در شرایطی که دور هشتم مذاکرات احیای برجام در شهر وین در حال انجام است، به نظر می رسد اختلافات میان طرف های گفت‌وگو همچنان پا برجاست. دیوید هرست، دبیر پیشین سرویس بین الملل روزنامه گاردین و سردبیر پایگاه تحلیلی میدلیست آی با انتشار یادداشتی با عنوان «اجازه حمله به اسرائیل به قیمت درگیر شدن در سه جبهه برای آمریکا تمام خواهد شد» به بررسی رویکرد ایالات متحده نسبت به مذاکرات وین داشته است.

نشانی از کاهش اختلافات دیده نمی شود

بنا به گزارش اکوایران، مذاکرات در وین با هدف احیای توافق هسته ای برجام که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2018 از آن خارج شد، به مرحله حساسی رسیده است.

13

مذاکرات به دور هشتم رسیده و نشانه ای از کاهش اختلافات میان طرف های مذاکره دیده نمی شود. ایرانی ها خواهان بازگشت کامل به توافق سال 2015 هستند، تضمینی مبنی بر اینکه ایالات متحده در آینده از توافق خارج نشود و ارائه یک نظام راستی آزمایی. در این میان، سخت‌ترین مورد، مسئله ضمانت است. از نگاه دولت فعلی ایران، فقدان یک سازوکار راستی آزمایی، مهمترین ضعف توافق اولیه بود. این مسئله به دولت آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما اجازه داد تا تحریم ها را ادامه دهد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر«کارت بَرنده مذاکرات وین در دست ایران است یا آمریکا؟» بخوانید.