شهر خبر

اطلاعات دارویی| آسپیرین؛ موارد استفاده، عوارض جانبی

اطلاعات دارویی| آسپیرین؛ موارد استفاده، عوارض جانبی

آسپرین یا استیل سالیسیلیک اسید یکی از مطرح‌ترین داروهایی است که در بین مردم مصرف می‌شود

به گزارش بهداشت نیوز، آسپیرین  که یکی از اولین داروهای کشف شده توسط بشر است در اصل یک داروی ضد التهابی غیر استروییدی برای تسکین دردهای خفیف و تب است. همچنین مردم از آن به عنوان یک ضد التهاب یا رقیق کننده خون استفاده می‌کنند. آسپرین دارای سالیسیلات است. سالیسیلات ترکیبی است که در گیاهانی مانند درخت بید وجود دارد. سابقه استفاده از این ترکیب به چهارصد سال قبل بازمی‌گردد. بقراط از پوست درخت بید برای تسکین درد و تب استفاده می کرد و هنوزهم برخی مردم از پوست درخت بید به عنوان مسکن برای سردرد و دردهای خفیف استفاده می‌کنند.

موارد استفاده 

آسپرین موارد استفاده بسیاری دارد و از پراستفاده ترین و متداول ترین داروها در جهان است. کاربرد های روزانه آسپرین شامل کاهش دردهای خفیف، دردهای عادت ماهیانه، کاهش درد دندان، کاهش تورم مانند ورم مفاصل، بهبود آرتروز، درد عضلانی و کاهش تب می‌باشد. این دارو می تواند در مدت زمان سه الی چهار ساعت درد را مهار کند زیرا از طریق روده کوچک هضم می‌شود. برای دردهای شدید پزشک ممکن است در کنار آسپرین مسکن های مخدر دیگری را نیز تجویز کند. مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین می تواند حمله قلبی را در گروه های پرخطر کاهش دهد. همچنین پزشکان ممکن است بلافاصله پس از حمله قلبی آسپرین تجویز کنند تا از لخته شدن بیشتر و مرگ بافت قلب جلوگیری کنند. عموماّ پزشکان برای بیمارانی با میزان کلسترول بالا، فشار خون بالا، بیماران دیابتی و آن هایی که شواهدی از خون رسانی ضعیف به مغز را دارند آسپرین تجویز می‌کنند. همچنین آسپرین می تواند خطر ابتلا به سرطان مری، سرطان معده، سرطان پروستات را کاهش دهد. 

عوارض جانبی

متداول ترین عوارض جانبی آسپرین به شرح زیر است:

    تحریک معده یا روده
    سوء هاضمه
    حالت تهوع
    سرگیجه
    اختلالات شنوایی
    تیرگی مدفوع

عوارض کمتر شایع

    استفراغ
    التهاب معده
    خونریزی معده
    کبودی
    تشدید علایم آسم

آسپرین همچنین می‌تواند عوارض جانبی بسیار جدی مانند خونریزی در مغز یا معده یا نارسایی کلیه به دنبال داشته باشد. یک عارضه جانبی نادر، سکته هموراژیک است.

همچنین شایان ذکر است که مصرف آسپرین در دوز بالا می تواند منجر به تشنج یا ضعف شنوایی شود.

گفتنی است؛ در صورت مصرف دوز بالای اسپرین به صورت نااگاهانه، توصیه می‌شود به اورژانس مراجعه کنید و همواره برای مصرف آسپرین و هر داروی دیگری باید با پزشک متخصص مشورت شود.

آیا آسپرین برای کودکان ایمن است؟

پزشکان معمولا مصرف آسپرین را برای افراد زیر هجده سال توصیه نمی‌کنند. این به این دلیل است که می تواند خطر یک بیماری جدی به نام سندرم ری را افزایش دهد. سندرم ری می‌تواند پس از یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا آبله مرغان نمایان شود. سندرم ری می‌تواند به آسیب مغزی همیشگی یا مرگ منجرشود.

با این حال بعد از برخی بیماری‌ها یا برای جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون پس از جراحی قلب، پزشک ممکن است برای کودک تحت درمان آسپرین تجویز کند. معمولا پزشکان برای کودکان به جای آسپرین، استامینوفن یا ایبوپروفن را در دوزهای مناسب تجویز می‌کنند.

تداخلات دارویی 

آسپرین می‌تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

مسکن های ضد التهابی : این نوع داروها به همراه آسپرین می تواند منجر به خطرخونریزی معده شود. از این داروها به عنوان مثال می‌توان به دیکلوفناک، ایبوپروفن و ناپروکسن اشاره کرد.

داروهای ضد افسردگی : مصرف همزمان آسپرین با داروهایی همچون فلوکستین، سیتالوپرام، ونلافکسین، پاروکستین و سرترالین به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و می‌تواند با عواقب زیادی همراه باشد.

وارفارین : آسپرین در ترکیب با این رقیق کننده خون می‌تواند اثرات ضد انعقادی دارو را کاهش داده و خطر خونریزی را افزایش دهد. با این حال این ترکیب در شرایطی ممکن است مفید باشد.

متوترکسات : این دارو که در درمان سرطان و برخی بیماری های خود ایمنی استفاده می‌شود، در ترکیب با آسپرین می تواند حذف دارو را سخت تر کند و باعث به وجود آمدن میزان زیاد و خطرناکی از متوترکسات در بدن می شود.

 
احتیاط ها

افرادی که دارای شرایط زیر هستند باید در مصرف آسپرین احتیاط کنند و فقط در صورت توصیه پزشک این کار را انجام دهند.

    اختلالات خونی مانند بیماری هموفیلی
    آلرژی به آسپرین
    آلرژی به داروهای ضد التهابی
    فشار خون بالایی که کنترل نشده
    بیماری آسم
    زخم معده
    بیماری کبدی یا کلیوی

در دوران بارداری یا شیردهی نیز پزشکان مصرف دوز بالای آسپرین را توصیه نمی‌کنند زیرا قرص آسپرین برای جنین ایجاد خطر می‌کند.

همچنین پزشکان در هنگام سکته مغزی نیز آسپرین تجویز نمی‌کنند، زیرا همه سکته ها به دلیل لخته خون ایجاد نمی‌شوند. در برخی موارد آسپرین ممکن است حال بیمار را وخیم تر کند.

بیمارانی که برای عمل جراحی آماده می‌شوند نیز باید در صورت سابقه استفاده منظم از این دارو، پزشک خود را در جریان بگذارند.

منبع: دکتردکتر