. با این وضعیت ماهانه بین ۵ تا ۶هزار میلیارد تومان کسری داریم که برای بودجه ۱۴۰۱ ممکن است این رقم به ماهانه ۱۱هزار میلیارد تومان برسد. دولت بایستی به جای پولی که به سازمان بدهکار است، شرکت‌های سودده خود را واگذار کند. زیرا ما متناسب‌سازی انجام دادیم که منابع پایدار ندارد. بهتر است به ما شرکت‌ها سودده را بدهند که از این طریق کسری خود را جبران کنیم. اول باید منابع ما را بازگردانند و بعد خودمان ببینیم اگر منابع و مصارف نمی‌خواند، اصلاحات را انجام دهیم و به صورت لایجه و طرح به مجلس دهیم و موضوع را حل و فصل کنیم. مادامی که دست دولت در جیب تامین اجتماعی است، شرکای اجتماعی امکان ندارد با طرح‌های پارامتریک مثل افزایش سن بازنشستگی و... موافقت کنند.

حل مشکل صندوق‌های بازنشستگی در گرو چیست؟

بابایی، نائب رئیس کمیسیون اجتماعی نیز گفته بود: یکی از مسائل مهم در بودجه که با مخالفت کمیسیون اجتماعی مواجه شد، بحث افزایش دو ساله سن بازنشستگی بود که به اعتقاد اعضای کمیسیون اجتماعی نه با برنامه ششم توسعه همخوانی داشت و نه اینکه امکان پیگیری آن در قالب بودجه ۱۴۰۱ ممکن بود. به اعتقاد اعضای کمیسیون، دولت اگر قصد دارد، تغییری در قانون بازنشستگی کشور ایجاد کند باید آن را در قالب یک لایحه مجزا ارائه کند تا مجلس در خصوص آن تصمیم گیری کند.

او افزود: با توجه به اینکه قانون بازنشستگی کشوری یک قانون دائمی است، نمی‌توان آن را از طریق یک لایحه مالی سالانه نقض کرد یا تغییر داد. بر این اساس کمیسیون اجتماعی بعد از بحث و تبادل نظرهای فراوان با این موضوع مخالفت کرد.

بابایی در پاسخ به این پرسش که برخی اعلام می‌کنند دولت برای حل مشکلاتی که در زمینه کمبود نیروی انسانی در دستگاه‌ها یا معضلات صندوق‌های بازنشستگی، اقدام به افزایش سن بازنشستگی کرده‌است، گفت: برای حل مشکل صندوق‌های بازنشستگی باید راهکارهایی اندیشیده شود که این صندوق‌ها به سمت ایجاد درآمدهای پایدار حرکت کنند. برای معضل نیروی انسانی نیز دوت باید لایحه جامع استخدام کارکنان دولت را ارائه کند. معتقدم تغییر در افزایش سن بازنشستگی کمکی به حل مشکلات صندوق‌ها نخواهد کرد.

منبع: اقتصادآنلاین