به گزارش اکو ایران ، درجلسه امروز شورای شهر تهران رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران از محاسبه دستی عوارض ساختمانی گلایه کرد . این درحالی است که براساس مصوبه شورای شهر تهران، محاسبه تمامی عوارض شهرسازی باید به طریق سیستمی و از طریق سامانه شهرسازی با درج نحوه محاسبه رقم عوارض انجام شود.

در متن ماده واحده مصوبه «الزام شهرداری تهران به محاسبه سیستمی عوارض صدور پروانه و صدور فرم‌های اعلام عوارض به‌صورت سیستمی و مکانیزه» شورای شهر تهران آمده است: «شهرداری تهران مکلف است از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه تمامی محاسبات عوارض صدور پروانه ساختمانی و گواهی‌های مربوطه در حوزه شهرسازی و معماری مناطق ۲۲گانه، نواحی و دفاتر مرتبط را به‌صورت سیستمی انجام داده و فرم‌های اعلام عوارض مذکور را نیز به‌صورت سیستمی و مکانیزه با درج نحوه محاسبه عوارض متعلقه (به تفکیک موارد) صادر کند.»

 شورای شهر تهران در تبصره این مصوبه نیز تاکید کرده هرگونه محاسبه و اعلام عوارض مذکور به‌صورت دستی و غیرسیستمی ممنوع است و عدم رعایت آن تخلف محسوب می‌شود. با وجود این مصوبه همچنان برخی از مناطق به‌صورت دستی و بدون اعلام فرم عوارض اقدام به محاسبه عوارض ساختمانی می‌کنند.

  محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای پنجم شهر تهران پیش از این درتذکری درخصوص مقاومت برخی از شهرداری برای محاسبه سیستمی عوارض گفته بود :بررسی‌های کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد نرخ محاسبه دستی عوارض در برخی مناطق بین ۲ تا ۵ برابر نرخ مصوب شورای شهر نیز محاسبه می‌شود. حتی در برخی مناطق شمال‌شهر نیز منوط به نوع تخلف رخ داده، نرخ محاسبه عوارض تا ۲۰ برابر نرخ مصوب شورا افزایش پیدا می‌کند. تخلف دیگر رخ داده نیز، اخذ بخشی از عوارض به‌صورت علی‌الحساب از مالکان این گروه پروژه‌های ساختمانی است.

امروز ، احمد صادقی رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران درتذکری به شهرداری تهران و حوزه معاونت معماری و شهرسازی و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت :‌حوزه شهرسازی مستعدترین حوزه برای وقوع فساد است، 42 درصد درآمدهای شهرداری از این معاونت تامین می‌شود که مربوط به انواع پروانه‌ها اعم از تخریب، نوسازی و پایان کار می‌شود و در ارتباط مستقیم با تعداد زیادی از شهروندان است. لذا مواجهه و مراجعه حضوری مردم به کارکنان ادارات می‌تواند زمینه فساد و سوء استفاده را فراهم آورد و پرسنل و مراجعان را در خطر ابتلا به روابط فساد آلود قرار دهد؛ آسیبی که اگر مهار نشود هیچ حد و مرزی ندارد و علاوه بر سلب اعتماد مردم، موجب کاهش سرمایه اجتماعی شهرداری و شورای شهر می‌شود.

اجمد صادقی افزود: لذا  تنها راه حل این مسئله ایجاد ارتباط قاعده‌مند مبتنی بر سیستم‌های هوشمند بین شهروندان و شهرداری و قطع ارتباط مستقیم بین مردم و کارکنان است.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند گفت: پیرو وظایف نظارتی و پیگیری مصوبات شورای اسلامی شهر تهران در خصوص طرح «چارچوب اختیارات و وظایف کمیسیون‌های داخلی مناطق»  به شناسه 7338 در مورخ 7/2/1400 با توجه به مواد صریح این مصوبه و بند های 2 و 3 و 9 و 10 ماده چهارم مصوبه شورای شهر تهران در مورخ 7/2/1400 به صراحت در خصوص ایجاد شفافیت و هوشمندسازی در درگاه های شهروندی و ارائه فرمول محاسبه عوارض نظارت فنی به شهروندان به صورت شفاف و اعلام ضرایب پایه و ضرایب متغیر هر ملک به صورت شفاف می بایست ارائه شود.

صادقی با بیان اینکه در حال حاضر محاسبه عوارض به صورت دستی (با دخالت و تعیین توسط کاربر) صورت گرفته و به صورت سیستمی هوشمند(بدون دخالت کاربر و از طریق محاسبه سامانه) می شود، افزود: این موضوع با ارائه نرخ های خارج از فرمول مصوب شورای شهر و به صورت غیر شفاف و بدون درج ریزمحاسبات و مبنا به مالکین و سپس در یک فرایند بسیار نامشخص فرایند اخذ تخفیف و کاهش آن دیده می شود.

وی ادامه داد: از این رو جهت جلوگیری از فساد و رفع ظلم به شهروندان و درآمد شفاف و قانونی شهرداری تهران می بایست به فوریت این مصوبه شورای شهر به صورت سیستمی عملیاتی شود.

صادقی گفت: مطابق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص « بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا» به شناسه 6983 مورخ 1399/02/14و ماده چهاردهم  «شهرداری تهران موظف است ظرف مدت شش (6) ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه نسبت به تکمیل، تأمین و تجهیز بستر کامل خدمات غیرحضوری شهروندان در حوزه شهرسازی و مالی و توسعه درگاه‌های غیرحضوری و کاهش مراجعات حضوری در دفاتر خدمات الکترونیک در مناطق 22گانه شهرداری تهران اقدام کند.»

وی افزود: پس از گذشت بیش از یک سال از این تاریخ تاکنون اقدام موثری در این موضوع صورت نگرفته است و دیده می شود تاکنون مراجعات حضوری شهروندان بیش از پیش افزایش یافته است.

به گفته صادقی حال که تمامی ارکان دولتی در ایران و بیشتر نهاد های خدمت رسان در جهان به دنبال توسعه خدمات غیرحضوری و کاهش سفر های درون شهری غیر ضرور می‌باشد، بازگشت به روش های سنتی و افزایش مراجعه حضوری شهروندان امری ناپسند و  اشتباه می باشد.

رییس کمیته شهر هوشمند شورای اسلامی در ادامه خواستار رسیدگی فوری به این موضوع شد.