شهرخبر

پژوهشگران دانمارکی نشان دادند

واکسن آنفلوانزا تاثیری بر جلوگیری از کووید-۱۹ ندارد

واکسن آنفلوانزا تاثیری بر جلوگیری از کووید-۱۹ ندارد

پژوهشگران دانمارکی در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که واکسن آنفلوآنزا تاثیری بر جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ ندارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوز مدیکال نت، تلاش گسترده‌ای برای یافتن اقدامات پیشگیرانه و درمان‌های موثر بیماری کووید-۱۹ انجام شده است. این موضوع مطرح شده که واکسیناسیون آنفلوانزا ممکن است محافظتی را در برابر "کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲"(SARS-CoV-۲) ایجاد کند و یک اقدام پیشگیرانه در برابر کووید-۱۹ باشد. واکنش‌های ایمنی میزبان نسبت به هر دو ویروس، از این نظریه پشتیبانی می‌کند. با وجود این، نگرانی‌هایی در مورد تعامل میان واکسیناسیون آنفلوانزا و خطر ابتلا به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ وجود دارد.

یک پژوهش جدید به بررسی این موضوع پرداخته است که آیا واکسن آنفلوانزا، خطر ابتلا به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ و نتایج بالینی کووید-۱۹ را تغییر می‌دهد یا خیر. در این پژوهش، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی دانمارک مورد بررسی قرار گرفتند و واکسن آنفلوانزا به آنها ارائه شد.

در این مطالعه منسجم، بررسی مکرری روی پادتن‌های مقابله‌کننده با کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ در میان کارکنان مراقبت‌های بهداشتی دانمارک در بیمارستان‌ها و مراکز تخصصی مراقبت‌های بهداشتی صورت گرفت که تعداد آنها در مجموع به ۶۰ هزار و ۶۸۱ نفر می‌رسید. بررسی پادتن‌ها، سه بار طی سال ۲۰۲۰ انجام شد.

از میان شرکت‌کنندگان، ۴۸ هزار و ۷۰۹ نفر پرسشنامه‌ای را تکمیل کردند و اطلاعات مربوط به واکسیناسیون آنفلوانزا برای ۴۶ هزار و ۱۱۲ شرکت‌کننده در دسترس بود. علاوه بر این، اطلاعات مربوط به واکسیناسیون آنفلوانزا و وضعیت پادتن مقابله‌کننده با کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ برای ۳۴ هزار و ۳۶۶ و ۳۵ هزار و ۱۶۸ شرکت‌کننده بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ و ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ در دسترس قرار داشت. در میان این شرکت‌کنندگان، ۳۳۷۹ نفر سابقه بیماری دارای نشانه یا بستری شدن در بیمارستان را داشتند.

نتایج این پژوهش نشان داد که شرکت‌کنندگان واکسینه‌ شده در برابر آنفلوانزا، مسن‌تر و تحصیل‌کرده‌تر بودند و چندابتلایی بیشتری نسبت به شرکت‌کنندگان واکسینه‌نشده داشتند. نسبت خطر کووید-۱۹ علامت‌دار برای افراد واکسینه‌شده در مقایسه با افراد واکسینه‌ نشده طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ و ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ به ترتیب ۱/۰۳ و ۱/۰۲ بود. نسبت تولید پادتن علیه کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ در شرکت‌کنندگانی که علیه ویروس آنفلوانزا واکسینه‌شده بودند، در مقایسه با شرکت‌کنندگان واکسینه‌نشده در همان دوره‌ها، ۱/۰۱ و ۰/۹۳ بود. مقایسه افراد واکسینه‌شده در برابر آنفلوانزا با افراد واکسینه‌نشده طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ و ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ نشان داد که شانس بستری شدن در بیمارستان به ترتیب ۰/۹۱ و ۰/۸۹ است.

یافته‌های این پژوهش نشان داد که واکسیناسیون علیه آنفلوانزا، خطر بستری شدن در بیمارستان یا نشانه‌های کووید-۱۹ را تغییر نمی‌دهد و همچنین، تغییری در خطر ابتلا به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ ایجاد نمی‌کند.

نتایج این پژوهش با نتایج به دست آمده از پژوهش‌های پیشین که با استفاده از سواب یا به واسطه سرم‌شناسی انجام شده‌اند، مطابقت دارند. مقایسه افراد واکسینه‌شده با افراد واکسینه‌نشده برای نخستین بار در این پژوهش انجام شده است.

محدودیت قابل توجه پژوهش این است که اطلاعات مربوط به شدت کووید-۱۹ براساس پرسشنامه‌ای است که شرکت‌کنندگان آن را پر کرده‌اند. بستری شدن در بیمارستان در حال حاضر ممکن است کمتر گزارش شود.

از نتایج این پژوهش استنباط می‌شود که واکسیناسیون آنفلوانزا بر خطر ابتلا به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ و بیماری کووید-۱۹ تأثیری ندارد.

این پژوهش، در "Journal of Infectious Diseases" به چاپ رسید.

انتهای پیام