شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#بورس#بورس تهران

آرایش برجامی بورس تهران

نماگر اصلی بازار سرمایه کار خود را با عملکرد منفی ۰.۰۶ درصدی ( معادل ۷۵۱ واحد) به پایان رساند. برخلاف روند خوبی که بازار سهام در آغاز کار به خود گرفت، شاهد افزایش یکباره عرضه‌ها در کلیت بازار بودیم و همین موضوع سبب شد که شاخص کل روند نزولی به خود گیرد و در مدار منفی کار خود را خاتمه دهد. دیگر نماگر مطرح بازار سهام که نماینده سهام کوچک‌تر بازار است هم وضعیت مشابهی را پیمود و به عملکردی بهتر از منفی ۰.۰۹ درصدی دست پیدا نکرد.

بورسان: مهم‌ترین نکته‌ای که در بازار امروز جامه عمل به خود پوشاند سبز پوشی سهام ریالی در کلیت بورس امروز بود و در مقابل افزایش فشار عرضه در سهامی که عمدتا درآمد دلاری دارند را شاهد بودیم. نکته‌ای که می‌توان از این اتفاق برداشت کرد آن است که اهالی بازار سهام به جمع بندی نسبی در رابطه با تحولات وین رسیده‌اند و احتمال وقوع توافق را بیش از سایر سناریوها می‌دانند. بنابراین به موجب این موضوع تمایل بالاتری به خرید سهامی که به صورت مستقیم از این توافق نفع می‌برند، نشان می‌دهند.

وضعیت خرید کدهای حقوقی

دیگر نکته‌ای که در معاملات این دست از سهام به چشم می‌خورد، خرید کدهای حقوقی با قدرت بالا و در درصدهای بالا بود که در چند وقت اخیر مشاهده نمی‌شد و از این حیث اتفاقی درخور توجه محسوب می‌شود. چراکه این نوع معاملات نویددهنده بازی و روندی صعودی در این دست از سهام در آینده کوتاه‌مدت است.

اما نباید این موضوع را فراموش نمود که بسیاری از سرمایه‌گذاران عمده و بزرگ بازار مادامی که ارزش معاملات به سطوح بالاتر افزایش پیدا نکند، اقدام به ورود و خرید سهام نمی‌کنند. بنابراین باتوجه به ارزش معاملات کنونی بازار سهام نمی‌توان انتظار رشد یا نزول چشم‌گیری را در کلیت بازار سهام داشت.

مذاکرات وین چه تاثیری در بازار سهام داشت؟

دیگر اتفاقی که سبب تعدیل نگرانی‌های اهالی بازار سهام و مطمئن‌ترشدن آنها نسبت به اتفاقات وین است سیاست‌های پولی بانک مرکزی در بعد کلان بود. به موجب این اتفاقات در میانه بازار امروز خبر کاهش نرخ بهره بین بانکی به بازار مخابره شد. البته به بیان کارشناسان این اتفاق را می‌شد از رویکرد بانک مرکزی و تحرکات آن در روزهای گذشته در عملیات باز بانکی نیز تا حدودی پیش‌بینی کرد.

ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم با احتساب معاملات صورت گرفته در صندوق‌های سهامی به عدد ۲۸۳۷ میلیارد تومان رسید و از این میان همچنان شاهد تداوم روند خروج پول کدهای حقیقی از گردونه بازار سهام به میزان ۲۸۴ میلیارد تومان بودیم. این‌گونه به نظر می‌رسد که حقیقی‌ها هنوز قصد آشتی با این بازار را ندارند و بازی در این زمین بازی را همچنان ناامن می‌پندارند.
اما دیگر نکته جالبی که می‌توان به آن اشاره داشت آن که سرانه خرید کدهای حقیقی در کلیت بازار ۱۶.۷ میلیون تومان بود که در مقابل سرانه فروش ۱۵.۲ میلیون تومانی بیانگر قدرت بالای خریداران حقیقی در کلیت بازار است. بنابراین در مدار منفی قرار گرفتن غالب بازار گویای آن است که از نظر تعدادی، وزنه ترازو به سمت فروشندگان سنگینی می‌کند.

خوش اقبالی صنعت‌های خودرویی و بانکی

با بررسی و گشت و‌گذاری میان صنایع، متوجه می‌شویم که صنعت‌های خودرویی و بانکی مورد توجه سرمایه‌گذاران بازار سهام قرار گرفتند و بخش اعظم ارزش معاملات امروز را تشکیل دادند. صنایع خودرویی، فلزات اساسی و شیمیایی به ترتیب بالاترین ارزش معاملات امروز را به خود اختصاص دادند. در میان صنایع، گروه‌های محصولات کاغذی، قندی و رایانه بیشترین سهم در جذب پول حقیقی را داشتند و در سمت مقابل صنایع فلزات اساسی، سرمایه‌گذاری و پتروشیمی بیشترین نقش را در جذب پول حقوقی ایفا کردند.

در لحظه به صدا در آمدن زنگ پایان معاملات امروز بازار سهام تعداد ۹۵ نماد همراه با صف فروش‌هایی به ارزش تجمیعی ۳۹۵ میلیارد تومان کار خود را به پایان رساندند و در سمت مقابل ۵۲ نماد توانستند صف خرید خود را تا پایان بازار حفظ کنند و این صفوف خرید ارزش تجمیعی ۱۱۵ میلیاردی داشتند. از نیمه بازار به بعد شاهد ثبات نسبی ارزش و تعداد صفوف خرید و فروش بودیم. لازم به ذکر است که تشکیل این صف‌های خرید و فروش از برکات دامنه نوسان است و مادامی که این معضل مرتفع نگردد، بسان قلاده‌ای برگردن بازار سهام سنگینی خواهد کرد.