شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#لایحه بودجه#ارز ترجیحی

موافقان لایحه بودجه 1401: حذف ارز ترجیحی مصوبه ما در مجلس بود/ نباید به بودجه نگاه سیاسی داشت

کدخبر: 467809
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: یکی از مزایای لایحه بودجه، اصلاح قوانین مالیاتی است که دولت قبل زیر بار بسیاری از مصوبات مالیاتی که مجلس تصویب کرد نرفت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سید محسن دهنوی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ اظهارکرد: در کلیات بررسی لایحه بودجه نکاتی نهفته است که باید به آن توجه داشت. مهمترین نکته ای که در لایحه بودجه امسال دیده شده، مساله کاهش کسری تراز عملیاتی بودجه است، به این معنی که مجموع درآمدهای پایدار دولت از ۴۶۴ هزار میلیارد تومان به ۳۰۰ هزار میلیاد تومان کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اشکالات وارد به بودجه سال گذشته دولت گذشته همین مساله بود، تصریح کرد: مزیت دوم بودجه نویسی دولت جدید این است که قیمت نفت و درآمد آن واقعی شده است، به طوری که دولت فروش ۲۰۰ هزار بشکه نفت با قیمت ۶۰ دلار در لایحه را دیده و نرخ تبدیل آن نیز ۲۳ هزار تومان پیش بینی شده است که این نشان دهنده نگاه واقعی در لایحه بودجه امسال است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: یکی دیگر از مزایای لایحه بودجه، اصلاح قوانین مالیاتی است که دولت قبل زیر بار بسیاری از مصوبات مالیاتی که مجلس تصویب کرد نرفت. اخذ مالیات از سلبریتی ها و موسسات  و دلال ها و خیلی از پایه های مالیاتی هیچگاه اجرایی نشد که دولت در این لایحه آن را قرار داده است، لذا افزایش سرمایه از ۵.۸ درصد به ۶.۹ درصد یکی از مزایای این بودجه به شمار می رود.

دهنوی اصلاح نرخ ارز گمرکی را یکی دیگر از مزیت های لایحه بودجه سال آینده برشمرد و تاکید کرد: وقتی وارد کننده ای ارز ترجیحی دریافت و کالای لوکس وارداتی را به نرخ آزاد در بازار به فروش می رساند، عوارض و مالیات که حق مردم است را با نرخ ۴۲۰۰ حساب می کردند که این مساله تبعیض و بی عدالتی به اقشار مستضعف جامعه بود که دولت در این لایحه آن را اصلاح کرده و از نقاط مثبت لایحه است.

وی با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی مصوبه ما در مجلس بود، تصریح کرد: سال گذشته از حذف ارز ۴۲۰۰ دفاع می کردیم، البته دغدغه نمایندگان در این زمینه کاملا درست و بجا است و باید برای جبران این موضوع پیش بینی هایی صورت گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خطاب به میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در کمیسیون تلفیق نیز عنوان کردیم این بودجه اشکالاتی دارد و به شرط اصلاح این اشکالات به کلیات آن رای مثبت می دهیم. وقتی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان ارز ترجیجی را حذف می کنیم باید راه جبران آن را برای مردم مشخص کنیم. باید حداقل نیمی از درآمد ناشی از این محل به صورت کالا یا مستقیم به جیب مردم برگردد.

دهنوی تصریح کرد: قطعا حذف ارز ترجیحی بدون در نظر گرفتن جایگزین تبعات اجتماعی برای مردم خواهد داشت، اما این مساله  را باید با دولت اصلاح کنیم. رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه این مساله را پذیرفته اند و خواهش من از رئیس مجلس این است که بار دیگر این مساله را به رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کنند.

وی با اشاره به دیگر اشکالات لایحه بودجه اظهارکرد: تبصره ۱۶ که مربوط به ارائه تسهیلات به جوانان و اقشار ضعیف است، باید بازنویسی شود. همچنین حذف ردیف محرومیت زدایی جای سوال دارد که این نکات را باید با دولت اصلاح کنیم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگانی که عنوان کردند نباید به بودجه نگاه سیاسی داشت، گفت: اساسا بودجه یک سند اقتصادی به شمار می آید، اما قطعا تصمیمات ما در رد یا تایید کلیات، تبعات سیاسی و اجتماعی به دنبال دارد. دولت انقلابی سر کار آمده و مردم به آن امید بسته اند. ما باید این پیام را به مردم بدهیم که در آستانه مذاکرات، مجلس و دولت انقلابی دست در دست هم می خواهند مشکلات کشور را حل کنند. لذا اگر دولت لایحه بودجه را آورده علیرغم اینکه معتقدیم اشکالاتی دارد و باید اصلاح شود، پیشنهاد ما این است که در کمیسیون تلفیق، صحن مجلس و کمیسیون های تخصصی این اشکالات را با کمک دولت برطرف کنیم.

پیش بینی رشد ۸ درصدی اقتصاد از نقاط قوت بودجه ۱۴۰۱ است

مجتبی یوسفی در جریان جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بیان کرد: در دوره های قبل شاهد استقراض از بانک  مرکزی  و فروش اوراق اسلامی بودیم که دولت را بدهکار می کرد. اما در لایحه بودجه سال آتی انتشار اوراق از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان  به ۸۸ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است که از نقاط  قوت بودجه می باشد.

بنابر آنچه ایسنا گزارش داده است، وی در ادامه اظهار کرد: همچنین ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برای بازپرداخت  اصل و سود اوراق منتشر شده پیش بینی شده  که منجر می گردد تا منابع به چرخه تولید بازگردد. مجلس یازدهم در بودجه ۱۴۰۰ ، ۱۹ هزار میلیارد تومان برای محرومیت زدایی پیش بینی کرده بود که دولت آن را در بودجه سال آتی حذف کرده است اما با افزایش اعتبار تملک دارایی و اختیار به استانداران این بحث قابل جبران است.

یوسفی ادامه داد، در خصوص توجه به حمل و نقل عمومی، در بودجه سال گذشته  ۸ هزار میلیارد تومان برای حمایت از حمل و نقل درون شهری، و برون شهری پیش بینی شد که ۵۰ درصد آن  سهم دولت و ۵۰ درصد آن سهم شهرداری بود. متاسفانه دولت آن را حذف کرده اما در کمیسیون های تخصصی مجددا تصویب شده که ان شاء الله در مجلس نیز به تصویب می رسد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رشد ۸ درصدی اقتصاد یکی از نقاط قوت این لایحه است .امروز اولویت اول مردم معیشت است و اولویت دوم بحث اشتغال می باشد. مشکلات و چالش ها در حوزه اقتصاد با کاهش تکیه بر صادرات نفتی و کنترل نوسانات نرخ ارز مرتفع می گردد و آن گاه است که می توانیم به رشد ۸ درصدی در اقتصاد دست یابیم. کاهش تراز عملیاتی منفی بودجه از دیگر نقاط قوت این لایحه است.  

وی در ادامه تاکید کرد: سهم مالیات در این بودجه ۶.۹ می باشد و شاهد افزایش منابع درآمدی از محل مالیات ها هستیم. اما این درآمد باید از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی اخذ شود نه این که فشار بیشتری بر مردم تحمیل گردد.   در بحث حقوق ها نیز ماباید به سمت عدالت حرکت کنیم. استاد دانشگاه و نیروی عملیاتی در سکوی نفتی سرمایه ارزشمند کشور هستند و نباید یک تایپیست در یک وزارت خانه متمول دهها میلیون حقوق بگیرد اما یک دکتر در آموزش و پرورش با مشکل معیشتی  روبرو شود. انتظار می رود که مجلس به کلیات رای مثبت دهد و در کمیسیون تلفیق اصلاحات لازم گیرد.