شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مالیات#ایران#مجلس#دولت

کیا اپتیما 195 میلیون تومانی هم باید مالیات بدهد؟

کیا اپتیما  195 میلیون تومانی هم باید مالیات بدهد؟

آیا نمایندگان مجلس و دولت محترم از خود پرسیده اند که چرا خودروهای معمولی دنیا در ایران لوکس و گرانقیمت شده است.

به گزارش تحریریه، رئیس کمیته مالیات و عوارض کمیسیون تلفیق بودجه گفت: مجلس در بودجه سال 1400 مصوبه اخذ مالیات از خودروهای لوکس را قرار داد که براساس  آن راهنمایی و رانندگی مسئول شناسایی و معرفی این خودروها به سازمان امور مالیاتی شد.

وی تصریح کرد: در این راستا خودروها با قیمت یک میلیارد تومان به بالا باید براساس آیین نامه دولت مالیات پرداخت کنند و به همین ترتیب با افزایش قیمت خودرو میزان مالیات نیز افزایش پیدا می کند.

علی پور اظهار کرد: دولت در بودجه سال 1401 اخذ مالیات از خودروها و منازل لوکس را قرار داده و مجلس نیز تلاش می کند تا این موضوع به تصویب برسد. همچنین در صورت عدم پرداخت مالیات توسط مودیان مشمول این قانون، آن ها موظفند در زمان نقل و انتقال خودرو، مالیات خود را پرداخت کنند.

اخذ مالیات از خودروهای لوکس و خانه های لاکچری منطقی و درست می باشد ولی آیا نمایندگان مجلس و دولت محترم از خود پرسیده اند که چرا خودروهای معمولی دنیا در ایران لوکس و گرانقیمت شده است؟

میز بازار تحریریه سه دلیل را برای استحضار قانون گذاران در مورد تبدیل شدن خودروها به خودروهای لوکس و لاکچری بر می شمارد، زیر ا به احتمال زیاد نمایندگان مجلس به دلیل مشغله کاری وقت چک کردن این مباحث را نداشته اند:

  1. افزایش قیمت دلار از 3000 به 30000 تومان
  2. ممنویت ورود خودرو خارجی به داخل کشور و کمبود عرضه باعث افزایش قیمت خودرو شده است.
  3. گذاشتن تعرفه موثر 130 درصدی بر واردات خودرو

سه دلیل بالا باعث شده است که خودروهایی که در دنیا به عنوان خودرو دانشجویی و طبقه متوسط جامعه شناخته می شود تبدیل به خودروی لاکچری از دیدگاه قانون گذاران شود.

به عنوان مثال خودرو کیا اپتیما مدل 2017 در سال 96 حداکثر قیمت 195,840,000 تومان بود ولی امسال قیمت آن به 2,000,000,000 تومان رسیده است.

پایان/