موضع ایران در قبال مذاکرات تشکیل دولت آتی در عراق

روزنامه رسمی «الصباح» عراق به نقل از یک منبع آگاه ایرانی نوشت که ایران در فاصله‌ای برابر از همه گروه‌های سیاسی عراق ایستاده اما اگر کمکی از آن خواسته شود، این کشور آماده کمک برای ایجاد همگرایی دیدگاه‌ها میان نیروهای سیاسی عراق است.

وی تصریح کرد: «ایران در فاصله‌ای برابر از همه احزاب و تشکلات سیاسی، قومی و مذهبی ایستاده است؛ اما اگر از آن درخواست کمک شود، آماده ایجاد نزدیکی و همگرایی در دیدگاه‌ها به منظور تحقق توافق ملی در عراق برای تشکیل دولت است».

روزنامه الصباح بدون اشاره به نام این منبع به نقل از او نوشت: « ایران به اهمیت دستیابی به توافق ملی همه نیروهای عراقی به دور از دخالت خارجی یا منطقه‌ای باور دارد و هرگز دوستان خود را به اتخاذ موضعی مشخص در قبال این یا آن طرف، ترغیب نخواهد کرد.  اگر ایران توصیه‌ای به نیروهای سیاسی عراق داشته باشد، چیزی جز ضرورت احترام به قانون اساسی و رعایت قوانین بازی سیاسی و تقویت روند سیاسی کشور برای حفظ یکپارچگی عراق و حاکمیت آن نخواهد بود».

وی افزود که دولت ایران با دولت جدید عراق که از موافقت همه عراقی‌ها برخوردار خواهد بود، صرف‌نظر از رنگ و بوی آن، تعامل خواهد کرد و برای تأمین منافع دو ملت به حمایت برای تقویت همکاری و هماهنگی دوجانبه با عراق ادامه می‌دهد.

جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

موضع ایران در قبال مذاکرات تشکیل دولت آتی در عراق

درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده اما برای برای انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل دولت آتی به تنهایی، این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد به همین دلیل طرف‌های مختلف پیروز در انتخابات در حال رایزنی در این خصوص هستند.