شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارتباطات#فرهنگ

قره شیخلو در گفتگو با مهر مطرح کرد؛

مجمعی متشکل از کشورهای برگزارکننده مسابقات قرآن نداریم

مجمعی متشکل از کشورهای برگزارکننده مسابقات قرآن نداریم

قره شیخلو گفت: وقتی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را به عنوان متولی فعالیت‌های خارج از کشور معرفی می‌کنیم، آنها مأموریت دارند با حوزه‌های فرهنگی خارج از کشور ارتباط برقرار کنند.

مهدی قره شیخلو مدیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در اسفندماه سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.با از بین رفتن کرونا به طور کامل ما باید مدل ترکیبی را همچنان داشته باشیم بخش‌های اولیه را غیر حضوری و نهایی و فینال به صورت حضوری باشد تا هم محسناتی مثل کاهش هزینه‌ها و حضور رسانه‌ها را در برگیرد و هم در مرحله نهایی رقابت اصلی را شاهد باشیم. ترکیب این دو مدل با تجربه دو ساله ترکیب پسندیده‌ای خواهد بود. فضای حضوری مسابقات محسناتی دارد از جمله اینکه نمایندگان قرآنی کشورهای مختلف می‌آیند و از مسائل مختلف مطلع می‌شوند.

قره‌شیخلو درباره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: فراخوان مسابقات اعلام شده و شرکت‌کنندگان با حضور در مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها به اجرا پرداخته و فیلم اجرای آنها هم برای ما ارسال شده است.

برگزاری مرحله نهایی در اسفندماه

وی ادامه داد: مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ۱۹ تا ۲۵ دی‌ماه به صورت غیرحضوری در مجتمع بصیرت در حال برگزاری است و مرحله نهایی این مسابقات اسفندماه برگزار خواهد شد، البته تلاش ما این است که در صورت موافقت ستاد کرونا مرحله نهایی را به صورت حضوری در تهران برگزار کنیم.

قره شیخلو ادامه داد: در این دوره از مسابقات دعوت نامه برای ۹۰ کشور فرستاده شد و شیوه ثبت نام شرکت کنندگان را امسال تغییر دادیم.

تغییر شیوه در ثبت نام مسابقات بین‌المللی

وی با اشاره به این تغییر گفت: چند سالی سایت برای ثبت نام افراد آزاد بود و افراد می‌توانستند به صورت آزاد از هر کشوری در این مسابقات شرکت کنند مثلاً از یک کشور سی نفر ثبت نام می‌کردند و از کشور دیگری هیچ شرکت کننده‌ای نداشتیم. با کارشناسی و مشورت این روش را مناسب شأن جمهوری اسلامی ندیدیم. این اتفاق باعث شده بود جریان دیپلماسی و ارتباط فرهنگ قرآنی با نهاد مسئول کشورها قطع شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: هر کس می‌توانست آزادانه در سایت ثبت نام کند و در نهایت هم آن کشور مدعی می‌شد آن شرکت کننده نماینده کشورش نیست و بدین نحو تبعاتی داشت.

قره شیخلو ادامه داد: امسال همان روال سال‌های اول برپایی مسابقات را پیش گرفتیم. یعنی دعوتنامه رسمی از طریق نهادهایی که مسئولیت دارند مانند وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات به سازمان‌های متولی نهادها فرستاده شد و از آنها خواستیم که نماینده خود را معرفی کنند. تا پایان شهریور نماینده‌ها معرفی شدند و در سه مرحله مقدماتی و نیمه نهایی که غیر حضوری بوده و مرحله نهایی به صورت حضوری این دوره از مسابقات بین‌المللی را اجرا خواهیم کرد.

وی با اعلام اینکه در حوزه مسابقات بین‌المللی شرایط کشورهای دیگر نیز حائز اهمیت است، گفت: مسابقات بین‌المللی تنها مسابقه سازمان اوقاف نیست بلکه مسابقات نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه قرآنی است برای همین همه نهادها در این عرصه باید در حوزه اجرا کمک کنند در حالی که این اتفاق به صورت مطلوبش نمی‌افتد. ما در ستاد عالی مسابقات عضویت دستگاه‌های مختلف را در دستور کار قرار دادیم ولی اصل فعالیت برای نظام جمهوری اسلامی است و دولت و دستگاه‌ها باید در این زمینه یاری‌رسان ما باشند.

فعالیت‌های قرآنی رایزنان فرهنگی ایران

قره شیخلو در پاسخ به اینکه فعالیت‌های قرآنی اولویت چندم رایزنان فرهنگی است، با بیان اینکه بخشی از این مسئله به مسئولین اجرایی بر می‌گردد و این تعاملات و پیگیری‌ها اتفاق نمی‌افتد و خیلی از نهادها این مأموریت برایشان اولویت نیست گفت: رایزنی فرهنگی ایران چندین کار برایش تعریف شده و معلوم نیست مسابقات قرآنی اولویت چندم شأن است؟ ما در ستاد عالی کمیته‌ای تحت عنوان کمیته بین‌الملل داریم که تنها شخص حقوقی را در این ستاد رئیس این سازمان قرار دادیم. وقتی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را به عنوان متولی فعالیت‌های خارج از کشور معرفی می‌کنیم، آنها مأموریت دارند با حوزه‌های فرهنگی خارج از کشور ارتباط برقرار و ظرفیت‌ها را شناسایی کنند کمیته‌ها را بازیابی کردیم و در آنجا مشخص شد که سازمان فرهنگ و ارتباطات باید مسئول این کمیته باشد. انتظارمان این است این سازمان به صورت جدی ورود کرده رایزنان را توجیه و اهداف را برای آنها بازگو کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی از سوی مرکز قرآنی برای پیشبرد اهداف شکل گرفته است افزود: پیشنهاد دادیم جلسه‌ای با رایزن‌ها توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات صورت بگیرد همه رایزن‌ها در همه کشورها با مسئولین اوقاف به صورت آنلاین جلسه‌ای داشته و مباحثه‌ای شکل بگیرد و سوالاتی در این زمینه که مسابقات بین‌المللی قرآن چگونه برگزار می‌شود، برای چه ثبت نام را تغییر دادیم، مطرح شود اما به دلایلی این امر انجام نشد.

قره شیخلو با تاکید بر نقش وزارت امور خارجه در مسابقات بین‌المللی قرآن افزود: وزارت خارجه نیز که نقش مهمی دارد هر چند آنها ممکن است با محدودیت‌ها و مشکلاتی مواجه باشند که ما خبر نداشته باشیم. این دو نهاد اصلی که ما در خارج از کشور داریم باید فعالیت و انگیزه بیشتری در شناساندن ظرفیت قرآنی کشورمان در جهان به عهده بگیرند. رایزن ما در امارات تونس و آفریقا باید تلاش کنند تا ظرفیت قرآنی جمهوری اسلامی را معرفی کرده و ظرفیت قرآنی آنها را شناسایی کنند تا تعامل بیشتری بین کشورهای اسلامی شکل بگیرد. متأسفانه این دو کار تا کنون به خوبی انجام نشده است و باید در این دو حوزه جدی تر ورود پیدا کنیم.

مدیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف گفت: در داخل کشور هم خیلی‌ها گمان می‌کنند سازمان اوقاف به تنهایی متولی امور قرآنی است اما اگر دستگاه‌های دیگر کنار سازمان اوقاف حضور پیدا کنند نتیجه بهتری خواهیم داشت. ما دوست داریم تصویر مسابقات بین‌المللی که به کل نظام بر می‌گردد هر سال با کیفیت تر، فراگیرتر و بهتر از سال قبل اجرا شود.

ایجاد دبیرخانه‌ای متشکل از کشورهای برگزار کننده مسابقات بین‌المللی قرآن

وی با اشاره به خلأ مجمعی قرآنی در عرصه بین‌الملل گفت: وجود مجمع یا دبیرخانه‌ای متشکل از کشورهایی که مسابقات بین‌المللی قرآنی برگزار می‌کنند، بسیار خالی است و در حال حاضر دبیر خانه جهانی نداریم. ما در برنامه‌های سال قبل صحبت‌هایی داشتیم و در دستور کارمان است و امیدواریم با جمع محدودی بتوانیم شرایطش را فراهم کنیم. این دبیرخانه یا مجمع جهانی می‌تواند در تبادل تجربیات مثمر ثمر بوده و برای استفاده از ظرفیت‌های قرآنی کشورهای مختلف بسیار کاربردی باشد تا کنون چنین چیزی نداشته ایم و امیدواریم امسال در مسابقات بین‌المللی جمع کوچکی که آمادگی و ارتباط با آنها بهتر است را دور هم جمع کرده تا کشورهایی که میزبان مسابقات بین‌المللی هستند؛ ارتقای کیفی و آئین نامه‌ها و شرایط داوری را به هم نزدیک کنیم. کار ساده ای نیست ولی بنظرم شدنی است.

قره شیخلو در پایان گفت: وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید کمک جدی در این زمینه داشته باشند و مسئول جدی فعالیت‌های خارج از کشور این دو دستگاه است.