شهرخبر

معاون وزیر اقتصاد:

بودجه ۱۴۰۱، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی دارد

امروز؛ رأی‌گیری درباره کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق بودجه

معاون وزیر اقتصاد با بیان این که تلاش دولت این بوده است که بودجه را بدون کسری ببندد گفت: احتمالا حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی خواهیم داشت.

به گزارش مشرق، کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ یکشنبه ۱۹ دی در جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. هادی قوامی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره کسری احتمالی لایحه بودجه گفت: تلاش دولت این بوده است که بودجه را بدون کسری ببندد و خط قرمز دولت در تهیه این لایحه کسری بودجه و اتکا به منابع بانک مرکزی بوده است.

وی افزود: اما احتمالا حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی خواهیم داشت که نه تنها از افزایش این کسری نسبت به سال ۱۴۰۰ جلوگیری شده است، بلکه بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان این عدد کاسته خواهد شد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ نیز درباره کسری واقعی بودجه ۱۴۰۱ گفت: بودجه سال آینده نسبت به سال جاری نکات مثبت قابل توجهی دارد. اما در جاهایی با استقراض همراه است.

وی افزود: این لایحه شامل ۳ بخش است؛ بخش اول ۶۴۴ هزار میلیارد تومان درآمد، بخش دوم ۴۰۸ هزار میلیارد تومان فروش نفت، بخش سوم ۲۹۱ هزار میلیارد تومان استقراض از صندوق توسعه، فروش شرکت‌ها و ۸۸ هزار میلیارد تومان اوراق بهادار است.

حاجی‌بابایی با اشاره به وجود ۱۴ موضوع کلیدی در بودجه سال آینده گفت: دولت باید برنامه‌های دقیق خود را در این موضوعات برای مجلس تشریح کند و ثابت کند که برای اقتصاد کشور مفید خواهند بود.

محمدحسین معماریان کارشناس بودجه هم در خصوص امکان تحقق کاهش تورم با لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: کسری بودجه تعاریف مختلفی دارد، اما کسری پنهان نیز وجود دارد که به تحقق نیافتن منابع پیش بینی شده، مربوط می‌شود.

وی افزود: این کسری در لایحه بودجه سال آینده بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که بر اساس میزان آن قابل کنترل است.

منبع: تسنیم