شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#گفتگو#انقلابی

مرحوم هاشمی یک شخصیت انقلابی بود، اما حذبی عمل میکرد | گفتگو با سید محمد غرضی

تا وقتی حضرت امام بودند، موقعیت آقای هاشمی متفاوت بود. بعد از رحلت حضرت امام ایشان تغییر جهت دادند

مرحوم هاشمی یک شخصیت انقلابی بود، اما حذبی عمل میکرد | گفتگو با سید محمد غرضی

 گفتگو با سید محمد غرضی

کجا با مرحوم هاشمی رفسنجانی آشنا شدید؟

سال 42 آقای هاشمی در جریان اتفاقات 15 خرداد توسط ساواک دستگیر شد و پس از آزادی به دعوت آقای طالقانی به مسجد هدایت آمد و در منبر به سخنرانی پرداخت و من پای منبر ایشان بودم. از همان جا رو در رو با هم آشنا شدیم. دیگر ارتباطی با ایشان نداشتم تا سال 57 که با مرحوم بهشتی آمدند بیروت و مهمان مرحوم امام موسی صدر شدند، من هم آن‌جا دعوت شده بودم و مجدداً ایشان را ملاقات کردم.

در حوزه‌ی سیاست چقدر با ایشان برخورد و همکاری داشتید؟

سال 58 من در دفتر حضرت امام مشغول به کار بودم. آن زمان امور کشور به شورای انقلاب سپرده شده بود و آقای هاشمی وزیر کشور بود. یک روز ساعت 5 صبح ایشان آمد دفتر و گفت می‌خواهم امام را ببینم. گفتم تا ساعت 7 صبر کنید تا شما را بپذیرند. بعد از این که ایشان رفته بود نزد حضرت امام، گفته بود وضعیت خوزستان به هم ریخته است، ما به هر شخصی که می‌گوییم مسئولیت استانداری خوزستان را بپذیر، زیر بار مسئولیت نمی‌رود و قبول نمی‌کند. ببینید آقای غرضی این مسئولیت را می‌پذیرد؟ امام من را صدا زدند و رفتم خدمت ایشان. فرمودند شما می‌روی خوزستان؟ گفتم اگر دستور شما باشد حتماً اطاعت می‌کنم. امام فرمودند پس شما به عنوان استاندار به خوزستان برو و در بهمن ۵۸ استاندار خوزستان شدم.

پس از آن چطور؟ ظاهراً گفته بودید ایشان دو مرتبه مانع نخست‌وزیری شما شده بودند. درست است؟

بله. در دوره‌ی اول که ایشان رئیس مجلس بودند، من به عنوان گزینه‌ی نخست‌وزیری معرفی شدم، اما ایشان رفتار حذبی داشتند و می‌دانستند من حرف گوش نمی‌دهم و مستقل عمل می‌کنم. برای همین مانع انتخاب من شدند و آقای موسوی انتخاب شدند. دوره‌ی بعد هم که خودشان رئیس‌جمهور بودند به همین صورت بود. من البته در آن دوره وزیر پست و تلگراف بودم و خدا را شاکر هستم که توانستم خدمات بسیاری در این زمینه به جامعه ارائه کنم.

روش‌های آقای هاشمی در اداره‌ی کشور مورد قبول شما بود یا به آن انتقاد داشتید؟

در اداره‌ی کشور چندان با هم اتفاق نظر نداشتیم. در تمام حوزه‌ها از جمله برق و گاز و نفت و تلفن و پست و غیره، من همیشه معتقد بودم که باید از مردم در تامین سرمایه‌ی ورود تکنولوژی به کشور کمک گرفت و خدمات را به خودشان بازگرداند تا روند پیشرفت و توسعه‌ی کشور متوقف نشود. همان‌طور که برای ورود تلفن همراه به کشور، اولین محموله‌ای را که وارد کردم، خود مردم استقبال کردند، خریدند، و هزینه‌ی محموله‌های بعدی تامین شد و تا پایان دوره‌ای که وزیر مخابرات بودم، اکثریت مردم به خدمات تلفن همراه دسترسی پیدا کردند و امروز هم که انواع سیم‌کارت با ارزانترین تعرفه‌ها در دسترس پیر و جوان قرار دارد. در سایر حوزه‌ها مثل نفت و برق و گاز و نظام مهندسی هم به همین صورت عمل کرده‌ام. برق سراسری شد، گاز سراسری شد، نظام مهندسی تاسیس شد، پست‌بانک و فرودگاه بین‌المللی پیام تاسیس شد، هزاران روستا تجهیز شدند، و همه را به همین روش اداره می‌کردم. اگر می‌خواستیم صبر کنیم تا دولت برود بودجه تامین کند و بیاید برای مردم خدمات ارائه بدهد، باید سالها عقب می‌افتادیم و آرزوی دست یافتن به تکنولوژیِ روز، به دل مردم می‌ماند. چه بسا که همان بودجه هم در غالب مالیات و غیره از خود مردم گرفته شده است و من با این روش‌ها مخالف بوده و هستم. من در هر حوزه‌ای که خدماتی را ارائه دادم، صادقانه از خود همین مردم کمک گرفتم و با پیشرفتی که حاصل شد، ثمره را به خودشان برگرداندم. 

شما معتقد بودید آقای روحانی با حمایت ایشان به ریاست‌جمهوری رسید. ماجرا چه بوده است؟

بله سال 92 آقای هاشمی تایید صلاحیت نشدند، اما بنده و آقای روحانی تایید شده بودیم. آقای هاشمی برای من پیغام فرستادند تا در واقع وارد حذب بشوم و مورد حمایت قرار بگیرم. که نپذیرفتم. آقای روحانی پذیرفتند و به پشتوانه‌ی آقای هاشمی و اصلاح‌طلبان به ریاست‌جمهوری رسیدند.

چه شد که آقای هاشمی وارد جبهه‌ی اصلاح‌طلبان شدند؟

تا وقتی حضرت امام بودند، موقعیت آقای هاشمی متفاوت بود. بعد از رحلت حضرت امام ایشان تغییر جهت دادند. به هر حال ایشان شخصیتی انقلابی بودند و ما از ایشان خاطرات بسیاری در ذهن داریم. روحشان شاد باشد.

 

منبع: 55 آنلاین