شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#پوشش
حجم ویدیو: 8.20M | مدت زمان ویدیو: 00:04:08 دانلود ویدیو

چکیده| حسین موسویان، دیپلمات پیشین، در گفت‌وگوی ویدئویی با اعتماد:

مسائل هسته‌ای برای اسرائیل و عربستان یک ابزار، پوشش و بهانه است

زمانی که در دوره اوباما ایران و ۱+۵ در حال مذاکره برای رسیدن به توافق بودند، عربستان، امارات و اسرائیل تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا این توافق حاصل نشود/ جان کری به صراحت اعلام کرد که ما در هر دوره‌ای از مذاکرات شاهد درخواست عربستان، امارات، مصر و اسرائیل برای حمله آمریکا به ایران بودیم

حسین موسویان، دیپلمات پیشین، گفت: در سیاست واقعی عربستان و امارات هیچ تغییری ایجاد نشده است. زمانی که در دوره اوباما ایران و 1+5 در حال مذاکره برای رسیدن به توافق بودند، عربستان، امارات و اسراییل تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا این توافق حاصل نشود.

اعتمادآنلاین|

حسین موسویان، دیپلمات پیشین، در گفت‌وگوی ویدئویی با اعتماد گفت: در سیاست واقعی عربستان و امارات هیچ تغییری ایجاد نشده است. زمانی که در دوره اوباما ایران و 1+5 در حال مذاکره برای رسیدن به توافق بودند، عربستان، امارات و اسراییل تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا این توافق حاصل نشود. پس از آن دوره هم جان کری به صراحت اعلام کرد که ما در هر دوره‌ای از مذاکرات شاهد درخواست عربستان، امارات، مصر و اسراییل برای حمله آمریکا به ایران بودیم.

بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

*آیا ما شاهد تغییر رویکرد سعودی در این زمینه هستیم و احیای برجام را به نفع خود می‌داند؟ 

در سیاست واقعی عربستان و امارات هیچ تغییری ایجاد نشده است. زمانی که در دوره اوباما ایران و 1+5 در حال مذاکره برای رسیدن به توافق بودند، عربستان، امارات و اسراییل تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا این توافق حاصل نشود. پس از آن دوره هم جان کری به صراحت اعلام کرد که ما در هر دوره‌ای از مذاکرات شاهد درخواست عربستان، امارات، مصر و اسراییل برای حمله آمریکا به ایران بودیم. اسناد ویکی‌لیکس هم در این باره منتشر شده و موید این مطلب است. این تاریخ را نمی‌توان کتمان کرد. 

پس از پایان دوره اوباما و روی کار آمدن ترامپ، اسراییل، عربستان و امارات با تمام قدرت سراغ نئوکان‌های آمریکا رفتند. بنیامین نتانیاهو فکر کرد که کاخ سفید را به اشغال خود درآورده که البته این کار را هم کرده بود. در نتیجه این اقدام‌ها برجام پاره شد، تحریم‌های فرابرجامی بر ایران اعمال شد، سپاه به عنوان سازمان تروریستی شناسایی شد و دولت وقت آمریکا علیه رهبری و سران قوا و وزیر خارجه تحریم وضع کرد. الان که جو بایدن به دنبال بازگشت به برجام است، این بازیگران (اسراییل، عربستان و امارات) برای حفظ ظاهر مجبور به تسلیم شدن هستند اما این تسلیم قلبی نیست و با نهایت اکراه است و در پشت پرده به تخریب ادامه می‌دهند. همین الان هم اسراییلی‌ها و سعودی‌ها مطالبه‌های خود را تکرار می‌کنند: از اصرار بر تمدید زمان برجام تا تعطیل شدن غنی‌سازی در ایران و اشاره به مذاکره درباره سیاست‌های منطقه‌ای ایران. آنها همین حالا هم بازی سابق را تکرار می‌کنند اما مقداری از جیغ و داد اعراب کاسته شده و البته اسرائیلی‌ها این هیاهوی علنی را حفظ کرده‌اند. اعراب هم پشت پرده کار خود را کرده و لحظه‌شماری می‌کنند که مذاکرات وین به نتیجه نرسد. بنابراین سیاست آنها به قوت خود باقی است. اما دلیل این مخالفت‌ها چیست؟ نخست آنکه آنها متوجه شده‌اند که آمریکا به تدریج در حال خروج از منطقه است و تا زمانی که تنش بین ایران و عربستان و ایران و کشورهای عربی به قوت خود باقی مانده و مساله فلسطین حل نشده باشد، می‌توانند حضور آمریکا را در منطقه حفظ کنند، چراکه آمریکا می‌گوید اسرائیل اولویت نخست منطقه‌ای من است و در مرحله بعد من باید از متحدان منطقه‌ای خود حمایت کنم. 

بنابراین ما باید بدانیم که مسائل هسته‌ای برای اسرائیل و عربستان یک ابزار، پوشش و بهانه است و آنها هم می‌دانند که ما بمب هسته‌ای نمی‌سازیم اگر می‌دانستند که ما بمب هسته‌ای می‌سازیم شرایط فرق می‌کرد. آنها می‌دانند که ما به‌رغم انباشت مواد غنی شده 20 یا 60 درصد، نهایتا بمب هسته‌ای نمی‌سازیم. پس چه چیزی کم هزینه‌تر از اینکه به بهانه بمب هسته‌ای بگویند موجودیت اسرائیل در خطر است و ایرانی که الان این موشک‌ها در در اختیار دارد، وای به وقتی که بمب هسته‌ای داشته باشد. کشورهای دیگر از عربستان تا رژیم اسرائیل را نابود می‌کند. بنابراین ما باید بدانیم که مساله عربستان و اسرائیل بمب هسته‌ای نیست و مسائل را ریشه‌ای‌تر و استرات‍ژی خود را ریشه‌ای‌تر تعریف کنیم. 

**مشروح این گفت‌وگو را اینجا ببینیم و بخوانیم.