"منصور براتی"، کارشناس مسائل بین الملل و پژوهشگر اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنکار خبرگزاری برنا گفت: همه مقامات اسرائیل؛ از دولت نتانیاهو تا دولت بنت بر عدم توافق در مذاکرات وین تاکید دارند، اما وقتی به ساختار دولت اسرائیل نگاه می‌کنیم، اختلافات زیادی در درون آن وجود دارد و در حوزه مسائل سیاسی گرایش‌های سیاسی متفاوتی را دارند. حتی در موضوع شهرک‌سازی‌ها که یکی از سیاست‌های دولتهای مختلف اسرائیل در 40-50 سال گذشته بوده است الان نظرات بسیار متفاوت است؛ چپ ها و حزب عرب مخالف هستند و احزاب میانه خیلی موافق نیستند ولی احزاب به شدت موافق هستند و روی آن تاکید می کنند می خواهند اجرا کنند.

وی ادامه داد: در مورد مذاکرات وین،  بخشی از هیات حاکمه جدید اسرائیل برای برجام مزایایی بر می‌شمارد مثلا برجام یک سری تاثیرات محدودکننده هم روی برنامه هسته ای ایران داشته، این بخش و تعهداتی که ایران پذیرفته است را استقبال می‌کنند و در واقع می‌گویند که یکی از خوبی‌های برجام این بوده است که توانسته‌اند اطلاعاتی از برنامه هسته‌ای ایران را کسب کنند و اطلاعاتی که اسرائیل نیاز دارد برای تکمیل اشراف اطلاعاتی خود، با اجرایی شدن برجام دسترسی به آن امکانپذیر‌تر است تا زمانی که یک چنین توافقی وجود نداشته باشد.  

براتی با اشاره به چند دستگی در رژیم صهیونیستی نسبت به مذاکرات وین خاطرنشان کرد: دو حزب راست گرا در اسرائیل، بیشتر روی آن مزایایی که ایران قرار است از طریق برجام دریافت کند مثل رفع تحریم‌های اقتصادی و کنار رفتن آن موضوع قطعنامه‌های شورای امنیت یا آن چیزی که ما در برجام از بندهای غروب آفتاب یاد می‌کنیم، تاکید می‌کنند و می گویند که این مهم‌ترین بخش مذاکرات است و با توجه به امتیازاتی که به ایران داده می‌شود، بنابراین برجام توافق بدی است و اگر جهان می‌خواهد با ایران مذاکره کند و توافقی را منعقد کند باید در سایر حوزه‌ها مذاکره و برنامه موشکی و سیاست منطقه‌ای ایران را یک جا حل و فصل کند و خطراتی که ایران برای اسرائیل دارد را یک جا با یک توافق جامع جلوی آن را بگیرند.

این پژوهشگر اسرائیل ادامه داد:  نخبگان اسرائیلی می‌خواهند محدودیت‌هایی که برای ایران در یک توافق اعمال می‌شود همیشگی باشد و موقت نباشد چرا که در برجام موقت است. از سپتامبر 2020 یعنی دو سال پیش تحریم تسلیحاتی ایران به پایان رسید تا سال 2031 یکسری از محدودیت‌ها برای همیشه به پایان می‌رسد و راستگرایان اسرائیلی معتقدند این محدودیت‌ها باید همیشگی باشد.

وی گفت: جریان میانه که در حال حاضر وزارتخانههای دفاع و وزارت خارجه را در اختیار دارند، نظرات معتدلی در مورد برجام دارند و در حالی که روی مزایای برجام تاکید دارند، به مضرات امنیتی آن هم اشاره می‌کنند و در مجموع اسرائیل می‌تواند با توافق هسته ای کنار بیاید. در جریان چپ هم دو حزب چپ و یک حزب عربی با توافق در برجام موافق هستند و نظرشان بر این است که برجام اتفاق مثبتی است. 

این پژوهشگر اسرئیل در ادامه با اشاره به اختلافات میان ایالات متحده و اسرائیل  گفت:  دریکی دو ماه گذشته سفر رابرت مالی که یکی از اصلی‌ترین مذاکره کنندگان آمریکا در مذاکرات برجام است به سرزمین اشغالی را داشتیم که در نهایت دیدار او با بنت انجام نشد و این موضوع نشان از اختلافاتی است که میان رژیم صهیونیستی و آمریکا بوجود آمده است.

براتی در پایان گفت: دولت بایدن خواستار احیای برجام است و اسرائیل می‌خواهد توافق وجود داشته باشد اما هیچ مزایایی به ایران داده نشود و بسیاری از محدودیت ها را به ایران تحمیل کند اما می‌دانند همچین چیزی به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. اسرائیل واهمه دارد که شرکت‌های خارجی رو به سوی ایران بیاورند و ایران از نظر اقتصادی به جوامع بین‌المللی برگردد چرا که رژیم صهیونیستی معتقد است بخش مهمی از این سرمایه پس از در گردش افتادن در جهان برای ضربه زدن به منافع اسرائیل هزینه می‌شود و به حزب‌الله، حماس و گروه‌های مقاومت با این جریان مالی کمک خواهد شد،  برای همین اسرائیلی ها سعی می کنند برای احیای برجام جلوی شرکتهای مختلف جهان را از حرکت به سمت ایران و سرمایه گذاری در ایران بگیرند.

انتهای پیام/