شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران

تقدیر از خانواده علامه حسن زاده آملی در دانشگاه تهران


تقدیر از خانواده علامه حسن زاده آملی در دانشگاه تهران

اختتامیه چهارمین همایش «دانشگاه اخلاق‌مدار» و بزرگداشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم،  آئین اختتامیه چهارمین همایش «دانشگاه اخلاق‌مدار» و بزرگداشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی، با حضور رئیس دانشگاه تهران، غلامعلی حداد عادل مشاورعالی مقام معظم رهبری،  سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین کرمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران و  محمدباقر لاریجانی از شاگردان آیت‌الله حسن‌زاده آملی در تالار امیرکبیر دانشگاه تهران برگزار شد.

 مقیمی: اخلاق‌مداری و حکمرانی اخلاقی را در سازمان‌ها نهادینه کنیم

سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در این مراسم گفت: دانشگاه اخلاق‌مدار در سیاست‌ها و راهبردهای کلان دانشگاه تهران در دوره مدیریت جدید در شعار «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی» دیده می‌شود و در تک تک عناصر این شعار، نشانه‌ای از اخلاق‌مداری وجود دارد.

رئیس دانشگاه تهران، اجرای مفهوم دانشگاه اخلاق‌مدار در دانشگاه کارآفرین را مستلزم طراحی راهکار عملیاتی مرتبط دانست و خاطرنشان کرد: سه مؤلفه عقلانیت، معنویت و عمل‌گرایی به عنوان مؤلفه‌های مورد توجه در مفهوم جهاد علمی، مطرح هستند.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با بیان اینکه در سطح‌بندی اخلاق در سازمان‌ها و دانشگاه‌ها به سه سطح مختلف پیش‌قراردادی، قراردادی و فراقراردادی می‌رسیم، گفت: در سطح اول و دوم، نوع نگاه به اخلاق تاکتیکی است و برای رسین به اهداف سازمان صروری است. اما در سطح سوم، نوع نگاه نه بر اساس تأمین منفعت اقتصادی، بلکه به عنوان جزئی از نهاد رفتاری ما توجه می‌شود.

 مقیمی افزود: توجه به اخلاق حرفه‌ای برای شروع کار خوب است، اما باید فراتر از اخلاق حرفه‌ای عمل کنیم. اخلاق حرفه‌ای نیازمند استانداردهای رفتاری قانونی است اما بر اساس آموزه‌های دینی ما رفتار اخلاقی، ذاتی و ارادی است که رفتار ارادی بر ذاتی اولویت دارد.

وی با بیان اینکه اخلاق ارادی نوعی تمرین و ممارست برای فرما‌ن بردن از خداوند است، خاطرنشان کرد: نقطه کمال ما اخلاق حرفه‌ای و سازمانی نیست و ما باید برای فراتر رفتن از این سطح، کدهای اخلاقی را در حوزه‌های مختلف آموزش، فنی و حرفه‌ای و سازمانی نهادینه کنیم و از اخلاق تاکتیکی فاصله بگیریم.

رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگر سخنانش یادآور شد: به رغم تلاش در زمینه اخلاق، جایگاه خوبی در این زمینه نداریم و در جهت نهادینه‌کردن اخلاق تلاش لازم را نداشته‌ایم.

مقیمی اظهار کرد: ما دارای مبناهای فکری و عقیدتی غنی هستیم که باید بحث اخلاق‌مداری و حکمرانی اخلاقی را در سازمان‌ها نهادینه کنیم.

رئیس دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد در همایش بعدی دانشگاه اخلاق‌مدار، درباره کدهای اخلاقی در دانشگاه بیشتر تأمل شود.

مقیمی در ابتدای چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار که با بزرگداشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی برگزار شد، به تجلیل مقام ایشان پرداخت.

حدادعادل: بارزترین جلوه اخلاق در دانشگاه، رابطه استاد و دانشجو است

 غلامعلی حداد عادل، مشاور عالی مقام معظم رهبری نیز با اشاره به اهمیت مسأله اخلاق در دانشگاه، گفت: یکی از آثار و ثمره‌های وحدت حوزه و دانشگاه، حضور اخلاق در دانشگاه و بارزترین جلوه اخلاق در دانشگاه، رابطه استاد و دانشجو است.

 پس از سخنان دکتر حداد عادل، کتاب «سرباز مکتب» نوشته سید رضا نقوی نویسنده پاکستانی با حضور وی رونمایی شد.

 

 دانشگاه اخلاق‌مدار نسبت به جامعه تعهد دارد

 سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری نیز در آئین اختتامیه این همایش، با تاکید بر اینکه «نگاه ما به اخلاق، ابزاری و برای بهره‌برداری دنیوی نیست» گفت: در نظام سرمایه‌داری، آداب و رفتارهایی به کارکنان می‌آموزند که اخلاق نامیده می‌شود اما نگاه آن صرفاً بر اساس منفعت شخصی و سازمانی است.

استاد دانشگاه تهران افزود: در بحث اخلاق در دانشگاه، عناصر علمی و اعضای هیأت علمی، مدیران و مسئولان دانشگاه و کارشناسان مورد توجه قرار می‌گیرند. استادان الگوی علمی و عملی برای دانشجویان هستند و صرف انتقال علم و معلومات کافی نیست.

 حسینی با بیان اینکه «در کنار آموزش علم، آموزش اخلاق هم ضروری است.» اظهار کرد: دانشگاه اخلاق‌مدار نسبت به جامعه تعهد دارد. دانشگاه باید در حل مسائل مبتلابه کشور نقش اساسی داشته باشد و گره‌گشایی کند.

محمدباقر لاریجانی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم با موضوع بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی سخنانی ایراد کرد و گفت: شخصیت آیت‌الله حسن‌زاده آملی در حال شناخته شدن است، چراکه ایشان انسان گوشه‌گیر و اهل تدریس و تحقیق بودند. بحث‌ها و مطالب ایشان مباحث نظری نبود و به آنچه می‌گفت عمل می‌کرد و حرفی نمی‌زد که به آن اعتقاد نداشت.

وی افزود: جامعیت وسیع آیت‌الله حسن‌زاده آملی در رشته‌های مختلف علوم به صورت دایره‌المعارفی و سطحی نبود و در بسیاری از جمله فلسفه و عرفان، هیئت قدیم و طب قدیم، تألیف و تقریر داشته است. آیت‌الله آملی در طب قدیم، قانون را تدریس می‌کرد و در برابر پیشرفت علوم جدید موضع نمی‌گرفت. شاید بتوان گفت تعداد 2000 جلد کتاب و همین تعداد رساله از ایشان باقی مانده است.

لاریجانی ادامه داد: آیت‌الله حسن‌زاده آملی، انسانی درون‌گرا بود و درباره خودش کار می‌کرد و معتقد بود اگر انسان رشد نکند و ارتقا پیدا نکند، بسیاری از یافته‌ها را نمی‌تواند تبیین کند. همچنین اعتقاد داشتند با سطحی‌نگری و عدم رشد نفسانی نمی‌توان پیش رفت. ایشان می‌تواند برای استادان و دانشجویان با جامعیت علمی و روش عملکردی الگو و در بسیاری مسائل راهگشا باشد.

 تقدیر از خانواده آیت‌الله حسن‌زاده آملی، بخش دیگری از این مراسم بود که با حضور رئیس دانشگاه تهران، معاون پارلمانی رئیس جمهور و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران انجام شد.

 جعفر گل‌محمدی، دبیر کمیته علمی چهارمین همایش «دانشگاه اخلاق‌مدار» گزارشی از عملکرد کمیته علمی همایش ارائه کرد و گفت: اهمیت اخلاق در زندگی بشر ناظر به سلوک فردی افراد نیست بلکه ناظر به سطح اخلاقی در سطح حکومت و نظام است.

وی فلسفه چیستی این همایش را ایجاد مطالبه‌گری عمومی و ایجاد اخلاق در تراز تمدن نوین اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: با اخلاقی شدن دانشگاه، جامعه اخلاقی می‌شود و اخلاقی شدن مسئولان نیز از مسیر دانشگاه می‌گذرد.

دبیر علمی چهارمین همایش «دانشگاه اخلاق‌مدار» در پایان گفت: در این همایش، چند موضوع شامل طراحی الگوی اخلاق‌مدار و تعیین شاخص‌های آن، ارائه راهکار برای تحقق اصول و شناسایی موانع و چالش‌ها و تبیین وظایف و مسئولیت‌ها را پیگیری می‌کنیم.

انتهای پیام/