شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#بانک مرکزی

لزوم اتصال همه خودپردازها به سامانه صیاد تا پایان دی ماه


لزوم اتصال همه خودپردازها به سامانه صیاد تا پایان دی ماه

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: با توجه به اینکه چک‌هایی که در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت نشده باشند توسط شبکه بانکی کارسازی نمی‌شوند لذا لازم است تا بانک مرکزی پیگیر اتصال خودپرداز به سامانه صیاد توسط تمامی بانک ها باشد.

حجت الاسلام حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در رابطه با تکالیف بر زمین مانده در راستای اجرای کامل قانون جدید چک، گفت: در سال 1397 که قانون جدید چک تصویب شد، بنا بود تا پایان سال 1399 تمام زیرساخت‌های لازم جهت اجرای کامل قانون نیز فراهم شود اما هنوز برخی اقدامات توسط شبکه بانکی صورت نگرفته است، البته در آخرین جلسه کمیسیون اصل 90 با رئیس بانک مرکزی نیز به بررسی اهمیت اقداماتی که شبکه بانکی هنوز اجرایی نکرده است پرداخته شد.

وی افزود: مهمترین اقداماتی که بانک مرکزی باید جهت اجرای کامل قانون جدید چک عملیاتی کند، در راستای بهبود کار با چک‌های جدید صیادی و ایجاد دسترسی همه مردم به سامانه صیاد است؛ چرا که عدم دسترسی به اینترنت یا گوشی هوشمند مشکلی است که در مناطق محروم، بخشی از مردم و کسب و کارها با آن رو به رو هستند و انتظار می‌رود برای سهولت امکان ثبت و تایید اطلاعات و انتقال چک در سامانه صیاد، خودپرداز و دستگاه‌های کارتخوان به سامانه صیاد بانک مرکزی متصل شوند.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس بیان کرد: با توجه به اینکه چک‌هایی که در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت نشده باشند توسط شبکه بانکی کارسازی نمی‌شوند؛ از این رو لازم است تا بانک مرکزی پیگیر اتصال خودپرداز به سامانه صیاد توسط تمامی بانک‌ها باشد؛ این در حالی است که تاکنون تنها بانک ملت این امکان را مهیا کرده است.

شجاعی در رابطه با اتصال خودپرداز به سامانه صیاد ادامه داد: اتصال خودپرداز، سیستم پیامکی و دستگاه‌های کارتخوان به سامانه صیاد بانک مرکزی جهت ثبت، تائید و انتقال چک یکی از اقداماتی است که حتی قرار بود تا پایان شهریور ماه این خدمت توسط تمامی بانک‌ها ارائه شود. البته طبق زمان بندی ارائه شده توسط آقای صالح آبادی در آخرین جلسه با کمیسیون اصل 90 مجلس، قرار شد که امکان ثبت و تایید اطلاعات چک از طریق خودپردازها و پیامک تا پایان دی ماه 1400 توسط تمامی بانک‌ها فراهم شود.

وی در مورد سایر اقدامات بانک مرکزی بیان کرد: همچنین قرار شد تا ارسال پیامک تائیدی به گیرنده چک، جهت اطلاع وی از ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد تا پایان دی 1400 عملیاتی شود. ایجاد امکان صدور چک بابت تضمین و وثیقه نیز از دیگر موارد قانون جدید چک است که باید تا پایان اسفند 1400 در اختیار مردم قرار بگیرد. مسدودی موجودی حساب صادرکننده چک برگشتی در سایر بانک‌ها و موسسات مالی به میزان کسری مبلغ چک نیز طبق توافقات با بانک مرکزی، باید تا پایان اسفند 1400 اجرایی بشود.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در رابطه با اهمیت اطلاع رسانی به مردم از لزوم استعلام سابقه صادرکننده قبل از دریافت چک و نحوه استعلام چک‌های جدید تاکید کرد: دریافت چک‌هایی که در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت نشده اند، یکی از مشکلاتی است که هم اکنون برخی افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ زیرا چک هایی که در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت نشده باشند توسط شبکه بانکی کارسازی نمی شود. از این رو لازم است تا بانک مرکزی با استفاده از ظرفیت های صدا و سیما، این موضوع مهم را اطلاع رسانی کرده و مردم را از دریافت چک ثبت نشده در سامانه صیاد بر حذر دارد.

شجاعی در پایان گفت: قانون جدید چک قانون موثر و کارآمدی است و از زمان تصویب آن تا کنون، تاثیر قابل توجهی در کاهش نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله شده داشته است. به همین جهت، بانک مرکزی باید با اجرای کامل قانون، شرایط استفاده از چک‌های جدید را برای مردم تسهیل کند و امکان استفاده همه مردم از مزیت‌های قانون جدید چک را مهیا کند تا آنها در کسب و کار خود از فضای سالم تر و قابل اعتمادتری برخوردار باشند.

انتهای‌ پیام/